مشکلات شایع پا

مهرناز زاوه
در این مطلب به ۴ مشکل رایج پا می‌پردازیم؛ ترک خوردن پاشنه، آسیب دیدن کوتیکول و خشکی پا تنها باعث زشتی پاهای شما نمی‌شوند؛ این مشکلات سلامت کلی شما را هم در معرض خطر قرار می‌دهند.

در این مطلب به ۴ مشکل رایج پا می‌پردازیم؛ ترک خوردن پاشنه، آسیب دیدن کوتیکول و خشکی پا تنها باعث زشتی پاهای شما نمی‌شوند؛ این مشکلات سلامت کلی شما را هم در معرض خطر قرار می‌دهند. بسیاری از مشکلات خطرناک مثل عفونت‌های باکتریایی یا سل جلدی به دلیل نادیده گرفتن مشکلات مربوط به پا به وقوع می‌پیوندند! اما جایی برای نگرانی نیست. لزومی ندارد فصل تابستان را بدون داشتن پاهای سالم و زیبا جشن بگیرید. در این مطلب، به معرفی ۴ مشکل شایع پا می‌پردازیم و روش‌های مقابله با آنها را نیز عنوان می‌کنیم.
مشکل شماره ۱: ترک‌خوردگی دردناک
برخی اختلالات مانند دیابت، ضعف گردش خون و مشکلات تیروئید، منجر به خشکی، ترک‌خوردگی و آسیب دیدن پوست پا می‌شوند. خشکی ممکن است به دلیل بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس نیز رخ دهد.
 به علاوه، داشتن یک رژیم غذایی ضعیف و ننوشیدن آب کافی هم باعث ترک‌خوردگی پا می‌شوند. به گفته متخصصان بهداشت، صابون‌های شوینده قوی و لوسیون‌های حاوی الکل به رفع خشکی پا کمک می‌کنند. دوش گرفتن با آب ۸۸ تا ۹۰ درجه نیز موثر است. اما نباید بیش از ۵ تا ۸ دقیقه در وان بمانید. هر چه آب داغ‌تر باشد و زمان بیشتری در حمام بمانید، احتمال خشکی پوست بیشتر خواهد شد. از یک لایه‌بردار استفاده کنید و به آرامی پاشنه پای‌تان را مالش دهید. استفاده از سنگ پا هم موثر است.
اوره یکی دیگر از محافظان پوست است که باعث می‌شود پوست شما مرطوب بماند. به توصیه انجمن پزشکان آمریکا، استفاده از محصولات حاوی اوره به رفع خشکی پوست پا کمک می‌کند.
مشکل شماره ۲: خشکی و زبری کوتیکول
کوتیکول صاف و متوزان، پای خانم‌ها را زیباتر جلوه می‌دهد؛ به علاوه، سلامت پوست پا نیز مستلزم داشتن یک کوتیکول نرم است. کوتیکول سپری است که بین پوست و بستر ناخن قرار دارد و از ورود میکروب به داخل پا و شیوع عفونت جلوگیری می‌کند.
برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود پاهای خود را پس از حمام کاملا خشک کنید و سپس از محصولات رفع‌کننده کوتیکول استفاده کنید تا از شر خشکی و زبری پوست پای‌تان خلاص شوید. همچنین می‌توانید از دکترتان بخواهید که راهی پیش پای‌تان بگذارد. اما به خاطر داشته باشید استفاده از روش‌های تهاجمی می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.
مشکل شماره ۳: میخچه و پینه پا
میخچه و پینه به لحاظ فنی یک چیز هستند؛ هر دوی آنها باعث خشکی و زبری پوست می‌شوند، اما در بخش‌های مختلفی از بدن ظهور پیدا می‌کنند. پینه در بخش‌های مختلف پا از جمله پاشنه، نوک انگشتان و قوزک آن ایجاد می‌شود. اما میخچه همیشه در قسمت‌های فوقانی پا ظاهر می‌شود. چه چیزی باعث ایجاد آنها می‌شود؟ اعمال فشار مضاعف بر پوست به دلیل راه رفتن نادرست یا استفاده از کفش‌های نامناسب، رایج‌ترین علل بروز میخچه و پینه پا هستند.
چرخش پا به سمت دو طرف حین راه رفتن یک عامل دیگر است که می‌تواند منجر به ایجاد پینه در دو طرف انگشتان پا شود. ترک خوردن پوست انگشتان پا نیز به دلیل کج کردن پا درون کفش یا استفاده از کفش‌های با پاشنه خیلی بلند یا پاشنه خیلی کوتاه رخ می‌دهد. استفاده از کرم‌های حاوی اوره به رفع این مشکلات کمک می‌کند. به علاوه، بهتر است سلیقه کفش‌ خریدن‌تان را عوض کنید.
وقتی پوست پای‌تان پینه می‌بندد، یک پدیکور ساده کمکی به رفع مشکل نخواهد کرد. چون متخصص انجام پدیکور نمی‌تواند پینه پا را از بین ببرد. برای رفع این مشکل، باید به یک متخصص امراض پا مراجعه کنید تا به صورت تخصصی یک لایه از پوست خشک، زبر و مرده شما را بردارد. برای جلوگیری از پینه ناشی از کجی انگشت‌های پا باید آنها را به حالت صاف برگردانید. اگر کجی انگشت‌های پای‌تان بیش از حد است و به صورت عادی صاف نمی‌شود، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرید.
اگر انگشتان پای‌تان کماکان صاف و انعطاف‌پذیر هستند، می‌توانید از یک اُرتز سفارشی برای رفع مشکل استفاد کنید. اُرتز در کمتر از ۳۰ دقیقه به روش ایمپلنت در پای شما کاشته می‌شود. همچنین می‌توانید از اُرتز در کفش خود استفاده کنید. آنها حکم عینک پا را دارند و نقائص آن را برطرف می‌کنند. اُرتز فقط در کفش‌های حساس استفاده نمی‌شود، بلکه در کفش‌ها و صندل‌های راحتی نیز به کار گرفته می‌شود.
مشکل شماره ۴: پای ورزشکاران
حتما نباید یک سرباز باشید تا با خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن پای‌تان مواجه شوید. پای ورزشکاران یک عفونت قارچی است. شاید می‌پرسید چرا چنین اسمی دارد؟ چون اغلب به علت راه رفتن با پای برهنه در حمام یا رختکن ایجاد می‌شود. عدم مراقبت از پاها می‌تواند باعث گسترش عفونت در سایر نقاط بدن شود. پاهای گرم و عرق کرده و داشتن چندین لایه پوست مرده در سطح پا موجب تشدید این عفونت می‌شود.
منبع: lifescript 

روش‌های خانگی درمان ترک پاشنه پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ