حادترین علامت حسایت به گلوتن که تا به حال نشنیده‌اید

مهرناز زاوه
گلوتن دشمن شماره یک زنانی است که دچار بیماری سلیاک هستند.

گلوتن دشمن شماره یک زنانی است که دچار بیماری سلیاک هستند؛ نوعی بیماریِ خودایمنی بدن که طی آن روده کوچک آسیب می‌بیند. علاوه بر علائم روده‌ای مانند اسهال، تورم شکم و معده‌درد، مصرف این پروتئین گندمی می‌تواند علائم دیگری مانند سردرد، درد مفاصل و کهیر به همراه داشته باشد. 
در همین زمینه، طی تحقیقی مشخص شد که یک خانم ۳۷ ساله در جریان تکمیل Ph.D خود به خاطر مصرف گلوتن دچار توهم شد. در واقع او فکر می‌کرد که مردم پیرامون او علیه‌اش توطئه یا صحنه‌سازی می‌کنند. 
چند ماه بعد از آپارتمان او دزدی شد. از آنجایی که تنها والدین او کلید ورود به خانه را داشتند، او به اشتباه فکر می‌کرد که مقصر آنها هستند. بعد از تهدید آنها، او را به یک بیمارستان روانی منتقل کردند. در حالی‌که این نگرانی وجود داشت که دچار شیزوفرنی شده باشد، پزشکان داروهای ضد روان‌پریشی برایش تجویز کردند. اما توهم‌های او متوقف نشد. بنابراین دکترها روند درمان را دقیق‌تر و عمیق‌تر پیش بردند. آنها آزمایش‌هایی روی او انجام دادند که نشان می‌داد او دچار کمبودهای غذایی متعدد و بیماری تیروئید شده است. در گفتگو با خانواده این خانم آنها دریافتند که او اخیرا بدون اینکه بخواهد حدودا ۱۰ کیلو وزن کم کرده است. بعد از انجام چند آزمایش دیگر، آنها در نهایت دریافتند او دچار بیماری سلیاک شده است.
رژیم غذایی بدون گلوتن به طور چشمگیری توانست اوضاع او را بهتر کند. اما این خانم از آن زمان به بعد، هر وقت به شکل تصادفی پروتئین مصرف می‌کرد، (که می‌تواند در غذاهایی مانند سس گوجه و یا سس سالاد پنهان شود) دوباره دچار توهم شد.
منبع: womenshealthmag

علائم عجیبی که نشان می‌دهد به گلوتن آلرژی دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ