پاسخ متخصصان به سوالات رایج درباره سرطان استخوان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
امروزه ۹۰ تا ۹۵ درصد تومورهای استخوانی اولیه بدخیم مانند استئوکارسوما و سارکوم یوئینگ را می‌توان با جراحی اندام درمان کرد.

در ادامه‌ی قسمت اول پزشکان متخصص در این زمینه به شایع‌ترین سؤالات شما درباره این بیماری پاسخ می‌دهند.
چرا بچه‌ها و افراد جوان نسبت به سرطان استخوان آسیب‌پذیرتر هستند؟
علت این مسئله رشد سریع بچه‌ها و نوجوان‌هاست. در واقع استخوان‌های آنها طی این سال‌ها خیلی سریع رشد می‌کند و اگر هر نوع سلول غیرعادی داخل استخوان‌ها وجود داشته باشد، آنها هم خیلی سریع رشد خواهد کرد.
شایع‌ترین قسمتی که سرطان استخوان در بدن رخ می‌دهد کجاست؟
فردی که دچار استئوکارسوما می‌شود اغلب سرطان در اطراف زانوی او بروز پیدا می‌کند؛ در واقع اطراف استخوان ران و استخوان درشت‌نی. این سرطان کمتر در استخوان لگن -یعنی جایی که حدود ۵ درصد سرطان‌ها رخ می‌دهد- و استخوان نزدیک بازو (یعنی شانه) -که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان‌ها در آن بروز پیدا می‌کند- خود را نشان می‌دهد. سارکوم یوئینگ در وهله اول روی استخوان‌های پهن بدن تأثیر می‌گذارد؛ در واقع ۶۰ درصد از مواردی از این دست در استخوان لگن و بعد از آن استخوان ران و استخوان کتف رخ می‌دهد.
آیا تمام تومورهای استخوانی، سرطانی هستند؟
خیر. تومورهای خوش‌خیم اغلب منجر به بروز دردهایی شبیه تومورهای استخوانی سرطانی خواهند شد و برای برداشتن و از بین بردن آن، باید جراحی انجام داد. این جراحی اغلب شامل کورتاژ یا بافت‌برداری و سپس بخش‌بُری (یا تراش) موضعی خواهد بود. اما برخی از تومورهای خوش‌خیم هرگز این نوع علائم توأم با درد را از خود نشان نمی‌دهند. در ۹۰ درصد مواقع پرتو ایکس می‌تواند این مسئله را تعیین کند که آیا تومور بدخیم است یا خیر.
مراحل مختلف سرطان استخوان اولیه چیست و شانس درمان و بقای ناشی از هر کدام چقدر است؟
مراحل اول و دوم معمولا مراحلی هستند که بروز سرطان در سطحی بسیار پایین رخ می‌دهد، و این بدان معناست که داخل استخوان محصور می‌ماند و در سایر بخش‌های بدن منتشر نمی‌شود. شانس بقا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد طی بازه ۵ سال است. در مراحل ۳ و ۴ سرطان حادتر می‌شود و این نشان می‌دهد که سرطان از درون استخوان رشد پیدا کرده اما به عضو دیگری سرایت پیدا نمی‌کند. شانس بقا طی بازه پنج ساله بین ۰ تا ۱۰ درصد است.
امروزه اکثر تومورهای استخوانی به‌جای بریدن عضو با جراحی اندام قابل درمان خواهند بود. آیا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این روش بدهید؟
امروزه ۹۰ تا ۹۵ درصد تومورهای استخوانی اولیه بدخیم مانند استئوکارسوما و سارکوم یوئینگ را می‌توان با جراحی اندام درمان کرد. در واقع در این جراحی تومور برداشته شده، ناحیه اطراف آن با یک اندام مصنوعی فلزی بازسازی می‌شود و در صورت نیاز ماهیچه‌ها هم انتقال پیدا می‌کنند. 
بعد از درمان چه اتفاقی می‌ا‌فتد؟
بعد از جراحی، بیمار حدود دو تا سه ماه در دوره نقاهت به سر خواهد برد و لازم است که شیمی ‌درمانی انجام دهد. پزشک متخصص به طور دقیق میزان فرورفتگی مغز استخوان و هر نوع عفونتی را بررسی خواهد کرد و بعد احتمالا سایر عوارض جانبی شیمی‌ درمانی مانند حالت تهوع و خستگی را خواهیم داشت.
از کجا مطمئن خواهید شد که سرطان به جاهای دیگر نرسیده است؟
حدود ۳۵ درصد احتمال دارد که سرطان به ریه‌ها و سایر استخوان‌ها هم رسیده باشد و بیشتر میزان این خطر در ۲۴ ماه اول بعد از جراحی و شیمی‌درمانی خواهد بود.
حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از این پخش شدن و سرایت سرطان در ریه‌ها رخ می‌دهد، بنابراین فرد باید هر سه ماه در میان طی دو سال اول بعد از جراحی، سی‌تی‌اسکن انجام دهد. پخش شدن سرطان و رسیدن به استخوان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است، بنابراین اسکن استخوان هم بخشی از مراقبت‌های بعد از جراحی محسوب می‌شودکه آن هم هر ۳ تا ۶ ماه انجام می‌گیرد. متأسفانه این سرطان می‌تواند به نقطه اولیه‌ای که از آن آغاز شده بازگردد که احتمال آن حدود ۵ تا ۶ درصد است. سرطان استخوان به ندرت به سایر بخش‌های بدن سرایت پیدا می‌کند.
آیا هیچ نوع آزمایش بالینی برای درمان تومورهای سرطانی استخوان انجام شده یا قرار است در آینده داروهایی ساخته شود؟
در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها در حال انجام آزمایش‌هایی روی داروهای جدید و ترکیبات دارویی هستند و یکی از جالب‌ترین نکات در حوزه داروهای بیولوژیکی است. بسیاری از داروهایی که مخصوص مبارزه با سرطان هستند سمی‌اند – که به معنای آن است که این داروها سلول‌های تومور و سلول‌های عادی را می‌کشند. داروهای بیولوژیکی را می‌توان با هدف سلول‌های خاص و نوع خاصی از پروتئین داخل آن سلول به کار برد، بنابراین آنها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند بی‌آنکه به سلول‌های عادی آسیبی وارد شود.  
منبع: lifescript 

امکان تشخیص زودهنگام و ارزان سرطان خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ