۴ راه آسان برای حفظ بهداشت دهان و دندان-قسمت اول

مهرناز زاوه
بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های دهان با قند مصرفی واکنش داده و یک پلاک نامرئی روی دندان‌ها ایجاد نماید. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات مربوط به بیماری پریودنتال، برداشتن سریع پلاک از روی دندان است.

وقتی صحبت از حفظ بهداشت دهان و دندان به میان می‌آید، آیا دیگران شما را به خاطر تمیز بودن تحسین می‌کنند یا به خاطر سهل‌انگاری سرزنش‌تان می‌کنند؟ بهداشت دهان و دندان نباید دست‌کم گرفته شود؛ چون سلامت عمومی شما به آن بستگی دارد. بنابراین، همیشه باید مراقب عادات بهداشتی دهان خود باشید. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و شستشوی منظم، موثرترین راه‌های حفظ بهداشت دهان و دندان هستند. ممکن است این کارها برای‌تان چندان هیجان‌انگیز نباشند، اما برای حفظ سلامت دهان و دندان شما ضروری‌اند. با توجه به اهمیت روزافزون بهداشت دهان و دندان، هر روزه محصولات جدیدی در این زمینه عرضه می‌شود که شما را در امر از بین بردن لکه‌ها، جلوگیری از افتادن دندان و بسیاری موارد دیگر کمک می‌کنند. مسواک، نخ دندان و دهانشویه‌ها در مدل‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند. حفظ بهداشت دهان و دندان نه تنها لبخندتان را زیباتر می‌سازد، بلکه شما را از ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان نیز مصون نگه می‌دارد.
1. توجه به بهداشت دهان
از وقتی که مشخص شد باکتری‌های دهان و دندان باعث بروز مشکلات جدی‌تری در بدن می‌شوند، توجه همگانی به بهداشت دهان افزایش چشم‌گیری داشته است. به گفته متخصصان کلینیک مایو، 80 درصد از بزرگسالان آمریکایی از التهاب لثه یا بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند. باکتری که باعث التهاب لثه می‌شود، می‌تواند به بیماری پریودنتال منجر شود که علت اصلی ریختن دندان‌ها در بزرگسالان است. به علاوه، گفته می‌شود که برخی از باکتری‌های دهان و دندان موجب بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های تنفسی و کم‌وزنی در بدو تولد می‌شود. التهاب لثه و بیماری‌های پریودنتال اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شوند.
بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های دهان با قند مصرفی واکنش داده و یک پلاک نامرئی روی دندان‌ها ایجاد نماید. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات مربوط به بیماری پریودنتال، برداشتن سریع پلاک از روی دندان است. محصولات زیادی در بازار هستند که شما را در این امر کمک خواهند کرد. شما می‌توانید با استفاده از این محصولات از سلامت دندان‌های خود اطمینان یابید.
بسیاری از محصولات سلامت دهان و دندان از سال‌ها پیش در دسترس بوده‌اند. مسواک و خمیر دندان‌های قدیمی روز به روز بهبود یافتند تا مراقبت از دندان‌ها و لثه را برای شما آسان‌تر سازند.
2. محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان را بشناسید
اولین کاری که باید برای ارتقای سطح سلامت دهان و دندان خود انجام دهید، مراجعه به دندانپزشک است. وقتی دندان‌های‌تان به طور کامل تمیز شدند، می‌توانید از این 5 محصول بهداشتی برای حفظ سلامت دهان و دندان خود استفاده کنید.
مسواک
در گذشته، تنها انتخابی که پیش روی مصرف‌کننده بود، رنگ دسته مسواک بود. امروز، مسواک‌های دستی با برس‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند تا بتوانید مسواک دلخواه خود را خریداری کنید. حتی برخی مسواک‌ها یک چراغ مخصوص دارند که بعد از 3 دقیقه به طور خودکار خاموش می‌شود.
به گفته بنیاد بین‌المللی بهداشت دهان و دندان، مسواک‌های برقی تا 25٪ از مسواک‌های دستی موثرترند. برس‌های پایین مسواک معمولا قابلیت چرخش یا ارتعاش دارند تا عملکرد بهتری در تمیز کردن دندان‌ها داشته باشند. برخی مدل‌های گران‌قیمت نیز وجود دارند که از امواج صوتی برای برداشتن پلاک‌ها استفاده می‌کنند.
اگر دنبال خرید مسواک هستید، محصولی را بخرید که برس نرم با انتهای گرد داشته باشد تا حین مسواک زدن به دندان‌ها و لثه خود آسیب نرسانید. سر مسواک یا دسته آن را هر 3 یا 4 ماه یک‌بار عوض کنید. اگر برس از شکل طبیعی‌اش خارج شده است، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و باید آن را تعویض کنید.
نخ دندان
بعد از مسواک زدن باید از نخ دندان استفاده کنید. این دو کار به تنهایی باعث از بین رفتن پلاک دندان شده و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کنند. نخ دندان‌های قدیمی هیچ مشکلی ندارند، اما به تازگی محصولات جدیدی با طعم نعناع، دارچین یا میوه عرضه می‌شوند که دهان شما را خوشبو می‌سازند.
اگر از نخ دندان بی‌زارید، می‌توانید از مسواک بین‌دندانی استفاده کنید. این مسواک‌ها کمک می‌کنند که ذرات غذا را از بین دندان‌ها بیرون بیاورید. مسواک‌های جدید قابلیت آب‌پاشی دارند تا ذرات بین دندان‌ها به طور کامل شسته شود که ایده بسیار خوبی است. استفاده از این مسواک‌ها قبل از مسواک اصلی کمک می‌کند که تمام ذرات باقی‌مانده غذا را از بین دندان‌های‌تان بیرون بیاورید.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

چگونه بهترین مسواک برقی را بخریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ