آیا نوشابه‌های رژیمی برای سلامتی مضرند؟-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن دو یا چند نوشیدنی رژیمی در روز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی مثل حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، خصوصا در خانم‌های سالمی که در دوران پس از یائسگی به سر می‌برند.

در ادامه‌ی قسمت اول به حقایقی درباره این‌که سوداهای رژیمی چطور بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد می‌پردازیم.
پوکی استخوان
برای بسیاری از خانم‌ها، هیچ‌چیز به اندازه یک نوشیدنی رژیمی نمی‌تواند بعد از ورزش یا تحرک زیاد، حال‌شان را جا بیاورد. غافل از آنکه این مسئله باعث خنثی شدن و از بین رفتن مزیت‌های ورزش برای استخوان‌ها خواهد شد. حدود ۴۰ میلیون آمریکایی در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند که اکثرشان هم خانم‌ هستند؛ ‌پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان‌ها نسبت به تَرَک‌ها، آسیب‌پذیر و شکننده می‌شوند.
سؤالی که پیش می‌آید این است که ارتباط بین نوشیدنی‌های رژیمی و کم شدن چگالی استخوان چیست؟ پاسخ اسید فسفریک است. یک چاشنی طعم‌دهنده که باعث افزایش خاصیت اسیدی خون می‌شود که در واقع باید آن را مؤلفه اصلی بسیاری از انواع سوداها تلقی کرد، اما مقدار آن در سوداها بیشتر است.
فسفر به خودی خود یکی از مواد معدنی مهم استخوان محسوب می‌شود، اما میزان زیاد آن می‌تواند به کم شدن چگالی استخوان بیانجامد؛ چرا که بدن تلاش خواهد کرد تا میزان اسید زیاد را از طریق گرفتن کلسیم از استخوان خنثی کند.
برخی متخصصان بر این باورند که افرادی که نوشابه‌های سرشار از کلسیم را با چیزهایی مانند شیر همراه با سوداهای رژیمی جایگزین می‌کنند، میزان کمتری از مواد مغذی سازنده استخوان مصرف می‌کنند.
نیاز بدن شما به کلسیم بعد از سن ۵۰ سالگی افزایش می‌یابد. خانم‌ها در هر سنی باید برای تأمین کلسیم ایده‌آل و مطلوب بدن، به طور روزانه، ۳ پُرس محصولات لبنی مصرف کنند، فرقی نمی‌کند که سودا می‌خورند یا نه.
بیماری قلبی
تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن دو یا چند نوشیدنی رژیمی در روز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی مثل حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، خصوصا در خانم‌های سالمی که در دوران پس از یائسگی به سر می‌برند. در واقع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ عروقی در خانم‌هایی که در روز حدود دو یا چند نوشیدنی رژیمی مصرف می‌کنند، نسبت به خانم‌هایی که هرگز این نوع نوشیدنی‌ها را نمی‌خورند یا به ندرت می‌خورند، حدود ۳۰ درصد بیشتر است و ۵۰ درصد هم خط مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مرتبط با آن در آنها بیشتر است.
سندروم متابولیک
آمار انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد حدود ۴۷ میلیون آمریکایی دچار سندروم متابولیک هستند، هرچند که بسیاری‌شان از این مسئله اطلاعی ندارند. سندروم متابولیک زمینه‌ساز بروز بسیاری بیماری‌های دیگر است. در واقع نمی‌توان آن را نوعی بیماری تلقی کرد. باید گفت که این سندروم، مجموعه‌ای از عوامل خطرزا برای بروز بیماری قلبی و انواع دیابت از جمله حجیم شدن اندازه شکم، بالا رفتن میزان تری‌گلیسیرید (چربی‌های خون)، کم‌ شدن میزان کلسترول خوب HDL، فشار خون بالا و میزان قند خون ناشتا است.
با جمع‌آوری شواهد و مدارک در این زمینه مشخص شد افرادی که دائما از جایگزین‌های قندی استفاده می‌کنند، (موادی مانند آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین) هم در معرض خطر سندروم متابولیک قرار دارند.
بیماری کلیوی
نتایج تحقیقات انجام‌شده مرکز پژوهش سلامت پرستاران، که یکی از بزرگ‌ترین و پرسابقه‌ترین بررسی‌ها را در زمینه ‌عوامل تأثیرگذار بر سلامت خانم‌ها انجام داده نشان می‌دهد اگر آنها روزانه دو یا چند سودای رژیمی بخورید، خطر کم شدن کارکرد کلیه‌شان دو برابر خواهد شد. این مرکز حدود ۳۰۰۰ پرستار را در یک بازه ۱۱ ساله مورد بررسی قرار دارد. 
کلیه‌های شما فعالیت‌های متعددی انجام می‌دهند؛ ‌از تصفیه محصولات آبی از خون گرفته تا تنظیم فشار خون. محققی به نام دکتر جولی، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و متخصص کلیه در بیمارستان زنان در بوستون معتقد است که عملکرد کلیه با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.
در این تحقیق مشخص شد که سرعت کم شدن کارکرد کلیه در خانم‌هایی که سوداهای رژیمی خورده بودند در مقایسه با خانم‌های که تنها روند سالخودگی آنها بررسی شده بود، حدود سه برابر سریع‌تر بود. نوشیدن یک سودای رژیمی به طور روزانه باعث کاهش عملکرد کلیه نمی‌شود. اما نوشیدن دو یا چند سودای رژیمی می‌تواند سبب بروز مشکلات متعددی شود.
نظریه دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که مواد شیرین‌کننده رژیمی می‌توانند سبب بروز زخم و جراحت به کلیه شوند که البته تحقیقات بیشتری باید در اثبات این نظریه صورت گیرد. بنابراین ممکن است این سؤال پیش بیاید که اگر هوس خوردن یک نوشیدنی گازدار به سرتان زد، باید چه کار کنید؟ پیشنهاد ما، ‌آبمیوه‌های گازدار و طعم‌دار بدون کالری است. اما پیش از خوردن، حتما برچسب رویش را بخوانید تا مطمئن شوید طعم طبیعی داشته و فاقد افزودنی‌های شیرین‌کننده صنعتی است.
منبع: lifescript 

چرا باید نوشابه را ترک کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ