آیا نوشابه‌های رژیمی برای سلامتی مضرند؟-قسمت اول

مهرناز زاوه
حققان معتقدند که نوشیدنی‌هایی با کالری کم مسبب بروز تعدادی از بیماری‌ها هستند، از افزایش حجم شکم گرفته تا سکته مغزی.

نمی‌توان گفت تنها به این خاطر که نوشابه‌ای برچسب «رژیمی» خورده است، پس برایتان مفید خواهد بود. محققان معتقدند که نوشیدنی‌هایی با کالری کم مسبب بروز تعدادی از بیماری‌ها هستند، از افزایش حجم شکم گرفته تا سکته مغزی. آیا باید این مسئله را هم نگرانی دیگری در ارتباط با سلامتی تلقی کرد؟
انتخاب یک نوشیدنی رژیمی به جای نوشابه‌ای با کالری بالا، انتخاب بسیار خوبی است. اما بابت این کار زیاد به خودتان افتخار نکنید. تحقیقات زیادی طی سال‌های اخیر نشان داده است که سوداهای رژیمی می‌توانند به سلامت‌تان آسیب وارد کنند.
یافته‌های به دست‌آمده از تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف مواد شیرین‌کننده صنعتی با بروز چاقی ارتباط نزدیکی دارد؛ در واقع این مواد خطر دیابت، ‌سندروم متابولیسمی و بیماری قلبی‌عروقی را افزایش می‌‌دهند و از طرفی باعث بالا رفتن مشکلات یادگیری خواهند شد.
پروفسور سوزان سوئیثر در این باره می‌گوید:‌ «وقتی بدن به طور طبیعی نسبت به قند واکنش نشان می‌دهد، در واقع این سیگنال را منتشر می‌کند که جذب کالری‌ها و قند در بدن رخ داده است، بنابراین بدن می‌تواند هورمون‌هایی را منتشر کند که مستلزم آماده شدن برای چنین شرایطی است.» او در ادامه افزود: «این وضعیت از افزایش میزان قند خون پیشگیری می‌کند و آن دسته از هورمون‌های مشابه می‌تواند اثرات مستقیمی بر احساس اشباع بودن شما داشته باشد.»
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف غذاها و نوشابه‌هایی با طعم شیرین اما بدون کالری و یا با کالریِ کاهش‌یافته در روند واکنش‌های بدن دخیل بوده و کاستن از شدت آن واکنش‌ها باعث می‌شود تا افراد پرخوری کنند و میزان قند خونشان افزایش یابد که همین مسئله، زمینه را برای بروز دیابت نوع ۲ فراهم می‌سازد. 
سؤالی که پیش می‌آید این است که نقش سوداهای رژیمی در ارتباط با مشکلات سلامتی مانند پوکی استخوان، بیماری قلبی و مشکلات کلیوی چیست؟ پروفسور سوئیثرز معقد است: «بین سوداهای رژیمی و پیامدهای منفی سلامتی، ارتباط نزدیکی وجود دارد.» اما باید گفت که هنوز کاملا واضح و مشهود نیست که آیا این نوشیدنی‌ها به طور مستقیم مسبب بروز این عوارض منفی هستند یا نه، یا این‌که آیا افرادی با مشکلات سلامت یا رفتارهای بیمارگونه میزان بیشتری از این بیماری‌ها مصرف می‌کنند.
بهتر است به حقایقی درباره این‌که سوداهای رژیمی چطور بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد بپردازیم.
افزایش وزن
شاید کمی غیرمعقول به نظر برسد که نوشیدنی‌هایی که هیچ کالری‌ای ندارند میتوانند سبب افزایش وزن شما شوند، اما باید گفت که تحقیقات این مسئله را پوشش داده است.
به طور کلی نوشابه نمی‌تواند مانند غذاهای جامد احساس سیری یا اشباع بودن را در شما ایجاد کند؛ چرا که بدن، آنطور که کالری‌های موجود در غذاهای جامد را در خود تثبیت می‌کند، کالری‌ مایعات را نمی‌پذیرد. این مسئله شما را تحریک می‌کند که حتی بعد از نوشیدن یک نوشیدنی با کالری بالا، باز هم میل خوردن داشته باشید.
نوشیدنی‌های گازدار با طعم شیرین –فرقی نمی‌کند که با شکر شیرین شده باشند و یا با ماده‌ای جایگزین شکر و بدون کالری– می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن سایر غذاهای شیرین و با کربوهیدرات بالا تحریک کند. اما از آنجایی که افراد سودا را نوشیدنی تلقی می‌کنند و کلوچه را دسر می‌دانند، بیشتر ترجیح میدهند تا میزان غذایشان را کم کنند تا نوشابه‌شان را، حتی اگر سودا، قند بیشتری داشته باشد.
افراد خیال‌بافی که بر این باورند که یک سودای رژیمی برابر است با یک وعده غذایی سرشار از کالری، بیش از آنچه باید، آن را مصرف می‌کنند.
پروفسور راماچاندران واسان در این باره می‌گوید: «افراد از سوداهای رژیمی در قالب دستاویزی برای کمتر خوردن استفاده می‌کنند.» آن دسته از افرادی که نوشابه‌های کم‌کالری بیشتری مصرف می‌کنند، اغلب تمایل دارند غذاهایی بخورند که چربی‌های اشباع و ترانس بیشتری داشته باشد، کمتر ورزش کنند و میوه و سبزیجات کمتری بخورند.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

کدام نوشابه ضرر کمتری دارد؟ معمولی یا رژیمی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ