آیا در آستانه یائسگی هستید؟

مهرناز زاوه
۴۰ سالتان شده و به نظر می‌آید که دیگر قدرت و کارایی سابق را ندارید. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید غرق عرق هستید، با این‌که در تمام طول شب کولر روشن بوده است.آیا فکر می‌کنید همه این‌ها نشانه آغاز یائسگی است؟

۴۰ سالتان شده و به نظر می‌آید که دیگر قدرت و کارایی سابق را ندارید. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید غرق عرق هستید، با این‌که در تمام طول شب کولر روشن بوده است. هرچه تمرینات ورزشی سخت و طاقت‌فرسا انجام می‌دهید، باز هم نمی‌توانید وزن‌تان را کم یا چربی‌های شکمی‌تان را آب کنید. به خودتان می‌آیید و می‌بینید بیشتر از آنکه بخواهید هوس بستنی خوردن را در خود ارضاء کنید، باید پول لوازم آرایشی بدهید و به صورت‌تان بمالید. آیا فکر می‌کنید همه این‌ها نشانه آغاز یائسگی است؟
پیش از آنکه بخواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم، بگذارید این کلمه را توضیح دهیم. اول این‌که بهتر است بدانید یائسگی دقیقا نقطه شروعی ندارد. در واقع یائسگی از روزی شروع می‌شود که شما دوازده ماه پیوسته دچار قاعدگی نشده باشید. یائسگی طبیعی ممکن است بین ۴۰ تا ۵۸ سالگی رخ دهد هرچند که گفته می‌شود سن متوسط آن ۵۱.۴ سال است.
یک روز بعد از روز معروف و جادویی یائسگی، در دوران پس از یائسگی خواهید بود. یک روز قبل از آن را روز پیش از یائسگی می‌گویند. در واقع در این دوره، دوره انتقال یا تغییر پیش از یائسگی رخ می‌دهد. این دوره معمولا چند ماه و گاهی چند سال طول می‌کشد و اغلب در سنین چهل سالگی آغاز می‌شود؛ هرچند ممکن است در بعضی خانم‌ها زودتر از آن هم اتفاق بیفتد. دلیل اول آن، کمبود غدد لنفاوی در تخمدان‌ها بوده که باعث می‌شود با پیر شدن تخمدان‌ها، میزان استروژن به مرور کاهش یابد. این کاهش پیوسته نیست، با این حال علائم مختلف آن کمرنگ و پررنگ می‌شود.
عدم دسترسی به تست‌ها
متأسفانه هیچ نوع آزمایش قطعی و مسلمی وجود ندارد که نشان دهد شما در دوره تغییر یا انتقال یائسگی هستید. یا مثلا تست بدون نسخه‌ای هم وجود ندارد تا بتواند میزان دقیق هورمون‌هایتان را مشخص کند. علتش آن است که آن تست‌ها که اسم‌هایی مانند اِسترووِن، منوچک و RU25 Plus دارند برای سنجش میزان هورمونی به نام هورمون تحریک‌کننده غده لنفاوی و یا FSH طراحی و ساخته شده‌اند. بدن شما این هورمون را زمانی ترشح می‌کند که میزان استروژن کم باشد، چرا که به تخمدان‌ها این سیگنال را می‌فرستد تا استروژن بیشتری تولید کند. بنابراین اگر میزان FHS بالا باشد، به معنای آن خواهد بود که استروژن کم بوده و دارید به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید.
شما می‌توانید یائسگی خود را با توجه به این علائم بهتر بسنجید:
گُرگرفتگی و تعرق شبانه
علت این مسئله هنوز کاملا مشخص نیست. با این حال به نظر می‌رسد کم شدن میزان استروژن تأثیر منفی بر کنترل دمای بدن می‌گذارد، باعث افزایش دمای بدن می‌شود و سیستم تعرق را برای خنک کردن بدن تحریک می‌کند. گرگرفتگی دومین علامت شایع مرتبط با یائسگی است که حدود ۷۵ درصد از زنان دچار آن می‌شوند. از طرفی باید آن را یکی از آزاردهنده‌ترین علائم دانست. خبر بد این است که در برخی از زنان، حتی بعد از خود یائسگی هم گرگرفتگی‌ ادامه دارد.
قاعدگی‌های نامنظم
تغییر و نوسان در میزان هورمون‌ها به معنای وقوع وضعیت‌های عجیب و غیرعادی برای قاعدگی شماست. در واقع متوجه خواهید شد که در اکثر مواقع دچار قاعدگی نامنظم می‌شوید – هر ۲۴ روز به‌جای هر ۲۸ روز یا کمتر از این میزان. ممکن است چند ماه هم دچار قاعدگی نشوید. ممکن است به این نتیجه برسید که قاعدگی شما نسبت به قبل شدیدتر یا خفیف‌تر شده و یا بیشتر یا کمتر از قبل طول می‌کشد.
مشکلات خوابیدن
واقعا نمی‌دانیم که آیا تغییرات هورمونی سبب بروز مشکلات خواب در زنانی می‌شود که در دوران پیش از یائسگی قرار دارند یا نه. در واقع می‌توان گفت که تعرق شبانه در روند خواب آنها اختلال ایجاد کرده؛ شاید هم این کمبود ناشی از استرس‌های ناشی از آن دوره از زندگی باشد از جمله داشتن بچه نوجوان در خانه و دغدغه او، والدین سالخورده و یا تغییرات کاری که باعث می‌شود بیدار بمانید. تحقیقات نشان می‌دهد اکثر زنان با رسیدن به میان‌سالی، دچار این مشکل می‌شوند که اغلب در قالب بیدار شدن در نیمه‌شب خود را نشان می‌دهد. 
سردرد
ممکن است متوجه بشوید که میزان سردردهایتان بیشتر شده است، خصوصا در نزدیکی زمان قاعدگی. و اگر همیشه در معرض سردردهای پیشایائسگی هستید، باید بدانید که این سردردها به مراتب شدیدتر و طولانی‌تر هستند. خبر خوب این است که زمانی که وارد یائسگی می‌شوید، کمتر سردرد به سراغ‌تان می‌آید.
تغییرات خلق و خو
شواهد محکمی نشان می‌دهد که زنانی که در دوران پیشایائسگی هستند نسبت به قبل بیشتر دچار بی‌حوصلگی و تندمزاجی، خستگی و افسردگی می‌شوند. بار دیگر باید گفت که این مسئله به تغییر وضعیت هورمونی مرتبط است، اما بیشتر باید آن را به عوامل استرس‌زای میان‌سالی مرتبط دانست. اگر دیدید این علائم بیش از حد شدید شد و در روند زندگی‌تان اختلال ایجاد کرد، حتما به متخصص مراجعه کنید.
منبع: healthywomen  

آیا در یائسگی هم لکه بینی دارید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ