راه و رسم جنگل درمانی !

پانته آ توتونپیان
چطور از طبیعت برای کاهش استرس‌های روزانه‌تان استفاده کنید؟

اثرات و نشانه‌های استرس را بشناسید
همه ما می‌دانیم که این روزها استرس به یکی از بخش‌های زندگی مان تبدیل شده است. اگر استرس را در وجودتان نگه دارید خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را تا چند برابر افزایش می‌دهید. از سوی دیگر می‌توانید از همین جا مبارزه با استرس را شروع کنید. علائمی وجود دارد که هر کدام از آنها نشان می‌دهد شما در معرض استرس قرار دارید. این نشانه‌ها عبارتند از: 
  اختلالات مربوط به خواب
  درد و تنش غیرمعمول ماهیچه‌ها
  خستگی مزمن
  ناراحتی‌های معده ای و روده‌ای
  مصرف بیشتر سیگار

تنظیم قند خون
یکی از بیماری‌های رایجی که این روزها خیلی از ایرانی‌ها به آن مبتلا می‌شوند دیابت است. دیابت در اثر بالارفتن قند خون به وجود می‌آید اما تحقیقات نشان می‌دهد که جنگل‌درمانی می‌تواند در تنظیم قند خون نقش داشته باشد. محققان به شما می‌گویند پیاده‌روی در جنگل می‌تواند سبب پایین آمدن قند خون شود و حساسیت سلول‌ها به انسولین را تنظیم کند. در نتیجه از بروز بیماری دیابت پیشگیری می‌شود. 

افزایش تمرکز کودکان بیش فعال
تحقیقات انجام شده از سوی محققان آمریکایی حاکی از این است که حضور در محیط‌های سبز و جنگل‌ها اثرات اختلال بیش‌فعالی در کودکان را کاهش می‌دهد. در این تحقیق 
17 کودک که بیش‌فعالی داشتند در سه موقعیت مختلف در طبیعت و پارک‌های جنگلی قرار گرفتند و۲۰ دقیقه پیاده‌روی انجام دادند. این فعالیت به آنها کمک کرد که تمرکز بیشتری داشته باشند و اثرات بیش‌فعالی آنها کمتر ظاهر شود. در نتیجه مادران از حضور فرزندان‌شان در طبیعت بیشتر استقبال کردند. 

تقویت سیستم ایمنی
 حضور در جنگل‌ به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند و سبب می‌شود عوامل بیماری‌زا هنگام ورود به بدن شما با راه‌های مسدود کننده ای روبه رو شوند. در این تحقیق افراد داوطلب به مدت سه جلسه دوساعته در جنگل‌ها پیاده‌روی کردند. قبل از این حرکت و البته در طول آن فاکتورهای ایمنی بدن آنها و بعضی از فاکتورهای دیگر مربوط به سیستم ایمنی و هورمون‌ها اندازه‌گیری شد. نتایج تحقیقات نشان داد در مقایسه با فعالیت‌های کاری یک روز معمولی، پیاده‌روی در جنگل سطح پروتئین‌های ضدسرطانی را افزایش می‌دهد و مقاومت بدن را بیشتر می‌کند. در واقع پیاده‌روی در جنگل یک فاکتور سبک زندگی مهمی است که می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان هم نقش داشته باشد. این روزها که عوامل سرطان‌زا از گوشه و کنار در کمین نشسته‌اند حضور در طبیعت موهبتی است که برای سلامتی بیشتر می‌توانیم از آن بهره مند شویم. 

با سفر به جنگل استرس را کاهش دهید
تحقیقات اخیر دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد حضور در جنگل‌ها و محیط‌های طبیعی در کاهش استرس نقش دارد. در این تحقیق 280 فرد بالغ طی روزهای مختلف ساعت‌هایی را به گشت و گذار در جنگل‌های خارج شهری اختصاص دادند. در پایان معلوم شد رفت و آمد در جنگل‌های خارج از شهر به کاهش کورتیزول خون این افراد منجر شد. کورتیزول هورمونی است که افزایش آن سبب بروز استرس می‌شود. علاوه بر این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که در اثر این فعالیت مثبت، فشار خون پایین می‌آید، ضربان قلب آرام‌تر می‌شود و اعصاب در وضعیت آرام‌تری به سر می‌برد که در نتیجه استرس کم می‌شود. 
در این زمینه تحقیق دیگری هم از سوی ژاپنی‌ها انجام شد. این‌بار در یک روز مشخص 500 نفر راهی جنگل شدند و بخشی از روز را در میان درختان سرسبز و انبوه گذراندند. در پایان روز و بعد از تجزیه و تحلیل‌هایی که روی این افراد صورت گرفت معلوم شد که سطح استرس و پرخاشگری آنها پایین آمده است و در عوض سرزندگی و شادابی‌شان بیشتر شده است. در نهایت پزشکان به شما پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌خواهید در زندگی آرامش بیشتری داشته باشید و از ابتلا به بیماری‌های ناشی از افزایش استرس و نگرانی دور بمانید، بازدید از جنگل‌ها و گشت و گذار در این محیط زیبا و طبیعی را در سبک زندگی‌تان جای دهید. 

جادوی خورشیدی و درمان افسردگی
وقتی در هوای گرم به سفر و گشت و گذار در جنگل و طبیعت می‌روید از مزایای نور خورشید برای مقابله با افسردگی استفاده می‌کنید. خورشید یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی است که می‌توانید برای مبارزه با استرس از آن بهره‌مند شوید. 
علاوه بر این اگر این روزها مشغولیت ذهنی زیادی دارید، سفر به مناطق طبیعی در آسودگی خیال شما تاثیرگذار است چون ذهن شما را آرام و باز می‌کند. طبیعت این شانس را در اختیار ما قرار می‌دهد تا آرام‌تر شویم و استرس را از درون‌مان آزاد کنیم. پس هر وقت احساس کردید غم و اندوه بر شما غلبه کرده و ذهن‌تان سرشار از افکار منفی است کوله یک روزه‌ای جمع و جور کنید و راهی جنگل و طبیعت شوید. 

در جنگل اتراق کنید
اگر نمی‌خواهید در هتل و ‌مهمانسراهای شهری اقامت کنید توصیه می‌شود که برای طبیعت‌گردی تجهیزات لازم را داشته باشید و چادر بزنید. اگر برای این کار آمادگی ندارید، در یک اقامتگاه کنار محیط طبیعی در کنار جنگل‌ها ساکن شوید؛ یعنی جایی که بتوانید شنا کنید، به پیاده‌روی بروید یا به هر شکلی از بودن در طبیعت لذت ببرید. اگر در موقعیت فعلی‌تان امکان برنامه‌ریزی برای چنین سفری وجود ندارد، آن را به عنوان یک هدف در نظر داشته باشید و هر وقت شرایط برای‌تان مهیا شد، برای چنین سفری به سرعت اقدام کنید. 

طبیعت شبانه را از دست ندهید
شب‌ها در طبیعت به گشت و گذار بروید و از زیبایی‌های شب‌های تابستانی غافل نشوید. بهتر است درباره ماه و ستارگان اطلاعاتی به دست آورید و اگر شب‌ها در محیط طبیعی اتراق کرده‌اید با نگاه کردن به آسمان جنگل از این بخش از طبیعت هم برای افزایش آرامش خودتان استفاده کنید.
 حتی می‌توانید یک تلسکوپ بخرید و در طی سفر یک سرگرمی جالب برای خود و خانواده ترتیب دهید. به ویژه اگر با کودکی همسفر هستید به احتمال زیاد از این سرگرمی خوشش می‌آید. به این ترتیب به آسمان بیشتر توجه کنید و با کنجکاوی یک کودک، کهکشان را بکاوید. 

از آب و هوای طبیعت راضی باشید
در این فصل گرم به جای شکایت از هوا می‌توانید زیبایی‌هایی را در این روزهای داغ پیدا کنید. البته واضح است که نمی‌توانید هر روز از هوا راضی باشید اما اگر سعی کنید از هر نوع هوایی لذت ببرید، به احتمال زیاد خودتان را خوشحال‌تر از گذشته می‌بینید و سفر برای‌تان لذت بخش‌تر می‌شود. با داشتن لباس‌های نخی و توجه به مصرف غذایی مناسب تابستان می‌توانید از گرمازدگی و مشکلات ناشی از فصل گرما در امان بمانید و طبیعت‌گردی لذت بخش‌تری را تجربه کنید. 

منبع : مجله ی زندگی ایده آل 

طبیعت به شما کمک می‌کند راحت بخوابید… 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ