علل حسادت بین خواهر و برادرها و روش‌های رفع آن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
حسادت بین خواهر و برادر اشکال مختلفی دارد. حسادت در برخی موارد به حسادت بچه بزرگ‌تر نسبت به خواهر یا برادر تازه متولد شده‌اش محدود می‌شود و در موارد دیگر، به این دلیل رخ می‌دهد که بچه کوچک‌تر نمی‌تواند کارهای برادر یا خواهر بزرگ‌ترش را انجام دهد. دلیل هرچه باشد، راه‌های زیادی برای مقابله با این حس وجود دارد.

در قسمت اول 7 علت اصلی رقابت بین فرزندان را مورد بررسی قرار دادیم. حال با روش‌های رفع آن آشنا می‌شویم.
چطور حسادت بین خواهر و برادر را کاهش دهیم؟
حسادت بین خواهر و برادر اشکال مختلفی دارد. حسادت در برخی موارد به حسادت بچه بزرگ‌تر نسبت به خواهر یا برادر تازه متولد شده‌اش محدود می‌شود و در موارد دیگر، به این دلیل رخ می‌دهد که بچه کوچک‌تر نمی‌تواند کارهای برادر یا خواهر بزرگ‌ترش را انجام دهد. دلیل هرچه باشد، راه‌های زیادی برای مقابله با این حس وجود دارد.
با ما همراه باشید تا با شیوه‌های کاهش حسادت بین فرزندان‌تان بیشتر آشنا شوید.
فرزند جدید
فرزند اول، گل سر سبد خانه است؛ بنابراین جای تعجب ندارد که با آمدن یک فرزند جدید به او شوک وارد شود و حسادت کند. سرزنش کردن بچه بزرگ‌تر با گفتن جملاتی مانند «نمی‌تونم کمکت کنم، دارم به بچه شیر می‌دم» یا «نمی‌تونیم به کتابخونه بریم، چون وقت خواب بچه‌ست» باعث خشم فرزند بزرگ‌تر خواهد شد. بنابراین، به جای اینکه انگشت اشاره خود را سمت فرزند بزرگ‌تر بگیرید، از شیوه‌های مناسب‌تری برای «نه» گفتن استفاده کنید. مثلا بگویید «بعد از ناهار می‌ریم» یا اینکه «5 دقیقه دیگه میام کمکت می‌کنم».
ابراز احساسات به کودک بزرگ‌تر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین هر وقت او را حین انجام یک کار خوب دیدید، به ستایش او بپردازید، مخصوصا اگر آن کار با فرزند جدید خانواده در ارتباط باشد. مثلا اگر نوزادتان را در آغوش گرفت و بوسید، به او بگویید بهترین خواهر یا برادر دنیاست.
همچنین سعی کنید بدون مقدمه به او بگویید که دوستش دارید؛ یا قبل از خواب برایش وقت بگذارید و یک داستان جدید برایش تعریف کنید.
تقابل خواهر و برادر در دوران کودکی
با افزایش تعداد فرزندان و رشد آنها، امور خانواده کمی دشوارتر می‌شود. در این شرایط، ممکن است با حسادت آنها به یکدیگر مواجه شوید. در زیر، نکاتی ارائه شده‌اند که شما را در امر کاهش حسادت بین فرزندان یاری خواهند کرد:
تقسیم مسئولیت‌هابه طور مساوی: اگر یکی از بچه‌ها در نقش قلدر و بچه دیگر در نقش قربانی ظاهر شد، تنها به سرزنش یک نفر بسنده نکنید. حتی اگر مطمئن هستید که یکی آغازگر دعوا بوده است، به کودک قربانی بگویید که او هم وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده است.
بی‌اهمیت جلوه دادن احساس حسادت: اگریکی از بچه‌ها نسبت به دیگری حسادت می‌ورزد، خیلی به آن توجه نکنید. وجود حسادت در میان بچه‌ها تا حدی یک امر طبیعی است. پس به جای منفی‌نگری به کارهای خوب بچه‌ها توجه کنید و آنها را به خاطر کارهای خوبی که کرده‌اند تشویق کنید.
اجتناب از مقایسه بچه‌ها با یکدیگر: ممکن است یکی از بچه‌ها در درس ریاضی بهتر از دیگری باشد. بچه بزرگ‌تر به احتمال زیاد سریع‌تر از بچه کوچک‌تر عمل می‌کند. اما سعی کنید از مقایسه کردن بچه‌ها با یکدیگر بپرهیزید. به کودک بیاموزید که خود را با قابلیت‌های قبلی‌اش مقایسه کند. مثلا ببیند آیا تغییری در مهارت‌های نوشتن‌اش ایجاد شده است یا نه.
عدم استفاده از القاب منفی: دادن القاب و اسامی منفی به بچه‌ها ممکن است برای شما یک کار سرگرم‌کننده باشد، اما برچسب زدن به بچه‌ها می‌تواند باعث ایجاد حس تنفر و در نهایت، حس حسادت در بین خواهر و برادر شود.
برای هر یک از آنها یک برنامه‌ریزی منسجم داشته باشید: خشم مفرط زمانی پدید می‌آید که کودک حس کند والدین، خواهر یا برادرش را بیش از او دوست دارند. بنابراین، سعی کنید برای هر یک از بچه‌ها یک وقت جداگانه بگذارید و با او وقت بگذرانید. لازم نیست حتما یک برنامه خاص بگذارید، همین که روی مبل بنشینید و با هم یک داستان جدید بخوانید، کفایت خواهد کرد. همچنین می‌توانید با او به تماشای یک فیلم بنشینید. مطمئن شوید که هر یک از بچه‌ها می‌دانند در قلب شما جای خاص خودشان را دارند.
منبع: webmd 

جملاتی که نباید به پسر بچه ها گفت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ