نذر خون سنتی حسنه به یاد شهدای کربلا/ آنچه باید برای اهدای خون نذری بدانیم

jalalvand
ماه محرم به عنوان نماد ایثار و فداکاری فرصت مناسبی برای اهدای خون جهت ادای نذر محسوب می‌شود.

ماه محرم  همیشه نماد ایثار، گذشت، از جان گذشتگی و فداکاری بوده است که مردم و به خصوص شیعیان به یاد مجاهدت های دشت نینوا و علمدار کربلا، با سلیقه های متفاوت و آیین و رسوم خود موارد مختلفی را در این روزها نذر می کنند.
همزمان با این ایام و به یاد خون شهدای کربلا، رسمی نو در سراسر ایران اسلامی شکل گرفته و سه سال است که مردم سرزمینمان با ادای نذر خون خود روح تازه ای به این سنت حسنه بخشیده اند و  به یاری بیماران نیازمند این مایه زندگی بخش با اهدای خون خود می شتابند.
در سال های گذشته میلیون ها بیمار به دلیل کمبود خون جان خود را از دست دادند اما خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم و همت سازمان انتقال خون کشور شهروندان سراسر کشور اندکی از مایه حیات و وجود خود را به بیماران اهدا می کنند تا آنان نیز به زندگی خود ادامه دهند که البته با توجه به اینکه حداکثر زمان استفاده و نگهداری از گلبول‌های قرمز خون 35 روز و پلاکت پنج روز است نیاز بیماران خونی به دریافت خون به صورت مستمر در کشور وجود دارد.
به همین دلیل با همت سازمان انتقال خون کشور جهت جمع آوری فرآورده های خونی به بیماران و جذب اهداکنندگان به صورت دائم طرح بزرگ نذر خون با شعار «نذر خون، تصمیم آگاهانه، اهدای خون مسئولانه» در ماه محرم و صفر اجرا می شود.
فعالیت 31 استان کشور در محرم
بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره نذر خون در ماه محرم گفت: 31 مرکز انتقال خون استان های سراسر کشور به صورت ثابت و سیار آماده پذیرایی و خدمت رسانی به عزاداران حسینی جهت ادای نذر خون در ایام محرم و صفر هستند.
سید مرتضی طباطبایی مدیرعامل سازمان انتقال خون استان تهران در خصوص طرح نذر خون افزود: در این چند سال شهروندان در ایام محرم و صفر به نیت کمک و اهدا خون به بیماران به پایگاه های انتقال خون می روند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون استان تهران اظهار داشت: مراکز اهدای خون استان تهران آماده پذیرایی از شهروندان تهرانی در ایام محرم و صفر هستند به همین دلیل جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت و تسریع انجام کارها از داوطلبان می خواهیم تا روزهای بعد از عاشورا به مراکز  اهدای خون مراجعه کنند.
یکی از اهدا کنندگان خون، با بیان اینکه بیمارانی به خون ما احتیاج دارند اظهار داشت: دخترم دچار بیماری تالاسمی است و به اهدای خون احتیاج دارد به همین دلیل هر ساله به همراه خانواده ام برای اهدای خون در مراکز مربوطه حضور می یابیم تا علاوه بر کمک به فرزندم به بیماران و کودکان دیگر که برای ادامه زندگی به این مایه حیاتبخش احتیاج دارند کمک کنیم.
وی در مورد طرح نذر خون اظهار داشت: اجرای طرح نذر خون در محرم باعث شد تا من و سایر شهروندان هر ساله در ماه شهادت سالار شهیدان به یاد ایثار و فداکاری های امام حسین(ع) کمک به بیماران را فراموش نکنیم و من برای شفای دخترم نذر کردم تا زنده هستم هر ساله ماه محرم برای اهدای خون مراجعه کنم.
توجه به نکات قبل و بعد از اهدای خون
حیدری متخصص خون و سرطان با بیان اینکه قبل از اهدای خون باید به تعدادی از نکات توجه کرد، اظهار داشت: قبل از اهدای خون، نوشیدن آب و مصرف صبحانه و جلوگیری از بروز استرس و اضطراب لازم است.
وی ادامه داد: بلند نشدن سریع از جا، تا چند ساعت رانندگی نکردن، مصرف پروتئین تا چند ساعت و عدم انجام کارهای سنگین تا پایان آن روز از اقدامات پس از اهدای خون افراد است.
این متخصص خون و سرطان درباره اهدای خون به بیماران افزود: بیماران تالاسمی، افراد دارای سوختگی های شدید، عمل جراحی و افرادی که در حادثه دچار خونریزی های شدید شده اند نیاز به دریافت خون دارند.
دلایل اهدای خون مستمر
حیدری به کم خونی یا آنمی اختلال خونی اشاره کرد و اضافه کرد: در این بیماری گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدن وجود ندارد به همین دلیل بیماران کم خون دچار مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی می شوند و همیشه به دریافت خون نیاز دارند.
طباطبایی درباره اهدای خون به صورت مستمر گفت: اهدای خون منظم و مستمر شهروندان، باعث جمع آوری مقدار کافی و مورد نیاز خون جهت رفع نیازهای کشور و کمک به بیماران می شود.
مدیرعامل سازمان انتقال خون استان تهران در پایان به همراه داشتن کارت ملی افراد در روز اهدای خون را ضروری دانست و تاکید کرد: لازم است شهروندان با دقت و به صورت کامل به سوالات متخصصان و پزشکان پایگاه های خون پاسخ دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک مرتبط: پخش غذای نذری در ظروف پلاستیکی بسیار خطرناک است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ