روش‌های خانگی برای رفع ترک‌های پاشنه پا

مهرناز زاوه
اگر مدت زمان زیادی را به حالت ایستاده سپری کنیم، کفش‌های بدون ساق بپوشیم که پاشنه پا را پوشش نمی‌دهند و یا بگذاریم پوست‌مان خیلی خشک شده یا پینه ببندد، پاشنه پا دچار ترک‌هایی خواهد شد.

پاشنه پای ما از بعضی جهات شبیه گوجه‌فرنگی است. وارد آمدن فشار زیاد به آن منجر به پهن شدن طرفین آن و شکاف در آن خواهد شد. اگر مدت زمان زیادی را به حالت ایستاده سپری کنیم، کفش‌های بدون ساق بپوشیم که پاشنه پا را پوشش نمی‌دهند و یا بگذاریم پوست‌مان خیلی خشک شده یا پینه ببندد، پاشنه پا دچار ترک‌هایی خواهد شد. اگر ترک‌های پاشنه پایتان خیلی شدید بوده، با خونریزی همراه است یا حالت عفونی دارد – در حدی که دیدید قرمز و متورم شده یا اذیت‌تان می‌کند – باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در غیر این‌صورت می‌توانید به روش‌های خانگی هم آن را درمان کنید. 
۱.به روشی درست، پینه‌ها را نرم کنید
درست است که تجمع مواد زائد بسیار ناخوشایند است، اما لایه‌برداری پوست به روش نادرست هم می‌تواند همان قدر مضر باشد. سابیدن شدید پوست باعث شکافته شدن بیشتر آن می‌شود. ممکن است کارهایی را به طور موقت برای نرم کردن پا انجام دهید، اما این کارها منجر به بهبود ترک‌های زیر آن نشود. به جایش بهتر است بعد از استحمام، زمانی که پوست هنوز مرطوب و نرم است، پاشنه پایتان را سوهان بزنید – مثلا می‌توانید از سنگ پا یا ابزار الکتریکی مخصوص این کار استفاده کنید – و آن را به آرامی روی ترک‌های پاشنه پا بمالید، البته فقط در یک جهت. 
۲.نرم کردن به روش استراتژیک
سعی کنید بلافاصله بعد از حمام، پاشنه پا را با کرم مرطوب کنید – حواستان باشد که حتما از کرم استفاده کنید نه لوسیون که ترجیحا رقیق باشد. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک و یا اسید اوریک بوده و حاوی ترکیبات لایه‌برداری است که باعث می‌شود نواحی ضخیم پوستی به راحتی نرم شده و از شدید شدن پینه‌ها هم پیشگیری کند.
۳.جوراب بپوشید
برای افزایش قدرت التیام کرم‌های پا، می‌توانید شب‌ها، یک جفت جوراب سیلیکونی بپوشید تا منطقه مورد نظر را حسابی بپوشاند. یا مثلا می‌توانید پاشنه پا را با نوار پلاستیکی و یا جوراب‌های معمولی ببندید.
۴.انتخاب کفش درست
پوشیدن کفش‌هایی که قسمت پشتی مناسبی دارد – نه دم‌پایی لا‌انگشتی – هم می‌توانند از بروز ترک‌های کف پا پیشگیری کنند. اگر مجبور شدید دم‌پایی لاانگشتی بپوشید، بهتر است کف آن خیلی ضخیم باشد، جلوی ضربه‌های ناگهانی را گرفته و قوزک پا را پوشش دهد و از طرفی کمی پایتان را با زمین فاصله بدهد تا گرد و خاک به ترک‌هایتان نفوذ نکند.
منبع: medicaldaily

درمان‌‌ خانگی رگ‌های تارعنکبوتی با روغن کرچک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ