کدام مشکلات روانی می‌توانند سبب بروز آکنه شوند؟

مهرناز زاوه
طی دهه‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که برخی بیماری‌های روانی می‌توانند مسبب بروز آکنه باشند.

ممکن است هر کسی آرزوی داشتن پوستی تمیز، صاف و نرم را در رؤیاهای خود داشته و دوست داشته باشد هیچ لکه و جوشی روی آن نباشد. وقتی پوستتان جوش می‌زند، احتمالا خیلی‌ها به شما خواهند گفت که بهتر است به‌جای رعایت رژیم غذایی سالم، استرس‌تان را کنترل کنید. در واقع باید گفت که استرس یکی از دلایل بروز آکنه محسوب می‌شود. طی دهه‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که برخی بیماری‌های روانی می‌توانند مسبب بروز آکنه باشند.
۱.افسردگی
افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در کل دنیاست. سازمان بهداشت جهانی در آماری اعلام کرد که حدود ۳۵۰ میلیون نفر از تمام گروه‌های سنی از افسردگی رنج می‌برند. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ در این زمینه انجام گرفت محققان دریافتند که از بین ۵۰ بیماری که دچار آکنه بودند، ۳۸ درصدشان افسردگی داشته و از بین آن ۱۹ نفر هم ۴ نفر افکار خودکشی در سر داشتند.
۲.تشویش
زندگی با اختلال تشویش شامل حملات پنیک یا وحشت، نفس‌تنگی، نگرانی زیاد و سایر علائم فیزیکی مانند مشکلات معده، بی‌خوابی و فشار عضلانی همراه است. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در این زمینه صورت گرفت محققان دریافتند در بیمارانی که آکنة حاد دارند، ‌تشویش شیوع بالایی دارد. از بین ۸۲ بیماری که در این تحقیق آکنه داشتند، ۶۸ درصد دچار تشویش و حتی افسردگی بودند.
۳.اختلال وسواس فکر عملی (OCD)
ممکن است از این اصطلاح در مکالمه‌های روزمره‌مان بسیار استفاده کنیم. با این حال باید گفت که OCD نوعی اختلال تشویشی حاد است که می‌تواند در روند زندگی روزانه فرد اختلال ایجاد کرده و قدرت زایایی یا بازدهی او را مخدوش سازد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ بر روی ۱۴۶ بیماری که آکنه داشتند و نیز ۹۴ فرد سالم صورت گرفت، محققان دریافتند بیمارانی که آکنه داشتند، در عملکردهای فیزیکی امتیاز کمتری گرفتند. علتش آن است که بیماران آکنه‌ای عادت دارند مدام صورت خود را بشویند و در پاکسازی صورت بسیار سخت‌گیر بوده و مدام این کار را تکرار می‌کنند و این عادت را چند بار در روز انجام می‌دهند تا پوستشان را تمیز کنند. 
۴.اختلال بدشکلی جسمی
نوعی بیماری روانی بوده که طی آن بیمار ساعت‌های زیادی را برای ترمیم و یا اصلاح یک عیب ظاهری خود صرف می‌کند. در واقع او نمی‌تواند دست از فکر کردن به آن نقص یا عیب بردارد، که در این مورد می‌تواند آکنه و حتی احساس شرم و آگاهی زیاد نسبت به آن در محافل اجتماعی باشد.
منبع: thehealthsite

رژیم غذایی مناسب برای از بین بردن جوش صورت و آکنه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ