جلوگیری از اشتباهات رایج در رابطه با بیماری کرون

مهرناز زاوه
گاهی اوقات بهترین یاور شما برای جلوگیری از تشدید علائم بیماری کرون عقل سلیم است. از این اشتباهات کلیدی اجتناب کنید تا از بیماری کرون در امان باشید.

گاهی اوقات بهترین یاور شما برای جلوگیری از تشدید علائم بیماری کرون عقل سلیم است. از این اشتباهات کلیدی اجتناب کنید تا از بیماری کرون در امان باشید:
اشتباه شماره 1: به متخصص مراجعه نمی‌کنید
کرون یک بیماری پیچیده است و روند درمان آن همیشه در حال تغییر است. بهترین کار برای کنترل این بیماری این است که به یک متخصص گوارش با تجربه مراجعه کنید. موفقیت در مسیر درمان با مراجعه به یک پزشک عمومی امکان‌پذیر نیست. شما باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید که با مراقبت‌های اولیه آشنا باشد.
اشتباه شماره 2: به برنامه درمانی خود پایبند نیستید
درمان بیماری کرون نیازمند یک راهبرد بلندمدت است. حتی اگر رو به بهبود هستید، نباید دست از درمان بکشید. سعی کنید داروهای خود را تا آخر بخورید و همیشه با پزشکتان در ارتباط باشید. شمار قابل توجهی از بیماران وقتی حس می‌کنند در حال بهبودی هستند، از مصرف دارو دست می‌کشند؛ چون فکر می‌کنند از شر بیماری خلاص شده‌اند.
اشتباه شماره 3: خوب غذا نمی‌خورید
انتخاب مواد غذایی مناسب نقش قابل‌توجهی در بهبود حال شما دارد. هیچ برنامه غذایی مشخصی برای بیماران مبتلا به کرون وجود ندارد. تدوین یک رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به کرون نیازمند آزمون و خطاست. شما باید ببینید چه غذاهایی موجب تشدید علائم بیماری در شما می‌شوند و از آنها دوری کنید. احساسی که از خوردن یک غذا به شما دست می‌دهد نیز اهمیت دارد. اگر خوردن چیزی باعث ناراحتی شما می‌شود، از آن اجتناب کنید.
یک دفترچه غذایی داشته باشید تا بتوانید مواد غذایی مصرفی خود را از طریق یادداشت‌برداری پیگیری کنید. همچنین می‌توانید تاثیر هر یک از مواد غذایی را بر حال‌تان ثبت کنید. با این کار می‌توانید به یک برنامه غذایی مناسب برای کنترل بیماری‌تان دست یابید.
اشتباه شماره 4: با پزشکتان در تماس نیستید
شما باید به طور مداوم تحت نظر یک متخصص گوارش باشید. قرارهای ملاقات را جدی بگیرید و در تمام آنها شرکت کنید. از مسیر درمان منحرف نشوید و به پزشکتان اجازه دهید با ایجاد تغییرات لازم در داروها به شما کمک کند.
برخی از داروهای مصرفی مانند داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و داروهای بیولوژیک باید حتما با نظارت پزشک مصرف شوند. اگر طبق برنامه تعیین شده به پزشک مراجعه نکنید، ممکن است دچار عوارض جانبی شوید.
اشتباه شماره 5: هنوز سیگار می‌کشید
اگر سیگار می‌کشید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای درمان بیماری کرون خود انجام دهید و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید این است که سیگار کشیدن را کنار بگذارید. سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به بیماری کرون را افزایش می‎‌دهد، بلکه موجب تشدید علائم این عارضه نیز می‌شود. یک مزیت دیگر ترک سیگار این است که احتمال ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و سایر عوارض خطرناک ناشی از دود سیگار نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
اشتباه شماره 6: برای درمان بیماری‌تان از کسی کمک نمی‌گیرید
از دیگران فاصله نگیرید تا دچار انزوا نشوید. به گفته جاشوا کورتزنیک، مدیر مرکز کرون و کولیت اولسراتیو در بیمارستان عمومی ماساچوست، «بیمار باید بداند که تنها نیست. افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. بنابراین نباید خود را از دیگران جدا کنید و وارد انزوا شوید.»
شما می‌توانید با عضویت در یک گروه پشتیبانی بیماری کرون، تجارب خود را با افرادی که به تازگی دچار این بیماری شده‌اند به اشتراک بگذارید. 
منبع: webmd 

باکتری‌های ناشی از مسمومیت غذایی، مسئول بروز بیماری کرون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ