۲۲ نکته که نشان می‌دهد احتمالا اشتباه می‌خوابید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تخت شما فقط برای خوابیدن است، همین و بس. زمانی که به تخت می‌روید، وقت صحبت کردن در مورد امور مالی و روابط‌تان نیست، چون این مسائل باعث افزایش استرس و نگرانی شما می‌شوند.

در ادامه‌ی قسمت اول نکاتی را یادآور می‌شویم که می‌توانند روند خواب شما را با اختلال مواجه کنند.
به ترموستات توجه نمی‌کنید
درجه حرارت اتاق خواب شما می‌تواند دمای بدن‌تان را نیز کم و زیاد کند. این امر چرخه خواب شما را به هم خواهد زد. کارشناسان معتقدند که دمای اتاق خواب باید چیزی حدود 65 درجه فارنهایت باشد تا بتوانید به راحتی بخوابید.
با تماشای تلویزیون می‌خوابید
این ترفند قدیمی ممکن است موثر باشد، اما احتمالا عوارضی دارد. صدای تلویزیون دائما کم و زیاد می‌شود، از این رو ممکن است چرخه خواب شما را بر هم بزند و بارها بیدارتان کند. البته آنچه در حال تماشای آن هستید نیز بر کیفیت خواب شما اثرگذار خواهد بود.
برای شستن ملحفه‌ها بیش از حد تنبل هستید
شست و شو اهمیت زیادی دارد، مخصوصا اگر پای متکا و ملحفه در میان باشد. ملحفه‌ها می‌توانند میلیون‌ها گرد و غبار کوچک و یا سلول‌های مرده پوست را در خود جای دهند که با عرق بدن در هم می‌آمیزند. از این رو، شستن منظم ملحفه‌ها کمک می‌کند از خطر بیماری یا آلرژی در امان باشید.
فکر می‌کنید نویز سفید فقط برای نوزادان است
ترفند به‌کارگیری نویز سفید که برای خواباندن نوزادان یک ترفند موثر است، به بزرگسالان هم در این کار کمک می‌کند. صداهایی که از داخل و خارج خانه به گوش برسند، می‌توانند خواب شبانه شما را مختل کنند. به خصوص اگر در نیمه دوم شب باشید و خواب‌تان هم خیلی سبک باشد.
با حیوان خانگی خود می‌خوابید
خوابیدن به همراه حیوان خانگی می‌تواند لذت‌بخش باشد، اما در عمل کمکی به خواب شما نمی‌کند. حیوانات خانگی مملو از شوره و عوامل حساسیت‌زا هستند که ممکن است بینی شما را تحریک کرده و باعث بروز التهاب در این ناحیه شوند. مسئله‌ای که با ایجاد خروپف، خواب شبانه را برای شما دشوار خواهد کرد.
از تخت‌تان به عنوان محل بحث و گفتگو استفاده می‌کنید
تخت شما فقط برای خوابیدن است، همین و بس. زمانی که به تخت می‌روید، وقت صحبت کردن در مورد امور مالی و روابط‌تان نیست، چون این مسائل باعث افزایش استرس و نگرانی شما می‌شوند. بهتر است برای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به یک اتاق جداگانه بروید و به مشکلات‌تان رسیدگی کنید. 
مراحل قبل از خواب را رعایت نمی‌کنید
رعایت مراحل پیش خواب از قبیل مسواک زدن، تعویض لباس، پخش موسیقی آرامش‌بخش مورد علاقه‌تان و غیره، تاثیر زیادی بر کیفیت خواب شما دارند و به خواب هرچه بهتر شما کمک می‌کنند. تا زمانی که با این مراحل مشکلی نداشته باشید، می‌توان گفت راه درست را در پیش گرفته‌اید. برخی از افراد از مدیتیشن و یا طب سوزنی نیز برای آرامش یافتن قبل از خواب استفاده می‌کنند.
قبل از خواب سراغ نوشیدنی می‌روید
یک لیوان شیر داغ ممکن است شما را سریع به خواب عمیق ببرد، اما این خواب فایده زیادی ندارد. نوشیدنی مانع از یک خواب راحت و بی‌دردسر شده و باعث می‌شود در اواسط شب بیدار شوید. همچنین باعث کاهش سطح هورمون‌های ضد ادرار در بدن شده و به کلیه‌های شما فشار مضاعف وارد می‌کند. از این رو، مجبور خواهید بود دائما برای ادرار از تخت بیرون بیایید.
بیش از حد دکمه «اسنوز» را فشار می‌دهید
اگر دکمه اسنوز را دست‌کم بگیرید، ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شوید. متخصصان توصیه می‌کنند بیش از 20 دقیقه از اسنوز استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است به خواب عمیقی بروید و پس از آنکه بیدار شدید، احساس شادابی و طراوت نداشته باشید.
اتاق‌تان عطر و بوی مشخصی ندارد
استشمام یک عطر و بوی خاص تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت خواب شبانه شما خواهد داشت؛ تحقیقات انجام‌شده نشان داده است که استشمام اسطوخودوس به کاهش ضربان قلب و فشار خون منجر می‌شود. از این رو، شما را قبل از خواب در یک حالت آرامش نگه می‌دارد. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که استشمام اسطوخودوس قبل از خوابیدن شما را به خواب عمیق‌تر برده و کمک می‌کند صبح‌ها با احساس شادابی و طراوت بیشتری از خواب برخیزید.
منبع: webmd 

۸ گیاهی که برای خواب راحت شبانه به آنها نیاز دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ