بدترین روش‌های آماده کردن سبزیجات

مهرناز زاوه
می‌دانید که مصرف سبزیجات تأثیرات بسزایی به همراه دارد، اما آیا این نکته را هم می‌دانستید که روش‌های درست و غلطی برای درست کردن آن در کار است؟

می‌دانید که مصرف سبزیجات تأثیرات بسزایی به همراه دارد، اما آیا این نکته را هم می‌دانستید که روش‌های درست و غلطی برای درست کردن آن در کار است؟ اگر می‌خواهید از این منابع مهم مغذی به نحو احسن بهره‌مند شوید نحوه آماده کردن سبزیجات اهمیت فراوانی پیدا می‌کند، در واقع باید بدانید که روش‌های مختلف طبخ یا آماده کردن چه تفاوت‌هایی با هم دارند. در اینجا به چند نمونه از بدترین روش‌های آماده کردن سبزیجات می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
پختن گل کلم
وقتی پای صحبت آماده کردن سبزیجات به میان می‌‌آید،‌ آب اصلا دوست خوبی برای آن محسوب نمی‌شود. وقتی گل کلم که سرشار از آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C است پخته شود،‌ نسبت به هر سبزی دیگری بخش زیادی از خواص از بین برنده ملکول‌های رادیکال آزاد خود را از دست می‌دهد.  قرار دادن آن در مایکروویو هم باعث کاهش ترکیبات آنتی‌اکسیدانی‌اش خواهد شد.
۲.سرخ کردن کدو سبز
چیپس‌ها یا باریکه‌های سرخ‌شده کدو سبز می‌تواند گزینه‌ای خوشمزه به جای اسنک‌هایی مانند چیپس سیب‌زمینی باشد اما وقتی آن را به این روش آماده می‌کنید، چندان از مزایای مغذی و ترکیبات مفید موجود در آن بهره‌مند نخواهید شد. در واقع وقتی کدوسبز سرخ می‌شود، بخش زیادی از خواص آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهد.
۳.سرخ کردن بروکلی
روش‌های آماده کردن سبزیجات چلیپائی شامل قرار دادن در مایکروویو، پختن و سرخ کردن باعث می‌شود تا بخش زیادی از کلروفیل و ویتامین C آن از بین رفته و میزان پروتئین و قندهای حلال آن به طور چشمگیری کم شود. 
۴.گوجه خام
گوجه‌ها سرشار از لیکوپن هستند، آنتی‌اکسیدانی که باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، ‌سرطان و سایر مشکلات مربوط به سلامت خواهد شد. اما افزودن یک گوجه خام به ساندویچ‌تان نمی‌تواند بهترین روش برای خوردن این سبزی باشد. به منظور انتشار قدرت موجود در لیکوپن گوجه، توصیه می‌شود که آن را بپزید.
۵.هویج خام
وقتی سبزیجاتتان را می‌پزید بخش زیادی از مواد مغذی آن از بین می‌رود.، اما داستان همیشه هم اینطور نیست. پختن هویج‌ها باعث افزایش میزان بتاکاروتن موجود در آن خواهد شد. بنابراین در شرایطی که بچه‌هویج‌ها کماکان اسنک سالمی محسوب می‌شود، اگر می‌خواهید از مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوید، ‌باید آن را آب‌پز یا بخارپز کنید. 
منبع: thehealthsite

سبزیجات سرخ شده به یک شرط بهتر از سبزیجات پخته‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ