آلوده‌ترین مکان‌هایی که کودک در اطرافش پیدا می‌کند

مهرناز زاوه
بچه‌‌ها مثل جاروبرقی میکروب‌ها را به خود می‌گیرند. پاک کردن آبریزش بینی با دست و خوردن ناخن از جمله عادت‌هایی هستند که بچه‌ها را در معرض خطر ابتلا به انواع آلودگی‌ها قرار می‌دهند.

بچه‌‌ها مثل جاروبرقی میکروب‌ها را به خود می‌گیرند. پاک کردن آبریزش بینی با دست و خوردن ناخن از جمله عادت‌هایی هستند که بچه‌ها را در معرض خطر ابتلا به انواع آلودگی‌ها قرار می‌دهند. چون اکثر بچه‌ها پس از این اعمال دست‌های خود را نمی‌شویند. از آنجایی که شستن دست‌ها بهترین راه دفاع در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا است، باید به بچه‌ها یاد دهید که پس از این اعمال، دست‌های خود را به طور کامل بشویند. در ادامه کثیف‌ترین مکان‌هایی را که کودک با آنها در تماس است معرفی می‌کنیم.
جا مسواکی
بر اساس مطالعه سال 2011، جا مسواکی به عنوان سومین مکان آلوده خانه نامگذاری شده است. اگر جا مسواکی شما نزدیک سیفون توالت باشد، احتمال پرتاب شدن قطرات آب آلوده روی مسواک‌هایتان افزایش خواهد یافت. برای تمیز کردن جا مسواکی، آن را درون ماشین ظرفشویی بیاندازید یا هفته‌ای یک بار با آب گرم بشورید و کاملا ضدعفونی کنید.
حیوان خانگی
حیوانات خانگی دوست بچه‌ها هستند؛ اما ناقل انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها نیز به شمار می‌روند که از طریق مدفوع، بزاق و شوره بدن‌شان منتقل می‌شود. اسباب بازی و ظرف غذای حیوانات نیز منبع انواع میکروب‌ها هستند. بنابراین به کودکان خود یاد دهید که پس از دست زدن به ظرف غذای حیوان، دست‌شان را به خوبی بشویند.
حیاط
به گفته مختصصان، قرار گرفتن در معرض باکتری‌های خاک برای کودکان خوب است. اما باید مراقب خطرات احتمالی باشید. اجازه ندهید بچه‌ها با مدفوع حیوانات بازی کنند. همچنین از تزریق به موقع واکسن دیفتری و کزاز به آنهامطمئن شود تا در صورت بریدگی یا خراش دچار مشکل نشوند.
یخچال
ادویه‌‌های تند، شیر فاسد و بسته گوشتی که آب از آن چکه می‌کند، از جمله چیزهایی هستند که در یخچال انتظار بچه‌ها را می‌کشند. سالمونلا، کمپیلوباکتر و نورو ویروس که موجب ناراحتی معده و اسهال می‌شوند، شایع‌ترین باکتری‌ها و ویروس‌های آشپزخانه هستند.
محیطی که حیوانات در آن حضور دارند
باغ وحش، مزارع پرورش حیوانات و نمایشگاه‌های داخل مدرسه از جمله مکان‌هایی هستند که کودکان در آنها به حیوانات نزدیک می‌شوند. از این رو، در معرض خطر ابتلا به انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرند. کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین، توصیه می‌شود بچه‌ها در محیطی که حیوانات در آن حضور دارند، غذا نخورند و چیزی ننوشند.
پیشخوان آشپزخانه
پیشخوان آشپزخانه یک محل کثیف است که بچه‌ها نباید روی آن بازی کنند. علاوه بر پیشخوان، کف آشپزخانه نیز حتی در صورت موکت بودن، می‌تواند به انواع گرد و غبار و ذرات گوناگون آلوده باشد که ممکن است به آلرژی و حملات آسم منجر شوند.
آب راکد
یک استخر با آب راکد محل وسوسه‌انگیزی برای بازی است؛ اما این آب می‌تواند حاوی انواع قارچ، کپک، باکتری و حشرات موذی باشد که می‌تواند ویروس و انواع بیماری‌ها را به شما منتقل کند.
میکروب‌های مدرسه
بر اساس مطالعه انجام شده در مدرسه میشیگان، مشخص شد که شمار میکروب‌ها در آب‌خوری مدرسه 800 برابر بیشتر از میکروب‌ها در صندلی توالت است. سطل زباله پلاستیکی نیز در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین، بچه‌هایی که از  ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کردند، کمتر بیمار شده و کمتر مجبور به غیبت می‌شدند.
کمد لباس
کمد لباس یکی از شایع‌ترین مکان‌های تجمع شوره و شپش است؛ شوره و شپش از طریق کلاه، شانه، برس و لباس منتقل می‌شوند. برای احتیاط بیشتر، بهتر است هر کودک از کمد و آویز لباس اختصاصی خود استفاده کند.
سالن‌های ورزشی
سالن‌های ورزشی مدارس یکی از داغ‌ترین مکان‌های انتقال باکتری هستند. باکتری استاف از طریق زخم‌های باز وارد بدن می‌شود. استفاده از حوله مشترک یکی از راه‌های انتقال این باکتری به بدن است.
باکس شن
جعبه شنی که کودکتان در پارک محل زندگی‌تان در بازی می‌کند، چیزی بیش از شن و ماسه در خود دارد. گفته می‌شود این جعبه شن‌ها بیشترین میزان باکتری‌ها را در خود دارند. چون علاوه بر ماسه، در معرض انواع باکتری، بزاق انسان و حیوان و مواد غذایی آلوده قرار دارند.
مراکز خرید
میکروب‌های زیادی در مراکز خرید انتظار کودکان را می‌کشند، مخصوصا اگر در فصل آنفولانزا باشید. ریل پله برقی، دکمه آسانسور، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های خودپرداز رایج‌ترین مکان‌های انتقال آلودگی هستند. شستن دست‌ها به جلوگیری از انتقال میکروب به بدن کمک می‌کند.
نحوه شستن دست‌ها
بچه‌ها را تشویق کنید که دست‌هایشان را قبل از دست زدن به غذا، پس از استفاده از سرویس بهداشتی، بعد از عطسه، سرفه یا پاک کردن آبریزش بینی بشویند. به آنها یاد دهید از آب گرم و صابون برای شستشو استفاده کنند. برای یک شستشوی کامل، باید انگشتان، زیر ناخن‌ها، کف و پشت دست‌ها را به مدت 20 ثانیه به هم مالش دهید.
تمیز کردن یا ضدعفونی کردن؟
تمیز کردن میز، کف زمین و سایر سطوح خانه با استفاده از آب و صابون به کاهش حضور میکروب‌ها در این نواحی کمک می‌کند. اما مواد ضدعفونی‌کننده باعث می‌شوند که میکروب‌های موجود در این سطوح به طور کامل از بین بروند. برای اینکه مواد ضدعفونی‌کننده به بهترین شکل ممکن عمل کنند، باید حداقل 1 دقیقه روی سطح مورد نظر بنشینند.
منبع: webmd 

شستن دست کودک در چه مواقعی ضروریست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ