آزمایشگاه قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند برای تشخیص سرطان

مهرناز زاوه
تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالتی واشنگتن یک طیف‌سنج ارزان‌قیمت را توسعه داد که به گوشی‌های هوشمند متصل شده و می‌تواند بیومارکرها (نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به طور همزمان شناسایی کند و نتایج قابل‌توجهی را در اختیار بیمار قرار دهد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالتی واشنگتن یک طیف‌سنج ارزان‌قیمت را توسعه داد که به گوشی‌های هوشمند متصل شده و می‌تواند بیومارکرها (نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به طور همزمان شناسایی کند و نتایج قابل‌توجهی را در اختیار بیمار قرار دهد. در زمانی که بیماران و متخصصان به دنبال دست‌یابی هرچه سریع‌تر به نتایج آزمایش هستند، محققان بر آن شدند که از بیوتکنولوژی در عرصه پزشکی استفاده کنند تا بیماران بدون مراجعه به پزشک یا اورژانس بیمارستان از بیماری خود مطلع شوند.
طیف‌سنج توسعه یافته محققان به جستجوی اینترلوکین 6 (IL-6) می‌پردازد که می‌تواند نشانه‌ای جدی برای سرطان‌های کبد، ریه، پروستات، سینه و اپی‌تلیال باشد. طیف‌سنج با اندازه‌گیری طیف نوری به تجزیه و تحلیل مقدار و نوع مواد شیمیایی در نمونه‌ها می‌پردازد. این آزمایشگاه کوچک در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها قابل استفاده است. لِی لی، از محققان ارشد این تیم تحقیقاتی معتقد است که این دستگاه قادر به حمل یک آزمایشگاه کامل نیست، اما قدرت تشخیص قابل‌توجهی دارد.
بسیاری از گوشی‌های هوشمند مجهز به طیف‌سنج هستند، اما تنها می‌توانند یک نمونه را در یک زمان مشخص مورد ارزیابی قرار دهند. از این رو، به کار پزشکان نمی‌آیند. طیف‌سنج چند کاناله جدید محققان می‌تواند همزمان 8 نمونه را بررسی کند. با توجه به یافته‌های مطالعه منتشر شده در مجله حس‌گرهای زیستی و بیوالکترونیک می‌توان گفت با استفاده از این طیف‌سنج، این امکان وجود دارد که یک نمونه را در 8 آزمایش مختلف نیز به کار ببریم. لی که این اختراع بزرگ را به ثبت رسانده است، اذعان می‌کند که این قابلیت، بهره‌وری دستگاه را چند برابر کرده است. این سیستم در حال حاضر فقط روی گوشی‌های آیفون کار می‎کند، اما محققان در تلاش هستند که یک نسخه سازگار از این دستگاه را برای تمام گوشی‌های هوشمند توسعه دهند.
منبع: thehealthsite

تست جدید انگشت برای تشخیص سرطان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ