نوشیدن آب به‌جای نوشابه‌ رژیمی، کمک بزرگ به بیماران دیابتی

مهرناز زاوه
بیمارانی که دیابت نوع ۲ دارند و به دنبال کاهش وزن هستند باید سعی کنند به جای نوشابه‌های گازدار از آب استفاده کنند.

داشتن اضافه‌وزن خطر بروز مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، فشار خون و کلسترول بالا را در شما افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد کاهش ۵ تا ۷ کیلو از وزن می‌تواند تأثیر شاخصی در طول عمر شما داشته باشد. بیمارانی که دیابت نوع ۲ دارند و به دنبال کاهش وزن هستند باید سعی کنند به جای نوشابه‌های گازدار از آب استفاده کنند. 
اخیرا طی تحقیقی، شرکت‌کنندگانی که آب می‌نوشیدند و مصرف نوشابه‌های رژیمی را متوقف ساختند، کاهش چشمگیری در وزن و شاخص حجم بدن‌شان مشاهده شد. از طرفی وضعیت قند خون و حساسیت انسولین آنها هم بهبود پیدا کرد. محققان در این تحقیق، گروهی متشکل از ۸۱ زنی که چاق بوده و نیز اضافه‌وزن داشتند و همه‌شان دچار دیابت نوع ۲ بودند و در یک برنامه کاهش وزن ۲۴ هفته‌ای شرکت داشتند مورد بررسی قرار دادند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که هم به‌جای نوشابه‌های رژیمی از آب استفاده کرده و یا پنج بار در هفته و بعد از ناهار نوشیدنی رژیمی بنوشند.
این تحقیق، بخشی از تحقیق گسترده‌تری است که نشان می‌دهد خطرات اصلی سلامتی خصوصا برای زن‌ها با مصرف نوشابه‌های رژیمی مرتبط است. یافته‌های اخیر هم نشان می‌دهد که بین نوشابه‌های عادی و رژیمی و بروز اختلال و مشکل در باروری زنان و شانس لقاح مصنوعیِ موفق، ارتباط‌هایی وجود دارد.   
تحقیقی که پیش از این و در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت نشان داد که نوشابه‌های صنعتی حاوی مواد شیرین‌کننده خصوصا نوشیدنی‌هایی با چربی کم هم می‌توانند خطر افسردگی را در فرد افزایش دهند. محققان دریافتند که این خطر برای افرادی که سودای رژیمی مصرف میکنند در مقایسه با افرادی که سایر نوشابه‌ها مانند سوداهای عادی، چای سرد عادی یا پانچ معمولی میوه می‌خورند به مراتب بیشتر است.
منبع: medicinenet

آیا نوشابه‌های رژیمی برای سلامتی مضرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ