۱۰ بیماری عجیب که شما را شوکه خواهند کرد

مهرناز زاوه
هزاران بیماری و اختلال گوناگون وجود دارد، اما تنها تعداد اندکی از این اختلالات شما را شگفت‌زده می‌کنند. در این مطلب، به معرفی 10 وضعیت عجیب و غریب پزشکی می‌پردازیم که شما را شوکه خواهند کرد.

هزاران بیماری و اختلال گوناگون وجود دارد، اما تنها تعداد اندکی از این اختلالات شما را شگفت‌زده می‌کنند. در این مطلب، به معرفی 10 وضعیت عجیب و غریب پزشکی می‌پردازیم که شما را شوکه خواهند کرد.
حتما از دیدن کسی که تمام سطح بدنش را مو گرفته یا دندان‌هایش مثل نیش مار شده است، شوکه می‌شوید. این موارد فرضی نیستند، بلکه به نوعی بیماری واقعی اشاره دارند که تعداد کمی از افراد بدشانس با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. 
1.سندروم برانگیختگی مداوم جنسی
سندروم برانگیختگی مداوم جنسی وضعیتی است که در آن فرد دائما در آستانه ارگاسم قرار دارد. این سندروم با برانگیختگی دائم و بی‌امان دستگاه تناسلی فرد همراه است و هیچ ارتباطی با میل جنسی ندارد. این بیماری می‌تواند در هر سنی در مردان و زنان رخ دهد. این عارضه بعضا آنقدر شرم‌آور می‌شود که فرد مبتلا به آن دست به خودکشی می‌زند.
با اینکه تا به امروز هیچ علت مشخصی برای این سندروم عنوان نشده است، دانشمندان معتقدند که حساسیت عصبی در این مسئله دخیل است. همچنین گفته می‌شود که احتقان لگنی، ترشح هورمون پرولاکتین بعد از ارگاسم، مختل شدن روند آزاد شدن اکسی توسین از غده هیپوفیز نیز موجب ابتلا به این سندروم می‌شوند.
2. سندروم گرگینه انسانی
همه ما مقدار مشخصی موی زائد در نقاط مختلف بدن‌مان داریم. اما اگر مقدار موهای زائد بیش از حد باشد، چه می‌شود؟ برخی از افراد با یک ژن اضافی در یک نقطه خاص از کروموزوم ایکس متولد می‌‎شوند که باعث رشد موهای زائد فراوان در بدن می‌شود. این سندروم مادرزادی معمولا با هیپرپلازی لثه همراه است. از این رو، جای تعجب نیست که با نام مستعار سندروم گرگینه انسانی شناخته می‌شود.
این شرایط بسیار نادر تنها در 50 مورد رخ داده است. این سندروم ممکن است به لحاظ پزشکی مشکل خاصی به دنبال نداشته باشد، اما قطعا باعث شرم و خجالت بیمار می‌شود و او را به لحاظ عاطفی و روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان این سندروم به کمک لیزر امکان‌پذیر است.
3. اختلال مرد درختی
یک زگیل در سطح بدن می‌تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند؛ حالا تصورش را بکنید اگر تمام بدن‌تان پر از زگیل باشد، چه می‌شود؟ این مسئله در مورد افرادی که از اختلال اپیدرمودیپلیژا وروسفورمیس رنج می‌برند، صدق می‌کند. این اختلال پوستی موروثی با رشد زگیل در اقصی نقاط بدن همراه است.
این زگیل‌ها به علت عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) رشد می‌کنند. به طور کلی، این ویروس هیچ ضایعاتی ایجاد نمی‌کند، اما در افراد مبتلا به اپیدرمودیپلیژا وروسفورمیس باعث ظهور زگیل‌ می‌شود.
4. سندروم پیری زودرس
فیلم مورد عجیب بنجامین باتن را به خاطر دارید؟ در این فیلم، برد پیت در نقش بنجامین باتن ظاهر می‌شود؛ نوزادی که پیر متولد شده و به تدریج جوان می‌شود. شاید فکر کنید این فیلم بر اساس یک داستان تخیلی بوده، اما این یک اختلال بسیار نادر است که به عنوان سندروم پیری زودرس شناخته می‌شود. نرخ ابتلا به این سندروم در کودکان زیر 2 سال بیشتر است. این عارضه بر رشد فکری و توسعه مهارت‌های حرکتی کودک اثر نمی‌‌گذارد.
کودکان مبتلا به این سندروم معمولا چشم‌های برجسته، بینی نازک با نوک منقارشکل، لب‌های باریک، چانه کوچک و گوش‌های برآمده دارند و مثل افراد سالمند از ریزش مو، اختلالات پوستی و از دست رفتن چربی زیر پوستی رنج می‌برند. آنها از همان کودکی با تصلب شرایین دست و پنجه نرم می‌کنند که ممکن است به حمله قلبی یا سکته در سنین جوانی منجر شود. متاسفانه، این سندروم یک بیماری مهلک است.
5. پورفیری
شاید مسائلی مانند حساسیت شدید به نور خورشید، قرمز شدن پوست و تاول زدن، تحلیل رفتن لثه و بیرون‌زدگی دندان‌ها برای‌تان آشنا باشد. احتمالا این ویژگی‌ها را در قالب یک خون‌آشام در فیلم‌ها دیده‌اید. این موارد از نشانه‌های بیماری پورفیری است؛ گروهی‌ از اختلالات‌ نادر ژنتیکی که‌ مشخصه‌ آنها تولید و دفع‌ بیش‌ از حد پورفیرین‌ها در بدن است.
6. سندروم مجسمه زنده
فیبرودیسپلازی استخوانی‌شونده پیش‌رونده (FOP) یکی از نادرترین، دردناک‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین اختلالات ژنتیکی است که در آن استخوان‌ها در خلال تاندون‌ها، لیگامان‌ها و سایر بافت‌های همبند تشکیل می‌شوند. این استخوان‌ها در کل مفاصل بدن تشکیل شده و قابلیت‌های حرکتی بیمار را محدود می‌کنند. از این رو، فرد مثل یک مجسمه به نظر می‌رسد. متاسفانه، هیچ درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد. انجام جراحی نیز می‌تواند به آسیب بیشتر منجر شود. این بیماری ژنتیکی هیچ الگوی نژادی یا جنسیتی ندارد و در هر سن و جنسیتی رخ می‌دهد.
جینی پیپر یکی از بیمارانی است که با این سندروم دست و پنجه نرم می‌کند. او در سن 8 سالگی متوجه بیماری‌اش شد. در آن زمان، یک استخوان اضافی در مچ دست چپ‌اش ایجاد شده بود که با انجام بیوپسی برداشته شد. اما این کار باعث رشد یک استخوان دیگر در قسمت مفصل دست شد. رشد استخوان‌ها از آن زمان تا کنون همچنان ادامه یافته و او را مجبور به استفاده از صندلی چرخدار نموده است.
7. سندروم دست بیگانه
کارن برن 55 ساله در نیوجرسی زندگی می‌کند. او در 27 سالگی برای درمان صرع تحت یک عمل جراحی قرار می‌گیرد. از آن زمان به بعد یک اتفاق عجیب و غریب در او رخ می‌دهد. دست چپ و بعضا پای چپ او طوری حرکت می‌کنند که انگار به اراده خودشان عمل می‌کنند. کارن بارها وسایل شخصی‌اش را در بیرون از خانه گم کرده، بدون آنکه از این مسئله خبر داشته باشد. دست چپ او گاها به طور ناگهانی به او ضربه می‌زند یا دکمه‌های لباسش را باز می‌کند. کارن دچار یک اختلال عصبی نادر است که سندروم دست بیگانه نامیده می‌شود. فرد مبتلا به سندروم دست بیگانه دست سرکشش را به طور کامل احساس می‌کند، اما قادر به کنترل آن نیست. طوری که انگار این دست جزئی از بدن او نیست.
8. عدم حساسیت مادرزادی به درد
آیا تا به حال راه رفتن مرتاضان روی زغال داغ را دیده‌اید؟ آنها ظاهرا بدون کوچک‌ترین دردی این کار را انجام می‌دهند. شاید فکر کنید یک ترفند باشد یا اینکه از ایمان مرتاضان نشأت می‌گیرد. اما دانشمندان نظریات مختلفی در این زمینه ارائه کرده‌اند. یک بیماری ژنتیکی عجیب و غریب وجود دارد که در آن بیمار هیچ‌گونه درد فیزیکی در نقاط مختلف بدنش احساس نمی‌کند، حتی اگر آسیب دیده یا زخمی شده باشد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به این بیماری وقتی یک نوشیدنی خیلی داغ می‌نوشند، احساس سوختگی نمی‌کنند. این عدم حساسیت به درد می‌تواند شامل زخم و کبودی و سایر مسائل پزشکی نیز باشد.
عدم حساسیت مادرزادی به درد یک بیماری نادر است که بر سیستم عصبی که مغز و نخاع را به عضلات و سلول‌های مرتبط با حواس لامسه، بویایی و غیره مرتبط می‌سازد، اثر می‌گذارد. گفته می‌شود که جهش ژن مرتبط با کنترل سلول‌های عصبی تشخیص‌دهنده درد باعث بروز این اختلال می‌شود.
9. تیلامنیوریا یا سندروم بوی ماهی
تصور کنید هر بار با کسی حرف می‌زنید یا خمیازه می‌کشید، بوی تند ماهی از دهان‌تان خارج شود. این بو در عرق و ادرار نیز به مشام شما خواهد رسید. این اختلال عجیب و غریب تیلامنیوریا نام دارد که به عنوان سندروم بوی ماهی نیز شناخته می‌شود. این سندروم یک اختلال متابولیک نادر است که باعث مختل شدن روند تولید طبیعی آنزیم فلاوین FMO3 در بدن می‌شود. این عارضه یک اختلال موروثی است و در خانم‌ها بیش از آقایان شایع است. حتی دانشمندان نیز علت اصلی این امر را نمی‌دانند. آنها گمان می‌کنند که هورمون‌های جنسی زنانه، یعنی پروژسترون و استروژن، علائم این عارضه را تشدید می‌کنند. این عارضه در دوران بلوغ، قبل و در طول عادت ماهانه، پس از مصرف قرص‌های ضدبارداری و در سنین یائسگی شدیدتر از سایر مواقع خواهد بود.
10. آلرژی به غذا
این عارضه شاید رایج‌ترین اختلال در این مطلب باشد. خیلی‌ها از آلرژی به مواد غذایی رنج می‌برند. مثلا ممکن است کسی به بادام زمینی حساسیت داشته باشد؛ یا دیگری به گوجه فرنگی، تخم مرغ، صدف، ذرت و بسیاری از غذاهای دیگر آلرژی داشته باشد. اما آیا تا به حال از آلرژی به تمام مواد غذایی چیزی شنیده‌اید؟ این اختلال در اصطلاح پزشکی ازوفاژیت ائوزینوفیلیک نامیده می‌شود. در این شرایط، فرد مبتلا پس از خوردن هر ماده غذایی، با التهاب یا تورم مری مواجه شده و حجم ائوزینوفیل (که به طور معمول در مری یافت نمی‌شوند) در دیواره داخلی مری افزایش می‌یابد. افراد مبتلا به ازوفاژیت ائوزینوفیلیک در بلعیدن غذا مشکل دارند. این عارضه باعث تنگ شدن مری می‌شود، تا حدی که دیگر هیچ ماده غذایی از آن عبور نخواهد کرد. بیمار در این وضعیت باید به اورژانس مراجعه کند.
منبع: thehealthsite 

۵ بیماری عجیب‌ که احتمالا چیزی درباره آنها نمی‌دانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ