استرس همسرتان چگونه باعث افزایش وزن شما می‌شود؟

مهرناز زاوه
احتمالا می‌دانید که حرص خوردن و تشویش فرایند کاهش وزن را به تعویق می‌اندازد، اما آیا این مسئله را هم می‌دانستید که این روال می‌تواند به شکل بارزی باعث افزایش وزن‌تان هم بشود؟

احتمالا می‌دانید که حرص خوردن و تشویش فرایند کاهش وزن را به تعویق می‌اندازد، اما آیا این مسئله را هم می‌دانستید که این روال می‌تواند به شکل بارزی باعث افزایش وزن‌تان هم بشود؟
شاید این مسئله کمی خنده‌دار به نظر برسد اما متأسفانه صحت دارد. محققان برای رسیدن به این نتیجه، بیش از ۲۰۰۰ داوطلب را مورد بررسی قرار داده و از آنها خواستند سؤالاتی را درباره دور شکم، کیفیت زندگی زناشویی و میزان استرس خود طی یک بازه چهار ساله پاسخ دهند. بعد از دسته‌بندی جواب‌ها، آنها دریافتند که ۷۰ درصد از زن‌ها در شرایطی که شوهرانشان دچار استرس مزمن می‌شدند، در معرض خطر افزایش وزن و بیماری قرار داشتند. دور شکم مردان هم زمانی که زن‌هایشان دچار تنش، تشویش یا دلواپسی می‌شدند کمی بیشتر می‌شد. تنها ۶۶ درصد از شوهرها در این تحقیق دچار این وضعیت شدند. و البته باید گفت که بحث اصلی ما در اینجا درباره اضافه‌وزن نیست. حدود ۹ درصد از شرکت‌کنندگان در میزان دور شکم‌شان طی این تحقیق افزایش دیده شد که این خودش نشان می‌دهد چربی شکمی آنها حدود ۱۲۰ گرم زیاد شده است.
اما اختلاف داستان در چیست؟ باید گفت شوهرانی که ابراز داشتند کیفیت زندگی زناشویی‌شان به مراتب بالاتر است، وقتی عملا استرس جایگاه چندانی در زندگی‌شان ندارد به لحاظ احساسی سختی‌های کمتری تحمل می‌کنند. در شرایطی که این تحقیق بر روی بیش از ۵۰ زوج تمرکز داشته که حدود ۳۴ سال بود با یکدیگر زندگی می‌کردند، اما زوج‌های جوان‌تر بیشتر تحت تأثیر این مسئله هستند البته به میزان کمتر؛ چرا که در کل سالم‌تر زندگی می‌کنند.
اگرچه این تحقیق این مسئله را چندان مد نظر قرار نداد که زوج‌ها چگونه باید با استرس کنار بیایند، سایر تحقیقات در این زمینه پیشنهاد می‌دهد که یافتن راه‌حل و اهداف در کنار هم به جای تصمیم‌گیری فردی، به هر دو طرف کمک خواهد کرد تا با بحران کنار بیایند و این مسئله مانع از افزایش وزن خواهد شد.
منبع: thehealthsite

غذاهایی که هورمون‌های استرس مسبب چاقی را غیرفعال می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ