چرا نمی‌توانید آن آهنگ را از سرتان بیرون کنید؟

مهرناز زاوه
به تازگی محققان دریافته‌اند که چرا برخی از آهنگ‌ها نسبت به برخی دیگر بیشتر در ذهن ما می‌مانند و تأثیر می‌گذارند.

به تازگی محققان دریافته‌اند که چرا برخی از آهنگ‌ها نسبت به برخی دیگر بیشتر در ذهن ما می‌مانند و تأثیر می‌گذارند. سوای میزان موفقیت یک آهنگ در لیست رتبه‌بندی‌اش، ویژگی‌های خاص ملودی هم شرط مهمی است که باعث می‌شود آهنگ در ذهن افراد بیشتر ته‌نشین شود، مانند اسکرین‌سیور‌های شخصی موسیقایی.
در واقع باید گفت آهنگ‌هایی که به لحاظ موسیقایی عمیقا در ذهن می‌نشیند ریتمی تند همراه با قالبی ملودیک و فواصل یا تکرارهای غیرعادی دارند. یکی از الگوهای ملودیک شایع، بالا رفتن و بعد پایین آمدن زیر و بمی صدا بین عبارت‌ها است. 
تحقیقات نشان می‌دهد ۹۰ درصد از افراد حداقل هفته‌ای یک‌بار آهنگ‌هایی از این دست در ذهن‌شان ته‌نشین می‌شود، و معمولا این اتفاق زمانی می‌افتد که ذهن اشتغال فکری خاصی ندارد مانند زمان دویدن یا انجام سایر کارها. اما چرا برخی آهنگ‌ها این ویژگی را دارند و بعضی ندارند؟
برای یافتن پاسخ این سؤال، تیمی از محققان اطلاعات به دست آمده از بیش از ۳۰۰۰ فرد را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. از این افراد خواسته شد تا لیست آهنگ‌هایی را بنویسند که بیشتر در ذهن‌شان می‌ماند. سپس محققان ملودی‌های آهنگ‌هایی را که به اصطلاح کرمِ ‌گوش بودند با آهنگ‌هایی که چنین ویژگی‌ای نداشتند مقایسه کردند. ناگفته نماند که آهنگ‌های این تحقیق محدود به سبک‌هایی هم‌چون راک، رپ، پاپ، راک اند رول بود.
نتایج تحقیق بسیار متفاوت بود. محققان اعلام کردند که آهنگ‌هایی که حالت کرمِ گوش داشتند معمولا ریتم سریع‌تری داشته و نسبتا عمومی‌تر بوده و ملودی آن را می‌شد به راحتی به خاطر سپرد. در کنار این مسئله باید گفت که علاوه بر تماس مکرر با آهنگ‌ها، مسئله کرم گوش می‌تواند زمانی رخ دهد که واژه‌ها، تصاویر و سایر پیوندها، ‌آهنگی را از مغز ما بیرون کشیده و بازگو می‌کند.
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید:‌ «یافته‌های ما نشان می‌دهد که شما می‌توانید تا حدودی پیش‌بینی کنید که کدام آهنگ‌ها بر اساس محتوای ملودیکشان در ذهن افراد بیشتر ته‌نشین شده و حالت کرم گوش پیدا می‌کنند. این مسئله به ترانه‌سرایان مشتاق یا تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند شعری بنویسند که تا روزها یا ماه‌ها در ذهن افراد بماند.»
منبع: thehealthsite

تاثیر “بو” ها در حافظه شما چقدر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ