بیماران مبتلا به MS سوژه جدید پزشکان قلابی!

jalalvand
ادعاهای دروغین و نظرات اصطلاحاً کارشناسانه مبنی بر درمان قطعی MS به تازگی دستاویزی برای سودجویان پزشک‌نما برای کسب پول‌های کلان شده است.
در همه اعصار سودجویانی حضور دارند که به هر بهانه ای و به قیمت جان انسان‌های بیگناه سعی در پر کردن جیب خود دارند. این مقوله متاسفانه به عرصه پزشکی نیز راه یافته به طوری که عده‌ای از هراس مردم نسبت به بیماری MS سو استفاده کرده و با فریب دادن بیماران تلاش می‌کنند پول‌های هنگفتی به جیب بزنند.
با گسترش MS هراسی، زمزمه هایی از جای جای دنیا و به ویژه کشور ما به گوش می‌رسد که خبر از درمان قطعی این بیماری با داروهای گیاهی و یا طب سنتی می‌دهند. این در حالی است که تاکنون در هیچ کجای دنیا، هیج درمان ثابت شده علمی برای این عارضه کشف نشده است (گرچه بر اساس یافته های جدید دانشمندان، می‌توان آن را با روش‌هایی کنترل کرد).
امروزه MS به عنوان بیماری دنیای مدرن شناخته شده و با صنعتی شدن جوامع، میزان شیوع آن روند صعودی به خود گرفته است.
اغلب افراد با شنیدن نام بیماری MS به یاد افراد ویلچرنشین و ناتوان از کارهای روزمره می‌افتند؛ تصوری اشتباه که هیچگونه مبنای علمی ندارد.

ابتلا به MS یا فقر فرهنگی؛ کدام مخرب‌تر است؟
دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب، با اشاره به وجود بیش از 70 هزار بیماری MS در ایران گفت: در سال‌های اخیر این بیماری خود ایمن روبه افزایش بوده اما هنوز در هیچ کجای دنیا دلیل اصلی آن شناخته نشده است.
وی با اظهار نارضایتی، فقر فرهنگی را انگل جامعه امروز خواند و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از بیماری MS، از تفکرات رایج در جامعه پیرامون این بیماری رنج می بریم، چرا که ضعف مطالعاتی و نداشتن آگاهی کافی درباره این بیماری، افکار مردم را به سمت و سویی اشتباه درباره بیماری MS سوق داده است.
ترس از MS حبابی بیش نیست
این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: افکار عمومی بر این موضوع دلالت دارد که بیمار مبتلا به MS حتما فلج شده و زندگی روزمره‌اش مختل می شود اما به طور یقین می توان اذعان داشت که این موضوع حقیقت ندارد.
به گفته وی، این تفکرات بی‌اساس جامعه را درون حباب بزرگی از ترس و استرس قرار داده و تبعات این بیماری مرموز را دوچندان کرده است. باید توجه داشت که هر چند این بیماری هنوز درمان قطعی اثبات شده‌ای ندارد اما افراد مبتلا با مصرف برخی داروها و استفاده از پروسه‌های درمانی موجود قادر به انجام همه کارها و به طور کلی حرکت در سیر عادی زندگی هستند.
وی در ادامه توضیحاتش بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت یا افزایش فشار خون را قابل کنترل خواند و افزود: تمام بیماران مبتلا به این بیماری‌ها می‌توانند با پیگیری درمان و انجام اقدامات درمانی زندگی خوبی را داشته باشند. این در حالی است که ترس از بیماری‌هایی چون MS ثمره جز وخیم‌تر شدن بیماری ندارد.
این علائم بیماری MS را جدی بگیرید
ناصرمقدسی درباره علائم این بیماری گفت: با توجه به درگیری سیستم اعصاب مرکزی در بیماری MS، جمله بی حسی، گزگز، مورمور شدن و همچنین مشکلات بینایی که عمدتا به صورت تاری دید یک چشم، دوبینی یا اختلال حرکتی چشم بروز می کنند، شایع ترین علائم این بیماری محسوب می‌شوند.
این متخصص مغز و اعصاب در ادامه تاکید کرد: با توجه به علائم گفته شده، باید توجه داشت که بروز هر یک از آنها می تواند علل دیگری هم داشته باشد و در صورتی نیاز به بررسی دارند که در طولانی‌مدت و دستکم به صورت 24 ساعته ادامه داشته باشند. بنابراین نباید با مشاهده کوچکترین علامتی نگران شد.
درمان MS با طب سنتی تا چه حد صحت دارد؟
دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی MS، بیان کرد: این روزها شاهد ادعاهای دروغینی مبنی بر درمان بیماری MS با استفاده از داروهای طب سنتی و گیاهی هستیم اما هیچ یک از آنها مبنای علمی ندارند.
وی با بیان اینکه تاکنون طب سنتی برای اثبات ادعاهای خود درخصوص درمان بیماری MS هیچ گونه پژوهشی نداشته، تصریح کرد: برای ورود یک دارو به بازار و دسترسی مردم به آن باید پس از طی مراحل آزمایشگاهی، ابتدا اثربخشی و کیفیت آن به صورت بالینی روی تعدادی از افراد داوطلب بررسی شود و در صورت تائید شدن در اختیار عموم قرار گیرد.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: درباره هیچ یک از داروهای طب سنتی پژوهش و بررسی بالینی انجام نشده و از این جهت می توان گفت درمان های مطرح شده از سوی این افراد مبنای علمی ندارد.
طب سنتی هم نیازمند پزشک است
وی کاربردی بودن دارو و ورود آن به بازار را مشروط به انجام بررسی اثربخشی آنها به صورت بالینی دانست و افزود: فردی که در حوزه طب سنتی فعالیت می کند باید پزشک باشد و تمام ابعاد فیزیولوژی بدن و پاتولوژی بیماری ها را بشناسد تا نسبت به درمان های این عرصه نظرات کارشناسانه و درستی ارائه دهد.
سیاه دانه؛ منبع درآمد مدعیان درمان MS
ناصرمقدسی با اشاره به ادعاهای عجیب برخی افراد در حوزه بیماری MS، عنوان کرد: امروزه ادعاهای عجیبی به گوش می رسد مثلا چند سال گذشته فردی نظریه‌ای مطرح کرد مبنی بر اینکه MS ناشی از بدکاری کبد است در حالی که بر اساس تحقیقات جهانی ثابت شده MS یک بیماری خود ایمن بوده و ربطی به نارسایی‌های کبد ندارد.
این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: هر چند وقت یکبار زمزمه های کشف درمان قطعی بیمای MS از گوشه و کنار دنیا شنیده می شود اما ظاهرا متخصصان کشور ما بیش از سایر دنیا کوشا بوده و متاسفانه این شایعات در کشور ما خریداران بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه چند سال گذشته فردی در تبریز ادعای درمان 100 درصدی MS با داروی گیاهی را داشت، ادامه داد: این فرد با تجویز روغن سیاه دانه برای بیماران و گرفتن پول هنگفتی از آنها مدعی درمان تضمینی این بیماری بود و حتی برخی از مسئولان هم با این فرد همراه شدند.
دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی یادآور شد: در این طرح دروغین، از بین 100 بیمار مورد آزمایش، 40 نفر نتوانستند مصرف این روغن را تحمل کنند و در 60 نفر باقیمانده فقط تعداد محدودی پس از مصرف این روغن، کمی از خستگی های بدنی آنها رفع شد اما به هیچ وجه بهبود نیافتند.
ناصرمقدسی به بیماران در مورد رواج نظرات غیرکارشناسانه و بی‌اساس در جامعه هشدار داد و تصریح کرد: ورزش کردن منسجم و کنترل استرس از اقدامات حائز اهمیت در کند شدن روند بیماری MS به شمار می‌روند که لازم است بیماران به رعایت این نکات مبادرت ورزند.
غلبه بر فوبیای MSهراسی راز موفقیت بیماران
دانشمندان در سرتاسر کره خاکی به دنبال یافتن راهی برای کمک به التیام درد و رنج بیماران هستند و با توجه به پیشرفت‌های علمی روزافزون کشف درمان کامل این بیماری در آینده نزدیک چندان دور از ذهن نیست.
بهتر است به جای تلف کردن وقت خود با نشستن به امید درمان و یا افتادن در دام افراد متقلب و یا حتی توهم و ترس از بیماری MS، با افزایش آگاهی سکان زندگی خود را به دست گرفته و کشتی را آنگونه که دوست داریم در میان این طوفان MS هراسی هدایت و با دریافت نشانه ها حرکت کنیم؛ چراکه آب راکد هم بوی ماندگی می گیرد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ