چرا موهایتان اینقدر زود سفید شده است؟

مهرناز زاوه
اکثر افراد در دهه سوم زندگی اولین موهای سفیدشان درمی‌آید اما علت سفید شدن موهایتان تا حد زیادی به قومیت و سابقه خانوادگی مربوط می‌شود.

اکثر افراد در دهه سوم زندگی اولین موهای سفیدشان درمی‌آید اما علت سفید شدن موهایتان تا حد زیادی به قومیت و سابقه خانوادگی مربوط می‌شود. مثلا اگر دیدید در بیست سالگی موهایتان سفید شده، چندان عجیب نیست، خصوصا اگر پدر یا مادرتان هم در سنین پایین موهایشان خاکستری و سفید شده باشد. با این حال، اگر زودتر از سایر افراد خانواده موهایتان کم‌کم شروع کرده است به سفید شدن، یک‌سری عوامل محیطی و سبک زندگی هم در آن دخیل است. در اینجا به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم. 
زیاد از حد استرسی هستید
در ارتباط بین سفید شدن مو و استرس بین محققان بحث و جدل‌هایی در کار است اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد چنین ارتباطی وجود دارد. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در این زمینه صورت گرفت محققان دریافتند که استرس می‌تواند باعث کاهش سلول‌های بنیادی فولیکول‌های مو در موش‌ها شود. البته تحقیقات زیادی این مسئله را تحت پوشش قرار نداده که استرس بر موی سر تأثیر می‌گذارد اما شواهد زیاد دیگری در کار است.
دچار یک بیماری خاص هستید
برخی مشکلات سلامتی مانند بیماری تیروئید یا مشکلات مربوط به غده‌های هیپوفیز می‌توانند سبب سفید شدن زودهنگام مو شوند. بیماری‌های خودایمنی مانند طاسی و لکه‌ها که به پوست و مو حمله می‌کنند هم می‌توانند منجر به سفیدی مو شوند. بیماری خودایمنی یعنی سلول‌های شما به بدن خود‌تان حمله می‌کنند، بنابراین اگر بدنتان به سلول‌های مویتان حمله‌ور شود، منجر به سفیدی موهایتان خواهد شد.
کمبود ویتامین دارید
از دیگر احتمالات سفید شدن زودهنگام مو، کمبود ویتامین B12 است. برخی عوامل دیگر مانند گیاهخوار بودن، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و یا داشتن مشکلات هاضمه هم در افزایش خطر سفید شدن مو دخیل‌اند، اما اگر این سفید شدن زودهنگام به ویتامین B12 ربط داشته باشد، علتش به خاطر کم‌خونی کشنده – کاهش سلول‌های گلبول قرمز که زمانی رخ می‌دهد که روده‌هایتان نمی‌تواند ویتامین B12 کافی جذب کند – خواهد بود.
سیگاری هستید
سیگار کشیدن یکی از بدترین عوامل مضر برای مو و پوستتان است. تحقیقات نشان می‌دهد که بین سیگار کشیدن و آغاز سفید شدن مو پیش از ۳۰ سالگی ارتباط‌هایی وجود دارد. 
منبع: thehealthsite

روش‌های موثر خانگی برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ