درمان های خانگی برای خواب رفتن مداوم پا

atoosamirzavandi
خواب رفتن مداوم دست و پا را باید جدی گرفت. گاهی نشانه ی بیماری هایی از قبیل ام اس، دیابت و.. می باشد.

خواب رفتن مداوم پا می تواند نگران کننده باشد و شاید علائم بیماری های پنهان باشد. در این مقاله از علت خواب رفتن و بی حسی پا و درمان های خانگی برای رفع آن اطلاعات کسب کنید.

به گزارش الو دکتر یک فوق تخصص اختلالات حرکتی با بیان این که وقتی اعصاب حسی در کار خود دچار مشکل می‌شوند دست و پا خواب می‌رود، گفت: خواب رفتن دست و پا می‌تواند نشانه بعضی از بیماری‌های اعصاب محیطی و ایجاد آسیب در اعصاب مختلف بدن باشد.  دکتر غلامعلی شهیدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این رابطه افزود: بیماری‌های ارثی اعصاب محیطی باعث خواب رفتگی دست و پا نمی‌شود؛ بلکه بیماری‌ اکتسابی است که آن را به وجود می‌آورد.  به گفته وی، مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری مربوط به عصب محیطی در جهان، دیابت است که در تغذیه اعصاب اختلال ایجاد می‌کند و از آنجا که هر چه طول اعصاب بیشتر باشد تغذیه آن‌ها بیشتر با مشکل مواجه می‌شود. اعصاب پاها آسیب‌پذیرترند و خواب‌رفتگی پاها در آن بیشتر مشاهده می‌شود.

وی افزود: علاوه بر خواب رفتن دست و پا، در بیماران دیابتی، انواع اختلالات حسی از جمله کرختی، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز کردن دست و پا نیز مشاهده می‌شود.  شهیدی اظهار کرد: بیماری «گیلن‌ باره» نیز با علائم خواب رفتن دست و پا، کرختی و بی‌حسی آغاز می‌شود که ممکن است این علائم با معاینه پزشک در بیمار تشخیص داده نشود؛ اما در هر صورت خود بیمار از حالت‌های اختلال حسی در اندام‌های خود آگاه است.  عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مقداری از کرختی‌ها همیشه منشا درگیری عصب محیطی ندارد، افزود: بیماری‌های عصب مرکزی نخاع هم‌ می‌توانند کرختی و بیماری ایجاد کنند. مثلا بیماری ام‌ اس نیز همین علائم را دارد؛ اما الگوی نحوه توزیع منطقه حسی در بیماران مبتلا به ام‌ اس از بیماران مبتلا به اختلالات اعصاب حرکتی متفاوت است.  این فوق تخصص اختلالات حرکتی تاکید کرد: سکته‌های مغزی نیز به علت ایجاد اختلال در اعصاب، بی‌حسی ایجاد کرده و بر اثر آن دست و پا خواب می‌رود.

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

کشش و ماساژ:کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.

کمپرس گرم: کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.

تامین ویتامین های مورد نیاز: ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:  روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.
کشش انگشت های پا: با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک زانو به صورت ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش سوزن سوزن شدن پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک: در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

اگر دست و پایتان زیاد خواب می رود

 خواب رفتن دست و پا زنگ خطر 5 بیماری خطرناک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ