روش‌های خلاص شدن از خارش پوست سر

پانته آ توتونپیان
شاید شما هم خارش کف سر را تجربه کرده باشید یا در اطراف‌تان کسی را دیده باشید که از خارش سرش رنج می‌برد. خارش در ناحیه سر علاوه بر این که زحمت زیادی را برای افراد درست می‌کند، از لحاظ اجتماعی هم چندان خوشایند نیست و حس خوبی را به اطرافیان نمی‌دهد. این بیماری گاه مزمن است و گاه به علت استفاده نامناسب از محصولات زیبایی ایجاد شده است. اگر به تازگی دچار خارش سر شده‌اید ممکن است با رعایت نکات کوچک یا تعویض شامپو و محصولات بهداشتی آرایشی که استفاده می‌کنید، ‌ دردتان را دوا کنید اما اگر مدت طولانی است که مدام مجبورید سرتان را بخارانید،‌حتما به پزشک مراجعه کنید و با گرفتن داروی مناسب مشکل خودتان را حل کنید. قطعا خاراندن سر در محیط کار، قرارهای مهم و در جمع مهمانان‌تان، چندان خوشایند نیست؛ بهتر است تا فرصت باقی مانده درمان خود را آغاز کنید تا با خیال راحت در جمع دوستان و همکاران و محیط کارتان حاضر شوید.اگر از خارش کف پوست سر خود شکایت دارید،حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

خارش سر گاهی با چند راه‌حل ساده خانگی بهبود می‌یابد و گاهی به دلیل مشکلات جدی نیاز به درمان پزشکی است. با تشخیص علت می‌توانید درمان را پیدا کنید.

چرا خارش سراغ شما آمده است؟
یک علت رایج خارش کف سر در بزرگسالان شوره است. گاهی نیز به‌دلیل التهاب، پوست سر به‌صورت سبوره یا پسوریازیس، اگزما یا… به‌وجود می‌آید. این خارش می‌تواند نشانه مشکل پوستی مثل قارچ‌های کف سر،  اگزما، پسوریازیس و… باشد بنابراین باید آن را جدی گرفت. خارش پوست سر در کودکان می‌تواند نشانه شپش یا عفونت قارچی باشد، پس ممکن است در خیلی از مهدکودک‌ها وجود داشته باشد و به راحتی کودکان را آلوده کند. علاوه بر این‌ها عفونت قارچی پوست کف سر نیز در میان کودکان خیلی رایج است و می‌تواند باعث خارش کف سر شود. از علل شایع دیگر، مراقبت نکردن از مو نیز هست.

شاید زیاد حمام می‌روید
اگر خارش سر شما به خاطر شوره باشد می‌تواند علل متعددی داشته باشد،  مثلا این‌که شما چند وقت به چند وقت عادت دارید سرتان را بشویید. شستن کم موها می‌تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و در نتیجه به‌وجود آمدن برفک‌های شوره‌ای شود. از طرف دیگر شستن زیاد می‌تواند خارش سر را به‌وجود بیاورد چون تمام چربی‌های محافظت‌کننده پوست کف سر شسته می‌شود. هوای سرد و خیلی خشک هوای داخل اتاق نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

زیاد حرص و جوش می‌خورید 
 استرس نیز می‌تواند روی شوره تاثیر بگذارد، درواقع استرس باعث به‌وجود آمدن حالت‌هایی چون التهابات به‌صورت سبوره می‌شود و در نتیجه آن برفک‌هایی سفید یا قهوه‌ای- زرد روی پوست کف سر ایجاد می‌شود و در نهایت خارش سر اتفاق می‌افتد.

بیماری‌ باعث می‌شود
برخی بیماری‌های داخلی نیز سبب خارش‌های پوستی می‌شود. از آن جمله می‌توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل‌های روده‌ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن‌ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می‌شود.علاوه‌بر موارد یاد شده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می‌کنند و در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش‌های عمومی در پوست دیده می‌شود.
چه شامپویی استفاده کنیم؟
راه‌حل مناسبی که بتواند خارش سر را التیام دهد کاملا وابسته به‌علتی است که خارش را به‌وجود آورده ‌است. نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر استفاده از راه‌حل‌های خانگی چون شامپو مناسب و… است. برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن پوست سر، که باعث خارش می‌شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید.  PH شامپو باید بین 5/4 و 5/5 باشد، معمولا می‌توانید PH شامپو را روی برچسبش بخوانید. گاهی همین عوض کردن شامپو می‌تواند بسیار موثر باشد،  اما موردهایی هستند که به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود. مثلا عفونت‌های قارچی حتما به درمان‌های پزشکی نیاز دارد. درمان این عفونت‌ها بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد و احتیاج به ضدقارچ‌های موضعی یا خوراکی دارد اما مشکلی مثل شپش به‌راحتی در خانه درمان می‌شود و شامپوهایی که موادی چون هگزا کلرید گاما بنزن یا پرمترین دارند می‌توانند شپش‌ها را بکشند اما برای این کار حتما به مشاوره و توصیه‌های متخصص پوست و مو احتیاج دارید. بعد از کشتن شپش‌ها، تخم‌های آن‌ها را با شانه کردن از لای موها خارج کنید. این درمان را باید چندبار تکرار کنید چون باقی مانده شپش یا تخم آن نسل جدیدی را تولید می‌کند. 

بعضی از ژل‌های مو باعث خارش می‌شوند
اگر برفک‌های ریز شوره‌های سر را روی موها و لباس‌تان دیده‌اید، اول باید سعی کنید علت را پیدا کنید، مثلا ممکن است پوست شما به رنگ موی‌تان یا محصول آرایشی خاصی که برای موهای‌تان استفاده می‌کنید حساسیت داشته باشد، اگر علت این باشد به راحتی برطرف می‌شود کافی است مصرف آن محصول خاص را قطع کنید. ممکن است شوره شما به خاطر شستن زیاد یا کم به‌وجود آمده باشد، در این صورت تنها چیزی که شما نیاز دارید یک تغییر کوچک در عادت‌های شست‌وشوی‌تان است. اگر شوره شما به دلیل حساسیت پوستی نباشد استفاده از یک شامپو ضد‌شوره می‌تواند بسیار موثر باشد، البته باید بدانید شامپوهای ضد‌شوره انواع متفاوتی دارند و شما باید با توجه به نوع شوره سر خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نسخه‌های سنتی که به کارتان می‌آید
• درصورت خشک بودن پوست سر، کمی روغن ولرم ازجمله روغن زیتون به پوست سر بمالید و بگذارید یک شب کامل روی موها بماند یا این‌که چند ساعت قبل از حمام کردن لایه‌ای از سس مایونز به موها بمالید.
• آفتاب سوختگی نیز نقش موثری در خارش سر دارد، بنابراین همیشه سر خود را پوشانده و از منزل خارج شوید. 
• جوش شیرین را در آن حل کنید و به‌طور مستقیم روی پوست سر بمالید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.
• ژل گیاه آلوورا را به کف سر بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با شامپو بشویید.
• چای بابونه نیز خارش سر را تسکین می‌بخشد.
• درصورت استفاده از درمان‌های فوق اگر مشکل برطرف نشد بهتر است به متخصص پوست مراجعه شود.

درمانی برای خارش ناشی از بیماری پوستی!
پسوریازیس کف سر و اگزما تقریبا علائم یکسانی دارند اما برای درمان باید علت کاملا مشخص باشد؛ معمولا اندازه پسوریازیس ضخیم‌تر و خشک‌تر از اگزماست، علامت دیگر پسوریازیس این است که معمولا در قسمت‌های دیگر بدن مثل آرنج، زانو،  انگشتان و… نیز دیده‌می‌شود. درصورتی‌که مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید باید از شامپوهای مخصوص که در برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن موثر است استفاده شود. گاهی لازم است از کورتن‌های موضعی مثل لوسیون، بتامتازون یا هیدروکورتیزون استفاده شود که باید طبق نظر پزشک باشد. علاوه‌بر این انواع رنگ مو که حاوی مواد شیمیایی بوده و می‌تواند باعث بروز خارش پوست سر شود باید اول تست شود. فر کردن موها نیز می‌تواند به‌دلیل مواد شیمیایی فر حساسیت شدید روی پوست سر ایجاد کند اگر بعد از فر کردن موها تا ۴۸ ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به ماده موجود در داروی فر حساسیت دارید، چون این ماده شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می‌ماند. 
قبل از استفاده از هر ماده شیمیایی ابتدا ماده موردنظر را به مقدار کم روی پوست خود بمالید و مدتی صبر کنید، اگر حساسیت نداشتید، با خیال راحت برای قسمت‌های وسیع‌تر نیز استفاده کنید.

درمان‌های پزشکی عفونت‌های قارچی
درمان عفونت‌های قارچی بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد و احتیاج به ضدقارچ‌های موضعی یا خوراکی دارد. 

آزمایش قبل از مصرف
بعضی‌وقت‌ها رنگ مو و ژل حاوی مواد شیمیایی می‌تواند خارش سر ایجاد کند. پس قبل از مصرف، ابتدا آن‌ها را آزمایش کنید.

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ