رژیم غذایی چگونه باعث تغییر خلق و خوی‌تان می‌شود؟

مهرناز زاوه
در این مطلب قصد داریم 3 راهی را معرفی کنیم که رژیم غذایی به واسطه آن باعث تغییر خلق و خوی شما می‌شود.

هر بار که برنامه غذایی‌تان را تغییر می‌دهید، خلق و خوی دیگری پیدا می‌کنید. این تغییر برنامه گاهی اوقات چیز خوبی است، مثلا وقتی نان سفید تصفیه شده را با کوینولای غنی از فیبر عوض می‌کنید و با خوردن آن انرژی بیشتری می‌گیرید. البته ممکن است این تغییر اثرات چندان مثبتی بر خلق و خوی شما نگذارد. حتی اگر خلاف این امر فکر کنید. در این مطلب قصد داریم 3 راهی را معرفی کنیم که رژیم غذایی به واسطه آن باعث تغییر خلق و خوی شما می‌شود.
1. دوستان‌تان متوجه می‌شوند که عصبانی شده‌اید
رژیم‌های غذایی تاثیر زیادی روی خلق و خوی شما دارند. نه، شما نمی‌توانید کلوچه شکلاتی بخورید چون خیلی شیرین است. همچنین نمی‌توانید ماهی قزل آلا بخورید، چون علی‌رغم چربی‌های سالمی که دارد، کالری زیادی به شما می‌دهد. و البته نباید با دوستان‌تان نوشیدنی بخورید، چون نوشیدنی برای شما حکم سیب زمینی سرخ‌کرده را دارد.
اما این باید و نبایدها پس از مدتی اعصاب شما را به هم می‌ریزند؛ مطالعات محققان نشان می‌دهد که کنترل بیش از حد مواد غذایی باعث عصبانیت ما می‌شود. به عنوان مثال، وقتی از مردم خواسته شد از بین یک عدد سیب و یک بسته شکلات یکی را قبل از تماشای فیلم انتخاب کنند، 64٪ از کسانی که انتخاب سالم داشتند، تصمیم گرفتند یک فیلم خشن تماشا کنند. اما از بین افرادی که یک میان‌وعده کم‌ارزش انتخاب کردند، تنها 55٪ سراغ یک فیلم خشن رفتند.
2. مدام عصبانی، تحریک‎پذیر و خشن می‌شوید
گری ونک، استاد روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده کتاب «مغز و غذا» معتقد است آنچه می‌خورید تاثیر زیادی بر خلق و خوی شما دارد؛ به علاوه، چیزهایی که نمی‌خورید هم به همین اندازه موثرند. 
اگر تصمیم دارید یک ماه گیاهخواری کنید، مجبورید خوردن ساندویچ بوقلمون و مرغ را کنار بگذارید و از سبزیجات استفاده کنید. اما مرغ و بوقلمون (همراه با شیر، ماست و پنیر) از جمله منابع اسید آمینه ضروری تریپتوفان هستند که باعث ترشح سروتونین بیشتر در مغز می‌شوند که با سرخوشی بیشتر همراه است. بنابراین، وقتی مصرف این مواد غذایی را محدود می‌کنید، در واقع سروتونین کمتری در مغزتان ترشح می‌شود و  در نتیجه بیشتر در معرض عصبانیت قرار می‌گیرید.
کاهش مصرف کربوهیدرات نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد. بر اساس مطالعات محققان، افرادی که یک سال تمام یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات داشتند، در مقایسه با کسانی که کربوهیدرات بیشتری مصرف کردند، خلق و خوی بدتری داشتند. با توجه به مطالعه منتشر شده در آرشیو طب داخلی، درصد کمی از افراد می‌دانند که یک کاسه برنج قهوه‌ای کلید دستیابی به شادی همیشگی است.
3. ممکن است کسی را به قتل برسانید (جدی)
مغز شما به طور معمول به اندازه 12 پیراشکی در روز گلوکز یا قند می‌سوزاند تا وظایف اساسی خود را به انجام برساند. بنابراین اگر به طور ناگهانی مصرف یک غذای خاص را کم کنید یا کنار بگذارید، ممکن است مغزتان دچار اختلال شود.
هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است تا مدتی احساس بدحالی کنید. محققان برای بررسی تاثیر گرسنگی و سطوح پایین قند خون بر احتمال دعواهای زناشویی از 107 زوج در پژوهش خود استفاده کردند. در یک دوره 21 روزه از زوج‌ها خواسته شد تا عصبانیت خود را بر سر عروسکی که نشانگر همسرشان بود، خالی کنند. آنها در انتهای روز اجازه داشتند تا از 0 تا 51 سوزن را در نمایش عصبانیت از همسر واقعی‌شان در هر نقطه از بدن عروسک فرو کنند. در همین حین، سطح قند خون آنها نیز اندازه‌گیری می‌شد. محققان دریافتند که سطوح پایین قند خون به طور نزدیکی با افزایش تعداد سوزن‌های وارد شده در بدن عروسک‌ها ارتباط داشت.
پس با این اوصاف دیگر نباید هرگز سراغ رژیم‌های غذایی بروید؟
هم بله و هم نه. اگر نیاز دارید وزن کم کنید، اجازه دارید خوردن همبرگر و سایر مواد غذایی پرچرب و پرکالری را کاهش دهید. اما نباید تغییری که در برنامه غذایی خود می‌دهید، یک تغییر ناگهانی و افراطی باشد. تغییر شما باید متعادل باشد و کالری دریافتی شما را تا حد قابل‌توجهی پایین بیاورد.
اگر برنامه غذایی متعادلی دارید و حس می‌کنید در حال وزن کم کردن هستید، پس آن را ادامه دهید. رژیم غذایی باید موقتی باشد. باید بپذیرید: حتی اگر رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید، مغزتان ممکن است با صدای بلند گلایه کند. اما قطعا خود را با وضعیت موجود سازگار خواهد کرد.
منبع: prevention 

به این دلایل عجیب وزن‌تان در حال زیاد شدن است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ