چطور کرم لایه‌بردار مناسب بخریم؟(بخش اول)

پانته آ توتونپیان
همه ما دلمان می‌خواهد پوستی شفاف و درخشان داشته باشیم، پوستی بدون لک و جوش و صاف! گاهی این تبدیل به یک آرزو در افراد می‌شود. اما این روزها بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند که ادعا می‌کنند توانایی تحقق این آرزو را دارند. از جمله محصولاتی که گفته می‌شود بیشترین تاثیر را در داشتن پوستی صاف و شفاف دارد،‌ انواع کرم‌های لایه‌بردار است. این کرم‌ها با برداشتن یک لایه از سلول‌های مرده پوست، سلول‌های زنده را جایگزین آن می‌کنند. اما انتخاب یک لایه‌بردار مناسب و البته نحوه استفاده از آن جزء عوامل بسیار مهم در میزان اثربخشی آن است. در صورتی که انتخاب اشتباهی داشته باشید حتی ممکن است به پوست‌تان آسیب برسانید و کار را بدتر کنید. بنابراین هنگام تهیه این نوع کرم‌ها حتما دقت لازم را داشته باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

به این نکات هنگام خرید دقت کنید!
آنچه هنگام خرید کرم‌ لایه‌بردار حتما باید به آن دقت داشته باشید این است که محصول موردنظر برچسب اطلاعات مناسبی داشته باشد و فهرستی از مواد به‌کار رفته در آن از آلفاهیدروکسی اسید (AHA‌) گرفته تا دیگر مواد شیمیایی اسیدی نوشته شده باشد. آلفاهیدروکسی اسید نام آشنایی در جوانسازی پوست است و در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود. آلفاهیدروکسی اسید از خانواده اسید‌هاست که از میوه‌ها،‌ شیر یا قند مشتق شده است. آنچه بیشتر از همه در این خانواده از اسیدها استفاده می‌شود گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید است. نام دیگر آلفاهیدروکسی اسید، اسید میوه یا اسید سیتریک است، بنابراین هنگام خواندن برچسب به این موضوع توجه کنید. حتما حواس‌تان باشد AHA و میزان PH محصول را بخوانید و دقت کنید محصولاتی را بخرید که سطح آلفاهیدروکسی اسید آنها 10درصد یا کمتر است و PH حدود 5/3 یا بیشتر دارند. کمی از کرم را روی بخش کوچکی از پوست‌تان تست کنید تا متوجه شوید به محصول موردنظر حساسیت دارید یا نه. اگر بعد از مصرف دچار خارش، قرمزی یا حتی خونریزی شدید بلافاصله باید استفاده از آن را متوقف کنید. استفاده طولانی‌مدت این نوع کرم‌ها باعث می‌شود پوست نسبت به اشعه ماوراءبنفش حساس شود و راحت آفتاب سوخته شود. به‌تازگی به جای آلفاهیدروکسی اسید، بتاهیدروکسی اسید برای کرم‌های لایه‌بردار استفاده می‌شود که تحریک‌پذیری کمتری نسبت به آلفاهیدروکسی اسید دارد.  با این وجود توصیه می‌کنم برای خرید لایه‌بردارها از متخصص‌تان مشورت بگیرید.

لایه‌بردارها دو دسته‌اند
کرم‌های لایه‌بردار موجود در بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته رتینوئیدهای موضعی هستند و دسته دوم گلئویک اسید. رتینوئیدهای موضعی به صورت کرم یا ژل برای درمان ضایعات مختلف پوست ازجمله درمان آکنه استفاده می‌شوند اما دسته دوم به صورت کرم هستند. از آنجا که این کرم‌ها در  درمان مشکلات پوستی ازجمله آکنه اثربخش هستند، استفاده از آنها رواج زیادی دارد، اما اینکه چه کرمی برای جنس پوست شما مناسب است و رنگ پوست و واکنش پوست در نقاط مختلف بدن ازجمله موارد بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه داشته باشد. چون برخی انواع لایه‌بردارها غلظت بسیار بالایی دارند و تنها پزشک می‌تواند آنها را باتوجه به مشکل پوستی فرد تجویز کند. کرم‌های اسکراب موجود در داروخانه ها هم به نوعی لایه‌بردار محسوب می‌شوند و اغلب حاوی اسیدهای میوه هستند که در درمان آکنه و جوش‌های سر سیاه  بسیار موثرند. باوجود آنکه کرم‌های لایه‌بردار برای بهبود جوش‌های صورت موثر هستند اما اگر فقط برای رفع جوش بخواهید از لایه‌بردار استفاده کنید، بهتر است با متخصص در این باره مشورت کنید. 

کرم لایه‌بردار با پوست چه می‌کند؟
واقعیت این است که کرم‌های لایه‌بردار می‌توانند باکتری‌ها و آلودگی‌های پوست را از بین ببرند و منافذ پوست را کوچک‌تر کنند و همین باعث افزایش شادابی پوست می‌شود. این کار به دو روش مکانیکی و شیمیایی انجام می‌شود. کرم‌های لایه‌بردار موجود در بازار در زمره روش‌های شیمیایی قرار می‌گیرند. این لایه‌بردارها علاوه بر، برداشتن یک لایه نازک از پوست می‌توانند به بهبود چین و چروک پوست و روشن‌تر شدن پوست و از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و البته لکه‌های پوست هم کمک کنند. 

اگر پوست‌تان خشک است‌ احتیاط کنید
اگر پوست خشکی دارید در استفاده از کرم‌های لایه‌بردار باید حتما با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است باعث تحریک‌پذیری بیشتر پوست نسبت به آفتاب شود، به همین دلیل در صورت استفاده از کرم‌های لایه‌بردار باید حتما به‌طور مرتب کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید تا بعدا دچار لک یا حتی تحریک پوستی نشوید. به‌طور کلی استفاده از لایه‌بردار در صورتی که پوست خشک 
دارید باعث خشکی بیشتر می‌شود و حتی ممکن است دردسرساز شود. به‌همین دلیل استفاده از لایه‌بردار برای این نوع پوست‌ها حتما باید با نظر پزشک باشد و نمی‌توانید خودسرانه از این محصولات استفاده کنید. 

چه کسانی نباید از لایه‌بردار استفاده کنند؟
زنان باردار یا شیرده و همچنین افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند لوپوس شده‌اند جزو افرادی هستند که به هیچ عنوان نباید از کرم لایه‌بردار استفاده کنند. علاوه بر این، برخی افراد حساسیت زیادی به نور آفتاب دارند، این دسته از افراد نیز در صورت استفاده خودسرانه از کرم لایه‌بردار ممکن است دچار لک روی پوست شوند. 

منبع: مجله ی سیب سبز

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ