۷ اشتباه وحشتناک که با تخته گوشت‌تان انجام می‌دهید

مهرناز زاوه
تخته گوشت احتمالا یکی از پرکاربردترین لوازم آشپزخانه شماست. برخلاف چاقو و رنده مورد علاقه‌تان، سطوح چوبی و پلاستیکی بهترین گزینه برای انجام برش هستند.

تخته گوشت احتمالا یکی از پرکاربردترین لوازم آشپزخانه شماست. برخلاف چاقو و رنده مورد علاقه‌تان، سطوح چوبی و پلاستیکی بهترین گزینه برای انجام برش هستند.

استفاده صحیح از تخته گوشت باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. همچنین از بروز آسیب‌دیدگی و بیماری نیز جلوگیری می‌کند. یک تخته گوشت نامناسب ممکن است باعث بریدن دستتان شود یا مسمومیت غذایی ایجاد کند. و البته، مراحل تهیه یک غذا را دشوارتر کند. در این مطلب به معرفی 7 اشتباه وحشتناک در رابطه با تخته گوشت آشپزخانه می‌پردازیم.

1. از تخته گوشت شیشه‌ای استفاده می‌کنید

این درست است که تخته گوشت شیشه‌ای مقاومت بیشتری در برابر لکه و بو دارد. اما این سطح سخت به سرعت چاقوی شما را کند می‌کند. همچنین شما را در معرض خطر آسیب‌دیدگی قرار می‌دهد. چون سطح نرم و صاف آن باعث لغزش چاقو و در نتیجه بریدن دست می‌شود. اگر به دنبال یک گزینه بهتر هستید، می‌توانید از تخته گوشت‌های چوبی و پلاستیکی استفاده کنید که باعث لغزش چاقو نمی‌شوند و ایمنی بیشتری هم دارند.

2. از یک تخته گوشت کوچک استفاده می‌کنید

یک تخته گوشت کوچک هم زیباتر است و هم جای کمتری را اشغال می‌کند؛ به علاوه، تمیز کردن آن بسیار آسان‌تر است. اما سطوح کوچک به این معنی است که مواد کمتری روی آن قابل برش هستند. به علاوه، چاقو بر روی سطوح کوچک فضای کمتری برای مانور دارد. از این رو، در معرض خطر آسیب‌دیدگی و بریدن دست‌هایتان قرار خواهید گرفت. پس بهتر است از تخته گوشت‌های چوبی و ترجیحا بزرگ استفاده کنید.

3. از یک تخته جداگانه برای گوشت استفاده نمی‌کنید.

گوشت خام، مرغ، و ماهی می‌توانند ناقل باکتری‌هایی مانند ای.‌کولی و سالمونلا باشند. اما اگر برای بریدن گوشت و سبزیجات از دو تخته مجزا استفاده کنید، احتمال آلودگی کمتر خواهد بود. همیشه از یک تخته جدا برای پروتئین‌های حیوانی استفاده کنید و پس از هر بار استفاده آن را با آب گرم و صابون بشویید.

4. برای کسی که آلرژی غذایی دارد، از یک تخته مجزا استفاده نمی‌کنید

آلودگی متقاطع فقط مختص گوشت نیست. اگر کسی از اعضای خانه آلرژی غذایی داشته باشد، ممکن است با مصرف اقلامی که روی تخته گوشت مشترک بریده می‌شوند، به مشکل بربخورد. حتی اگر تخته گوشت به ظاهر تمیز باشد، مواد آلرژی‌‍‌‌زا در سطح آن پنهان خواهند شد. از این رو، توصیه می‌شود برای برش مواد غذایی مختلف از تخته‌‌های جداگانه استفاده کنید. اگر از یک تخته گوشت ثابت استفاده می‌کنید، آن را به طور منظم و با رعایت نکات بهداشتی بشویید.

5. تخته گوشت چوبی خود را در ماشین ظرفشویی می‌گذارید

اگر تخته گوشت‌تان پلاستیکی است، می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی بیاندازید. حرارت بالا می‌تواند تخته گوشت چوبی را بشکند یا باعث تغییر حالت آن شود، از این رو بهتر است آنها را با دست بشویید. از غوطه‌ور نمودن تخته گوشت چوبی در آب نیز خودداری کنید، چون ممکن است باعث تاب برداشتن یا ترک خوردن آن شود. آب گرم و صابون بهترین چیز برای شستن تخته گوشت است. اما اگر تخته گوشت‌تان لک شده و بوی تندی می‌دهد، می‌توانید از جوش شیرین یا آب‌لیمو برای شستن آن استفاده کنید.

6. تخته گوشت خود را به طور کامل خشک نمی‌کنید

اگر تخته گوشت خود را همانطور خیس در کابینتی بگذارید که هوا در آن جریان ندارد، احتمال رشد باکتری یاکی افزایش پیدا خواهد کرد. به جای اینکه تخته گوشت خیس خود را فورا در کابینت بگذارید، بهتر است آن را در هوای آزاد بگذارید و اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

7. تخته گوشت چوبی خود را چرب نمی‌کنید

شستشوی منظم تخته گوشت با آب و صابون می‌تواند موجب خشک شدن یا ترک خوردن تخته گوشت شود. اما اگر سطح تخته خود را با روغن مواد غذایی (مانند روغن زیتون) چرب کنید، می‌توانید از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آورید. لازم نیست هر روز این کار را انجام دهید یا هر بار بعد از شستشوی تخته آن را چرب کنید. یک بار در ماه کفایت خواهد کرد.

منبع: prevention

آلوده ترین لوازم آشپزخانه شما کدام اند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ