برنج غنی شده یا تراریخته؟! کدام برای سلامت بهتر است؟!

sahar.d
به گفته رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، برنج‌های تراریخته ژنتیکی برخلاف تصور عامه مردم در مقایسه با برنج‌های معمولی و فرآوری‌شده، خواص متمایزی ندارند. اما برنج های غنی شده، اگر به درستی فراوری شوند، محصولات با ارزشی هستند.

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه بیشتر برنج های خارجی، تراریخته ژنتیکی هستند، افزود: این برنج ها را با دستکاری ژنتیک در برابر آفات، بیماری های گیاهی و شرایط آب و هوایی، اصلاح و مقاوم کرده و برنج را پربازده می کنند و از نظر ارزش تغذیه ای خواص متمایزی نسبت به سایر برنج ها ندارند. 

این متخصص در خصوص برنج های فراوری شده گفت: برنج فرآوری شده یا پارابویل به برنجی گفته می‌شود که قبل از جدا کردن پوسته خارجی و سبوس، آن را در مدت معینی می جوشانند و پس از خشک کردن، پوسته خارجی و سبوس را از دانه برنج جدا می کنند. این نوع برنج وقتی نیم‌جوش می شود مقادیری از ویتامین ها بخصوص ویتامین های گروه B، املاح معدنی و مقداری از چربی و پروتئین پوسته و سبوس وارد بافت دانه می شود و بر این اساس بر ارزش تغذیه ای دانه برنج افزوده می شود و درمقایسه با برنج سفید اولویت مصرف دارد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه برنج غنی شده با برنج فراوری شده فرق می کند گفت: هر نوع برنج سفید، قهوه ای و فرآوری شده را می توان غنی سازی کرد. در غنی سازی برنج، محلولی از املاح و ویتامین ها تهیه کرده و به شکل پوششی بر روی دانه های برنج اسپری و سپس خشک می کنند. این نوع برنج در ایران سابقه تولید ندارد و اغلب خارجی است.

به گفته وی، اگر برنج‌های قهوه ای و فراوری شده غنی سازی شوند، ارزش تغذیه ای بیشتری پیدا خواهند کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: اگر از برنج غنی شده استفاده می کنید هرگز نباید آن را به دفعات زیاد شست‌وشو دهید و نباید برای پخت آن، از روش آبکش استفاده کنید زیرا ترکیبات غنی کننده به واسطه آبکش برنج از سطح دانه ها جدا شده و برنج خواصی همچون برنج معمولی پیدا خواهد کرد.

منبع: سلامت آنلاین

چرا برنج قهوه‌ای باید جایگزین برنج سفید شود؟!

کدام برنج برای دیابتی ها بهتر است؟ کته یا آبکش؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ