غذاهایی که خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهند

مهرناز زاوه
از آنجایی که از هر ۲۰ مرگ، یکی به خاطر سکته مغزی است، بنابراین مراتب پیشگیری از آن از هر طریقی اهمیت خاصی پیدا خواهد کرد.

وقتی حرف از کاهش خطر سکته مغزی به میان می‌آید، اکثر افراد دو رویکرد رژیمی را در پیش می‌گیرند: تمرکز بر غذاهایی که باید از رژیم غذایی خود حذف کنند و این‌که کدام غذاها را می‌توانند به وفور بخورند. بسیاری از مشکلات در ارتباط با رویکرد اول رخ می‌دهد. از آنجایی که از هر ۲۰ مرگ، یکی به خاطر سکته مغزی است، بنابراین مراتب پیشگیری از آن از هر طریقی اهمیت خاصی پیدا خواهد کرد.

از آنجایی که هیچ‌کس نباید به رژیم غذایی سینه مرغ بدون استخوان و پوست و یا کاهوی بدون سس برای مدت طولانی ادامه دهد، بهتر است روی غذاهایی تمرکز کنید که بهتر است برای کاهش خطر سکته مغزی به رژیم غذایی‌تان بیافزایید. اما ببینیم برخی از این غذاها چه هستند.

۱.گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی‌ از مفیدترین غذاها برای سلامت قلب بوده و این بدان معناست که می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. سال‌های سال است که متخصصان مختلف سلامت درباره لیکوپن موجود در گوجه – که در کل در میوه‌های قرمزرنگ به وفور یافت می‌شود – و اثرات آن تأکید کرده‌اند. طی تحقیقی که بر روی بیش از ۱۰۰۰ نفر انجام گرفت مشخص شد خطر سکته مغزی در افرادی که به خاطر مصرف محصولات حاوی گوجه فرنگی، میزان لیکوپن موجود در سیستم داخلی بدن‌شان بسیار بالا بود، ۵۵ درصد کمتر گزارش شد. نیازی نیست برای بهره‌مندی از مزایای گوجه‌فرنگی حتما آن را به صورت خام بخورید. برخی شواهد گویای آن است که وقتی گوجه‌فرنگی را می‌پزید، بدن بهتر لیکوپن موجود در آن را جذب می‌کند.

۲.غلات کامل

کم کردن میزان غلات تصفیه‌شده‌ای که می‌خورید هیچ نوع ضرری به همراه نخواهد داشت، اما مصرف کربوهیدرات‌ها را به طور کامل قطع نکنید. غلات کامل سرشار از مواد معدنی ضروری خصوصا فیبر هستند. انجمن سکته مغزی آمریکا توصیه می‌کند که برای کاهش میزان کلسترول، میزان زیادی از این غلات سرشار از فیبر را  بخورید؛ چرا که خطر بروز سکته مغزی را کاهش خواهد داد. شما می‌توانید همراه آن جو، برنج قهوه‌ای و گندم سیاه را هم امتحان کنید.

۳.لوبیاها و حبوبات

همه ما می‌دانیم که پروتئین برای ساختن و تقویت عضلات، کمک به بهبودی و بازیابی بدن و اشباع نگه داشتن ما تأثیر عمده‌ای دارد، اما ممکن است متوجه شویم که خیلی ساده، فقط داریم از محصولات حیوانی به قدر کفایت استفاده می‌کنیم. اگر واقعا تصمیم دارید خطرات مربوط به بروز سکته مغزی را کاهش دهید، منابع گیاهی مانند لوبیا، عدس و نخودفرنگی گزینه بهتری هستند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف حبوبات به طور چشمگیری می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

نتایج مشابهی درباره تحقیقاتی که بر روی رژیم غذایی کلی به جای یک نوع غذای خاص صورت گرفته هم به همین یافته‌ها رسیده است. یکی از نمونه‌های اخیر این بود که محققان دریافتند داشتن یک رویکرد رژیمی برای متوقف کردن رژیم مربوط به فشار خون بالا که محوریت آن مصرف آجیل و حبوبات به جای پروتئین حیوانی بوده باعث کمتر شدن خطر سکته مغزی شده است.

۴.تخم‌مرغ

به رغم اطلاعات غلطی که تا سال‌ها درباره مصرف تخم‌مرغ وجود داشت، مبنی بر اینکه می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی شود، اخیرا محققان دریافتند که مصرف آن می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. تحلیل‌های اخیر در این باره نشان می‌دهد خوردن یک تخم‌مرغ در روز می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را تا ۱۲ درصد کاهش دهد. این تحقیق شامل مصرف تخم‌مرغ کامل نیز بوده است و این یعنی اصلا نباید نگران مصرف زرده تخم‌مرغ باشید. پس به این روند ادامه دهید.

۵.مرکبات

با این‌که نمی‌توان حتی با خوردن مقدار زیادی پرتقال، خطر سرماخوردگی را از بین برد، اما این میوه می‌تواند خطر سکته قلبی و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. البته باید گفت این خاصیت در تمام مرکبات وجود دارد. تحقیقی که در این زمینه در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت نشان داد بین سکته مغزی و مصرف دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام فلاونیدها ارتباطی وجود دارد. یکی از جالب‌ترین نکات درباره ‌این تحقیق این است که در شرایطی که مصرف کلی فلاونید هیچ ربطی به داستان ندارد، اما آن دسته از افرادی که میزان بالایی از نوع خاصی از فلاونید را به طور عمده از طریق مرکبات و عصاره‌های آن دریافت می‌کنند، سکته مغزی در آنها کمتر دیده می‌شود.

۶.سبزیجات برگ‌دار

سبزیجات برگ‌دار سوای این‌که میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی دارند، در کاهش خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها هم تأثیرگذارند. در یک بررسی که اهمیت خوردن میوه‌ها و سبزیجات را در قالب روشی جهت کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مطرح کرد، مشخص شد که خوردن سبزیجات برگ‌دار هم در همین رابطه تأثیر به‌سزایی دارد.

۷.موز

این میوه نشاسته‌دار سرشار از کربوهیدرات و شکر بوده و میزان پتاسیم بالایی دارد که همین خواص آن را افزایش خواهد داد؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد مصرف پتاسیم می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.   

منبع: cheatsheet

چطور پیش از آنکه خیلی دیر شود، سکته مغزی را تشخیص دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ