چه وقت باید تست ماموگرافی انجام دهید؟

مهرناز زاوه
اگر خبرهای چند سال گذشته را دنبال کرده باشید، حتما توصیه‌های متفاوتی مبنی بر زمان انجام ماموگرافی دریافت کرده‌اید.

اگر خبرهای چند سال گذشته را دنبال کرده باشید، حتما توصیه‌های متفاوتی مبنی بر زمان انجام ماموگرافی دریافت کرده‌اید. بخشی از این سردرگمی‌ها نتیجه ضد و نقیض بودن دستورالعمل‌های ارائه شده از جانب سازمان‌هایی مانند انجمن سرطان امریکا و یا کارگروه خدمات پیشگیری از سرطان است.

آزمایش ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه

در غربالگری ماموگرافی از اشعه ایکس برای عکس‌برداری از سینه استفاده می‌شود تا هرگونه تغییر در وضعیت سینه‌ها تشخیص داده شده و علائم و نشانه‌های آن بررسی شوند. ماموگرافی باید بخشی از برنامه مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه باشد، اما بسیاری از خانم‌ها هنوز نمی‌دانند چه موقع و هر چند وقت یک بار ماموگرافی کنند. برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما باشید تا از سلامت سینه‌های خود اطمینان یابید.

قبل از شرح دستورالعمل‌های ارائه شده برای غربالگری ماموگرافی، باید مفهوم یک دستورالعمل را درک کنید. آزمایش‌های غربالگری به این منظور طراحی شده‌اند که سرطان را پیش از ظهور علائم در بیمار شناسایی کنند. اگر علائمی دارید که نشان‌دهنده سرطان سینه است، باید تست‌های بیشتری بدهید و حتما با پزشک مشورت کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، جامعه آماری افرادی است که در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همیشه برخی از افراد نسبت به سایرین در معرض خطر بیشتری هستند. دستورالعمل‌های غربالگری نیز به منظور رسیدگی به وضعیت همین افراد طراحی شده‌اند.

ماموگرافی؛ یک وسیله ارزیابی

ماموگرافی سرطان سینه شما را قبل از ظهور علائم شناسایی می‌کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که در ماموگرافی هم احتمال اشتباه وجود دارد. همه ما کسانی را می‌شناسیم که علی‌رغم نرمال بودن ماموگرافی‌شان به سرطان سینه مبتلا شدند. بسته به عوامل خطرزا و علائم موجود، ممکن است به تست‌های بیشتری نیاز پیدا کنید. مثلا ممکن است از شما خواسته شود سونوگرافی انجام دهید یا سراغ ام‌آرآی بروید.

پاسخ به این سوال که خانم‌ها از چه زمانی باید برای سرطان سینه ماموگرافی کنند، به اندازه سایر انواع سرطان روشن نیست. جوامع پزشکی مختلف رهنمودهای نسبتا متفاوتی در این زمینه ارائه کرده‌اند. این امر به تفاوت‌های موجود در برداشت علمی محققان از این دستورالعمل‌‌ها برمی‌گردد.

عوامل خطرزای سرطان سینه برای یک خانم، مانند سابقه خانوادگی، جهش ژنتیکی و یا سابقه هرگونه نمونه غیرطبیعی از سینه، بر تعیین زمان انجام غربالگری تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، خانمی که سابقه خانوادگی دارد، باید علاوه بر ماموگرافی، ام‌آرآی نیز انجام دهد. انجام غربالگری در این خانم‌ها نسبت به سایرین زودتر آغاز می‌شود.

انجمن سرطان آمریکا یا همان ACS معتقد است که خانم‌های 40 تا 44 ساله باید شخصا زمان ماموگرافی خود را تعیین کنند. این خانم‌ها باید با دقت تمام، خطرات و مزایای مربوط به ماموگرافی را با پزشک خود به بحث بگذارند. به عنوان مثال، یکی از مزایای بارز غربالگری این است که سرطان سینه همان اوایل شناسایی می‌شود. اما همیشه این خطر بالقوه وجود دارد که جواب تست اشتباه از آب در بیاید. در این شرایط، ممکن است از بیمار خواسته شود بایوپسی انجام دهد.

نگرانی دیگری که مطرح می‌شود، این است که جواب ماموگرام تحقق پیدا نکند. مثلا فرض کنید ماموگرافی شما را مشکوک به سرطان بداند، اما سرطان شما هرگز به مرحله پیشرفته نرسد. در این شرایط، ممکن است تحت عمل‌های جراحی غیرضروری قرار بگیرید یا به طور اشتباه درمان شوید.

با توجه به ACS، خانم‌های 45 تا 54 ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند. خانم‌های 55 ساله و مسن‌تر می‌توانند این تست را هر دو سال یک بار انجام دهند. اما حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. غربالگری باید تا زمانی که تصور می‌شود بیمار حداقل به مدت 10 سال دیگر هم زنده می‌ماند، ادامه یابد.

توصیه سازمان خدمات پیشگیری از بیماری‌ها در قبال سرطان سینه

بنا به توصیه محققان سازمان خدمات پیشگیری از بیماری‌ها، هر خانمی که بین 50 تا 74 سال سن دارد باید هر دو سال یک بار ماموگرافی کند. البته در صورتی که فرد تمایل داشته باشد زودتر ماموگرافی کند، می‌تواند با پزشک مشورت کند. محققان همچنین معتقدند خانم‌هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند، باید کمی زودتر و در سنین 40 تا 49 سال سراغ ماموگرافی بروند. چون این افراد به طور طبیعی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

توصیه کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان درباره سرطان سینه

به توصیه کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، انجام ماموگرافی برای خانم‌ها باید از سن 40 سالگی شروع شود و پس از آن به صورت سالانه ادامه یابد.

این دستورالعمل برای شما چه معنایی دارد؟

با پزشک‌تان صحبت کنید تا بهترین زمان را برای آغاز غربالگری سرطان سینه تعیین کند. به این نکته توجه داشته باشید که شناخت عوامل خطر مربوط به بیماری نقش به‌سزایی در حفظ سلامت سینه دارد. دستورالعمل‌های ارائه شده توصیه‌های کلی هستند و بسته به شرایط بیمار تغییر پیدا می‌کنند. همچنین باید در نظر داشته باشید که ماموگرافی هیچ‌وقت بی عیب و نقص نیست. اگر هرگونه علائم سرطان را در خود دارید یا متوجه بروز یک توده شده‌اید، سریعا با پزشک خود مشورت کنید. اگر مشورت با پزشک هم شما را قانع نکرد، از یک پزشک دیگر هم نظر بخواهید. هر کسی بدنش را بهتر از بقیه می‌شناسد و اگر جایی دچار مشکل شود، باید به دنبال علت برود.

منبع: verywell

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ