بیماری نشستن و عوارض آن

samiira
این احتمال وجود دارد که در هنگام خواندن این مقاله روی یک صندلی نشسته باشید؛ و اگر یک کاربر رایانه باشید، احتمالا پیش از شروع به خواندن این مقاله برای مدتی روی صندلی نشسته بودید.

این را در نظر بگیرید که در طول روز چه مدتی را صرف نشستن می‌کنید، هرروز با ماشین به محل کار خود می‌روید و یک کار 8 ساعته پشت میزی را انجام می‌دهید و سپس دوباره با ماشین خود به خانه برمی‌گردید و روی مبل می‌نشینید و تمام عصر را به تماشای تلویزیون می‌پردازید. علاوه بر این، آیا برای انجام وظایفی که 10 یا 20 سال پیش مجبور به بر خواستن از جای خود و تحرک بودید اکنون به ایمیل، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و خرید آنلاین وابسته هستید؟
اگر این‌گونه است، ممکن است مبتلا به «بیماری نشستن» (یک عبارت جالب برای سبک زندگی نشسته) باشید که می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.
بهای نشستن بیش‌ازاندازه
تعداد فزاینده‌ای از تحقیق‌ها نشان می‌دهند که بی‌تحرکی فیزیکی طولانی خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، سرطان و چاقی را افزایش می‌دهد. یک بررسی در سال ۲۰۱۰ در بریتانیا نشان داد دوره‌های طولانی نشستن با احتمال بیشتر ابتلا به بیماری مرتبط هستند. یک بررسی دیگر در استرالیا در همین سال نشان داد که هر یک‌ساعتی که صرف تماشای تلویزیون می‌شود با افزایش 18 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی در ارتباط است که احتمالا همین نشستن یک‌ساعته باعث چنین امری می‌شود.
برخیزید و حرکت کنید
در ادامه به 8 روشی اشاره می‌کنیم که افراد پشت‌میزنشین می‌توانند با به‌کار بستن آن‌ها در طول روز باعث تحرک خود شوند و از مدت زمان نشستن خود بکاهند.
فعالیت‌های غیرورزشی گرمازایی را انجام دهید: کلمه NEAT کوتاه شده عبارت Non-exercise activity thermogenesiss و به معنای فعالیت غیرورزشی گرمازایی است. این فعالیت‌ها شامل کش دادن، چرخیدن و خم شدن است. هر ساعت به مدت 10 دقیقه این فعالیت‌های غیرورزشی گرمازایی را انجام دهید. اگر فردی توانایی مالی رفتن به یک باشگاه را ندارد، می‌تواند با انجام چنین فعالیت‌هایی مانع بروز مشکلات سلامتی شود. غالبا با اهداف کوچک می‌توانید تحرک بیشتر داشته باشید. در تمام طول روز تمام بدن و به‌خصوص عضله‌های گرفته را کش بدهید. اگر در طول روز برای پنج یا شش بار چنین کاری را انجام دهید، با تغییری در وضعیت بدن خود مواجه می‌شوید.
 وقت ناهار را صرف انجام فعالیت بدنی کنید. یک ساعت تمرین یا ورزش در میانه روز بهتر از این است که هیچ فعالیت تمرینی نداشته باشید، چون عدم تمرین در میانه روز باعث می‌شود که به مدت 7 ساعت کاری به‌طور مداوم نشسته باشید. فعالیت فیزیکی را در تمام طول روز بگنجانید. بجای آنکه وقت ناهار در اتاق استراحت با همکاران خود حرف بزنید پیاده‌روی کنید یا به‌جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.
 فرض کنید که در زمان قدیم به سر می‌برید. آیا از همکار خود که ته سالن است سوالی دارید؟ سعی کنید که با او تلفنی تماس نگیرید یا به او پیام ندهید، بلکه از جای خود برخیزید و پیش او بروید و سوال خود را رودررو از او بپرسید. بعضی از شرکت‌ها در یک روز هفته اجازه استفاده از ایمیل برای ارتباط میان کارمندان را نمی‌دهند تا آنان بیشتر از جای خود بلند شوند و تحرک داشته باشند.
 سعی کنید که بایستید. وقتی‌که یک فرد ایستاده است در مقایسه با زمانی که نشسته است از عضله‌های بیشتری استفاده می‌کند و کالری‌های بیشتری را می‌سوزاند؛ بنابراین، خودتان را طوری تربیت کنید که به هنگام صحبت با تلفن از جای خود برخیزید یا اگر کارفرمای شما اجازه می‌دهد در حین جلسه کارکنان ایستاده صحبت کنید؛ به عبارت دیگر، اگر برای شما مقدور است، بعضی از کارها را ایستاده انجام دهید.
 شکل تازه‌ای به اداره خود دهید. به مدیران شرکت خود کمک کنید تا با تغییر شیوه چیدن وسایل و تجهیزات شما را به فعالیت فیزیکی بیشتر تشویق کنند. برای مثال، می‌توانید جلسات خود را در حالت ایستاده برگزار کنید. علاوه بر این، می‌توانید سطل‌های آشغال را خارج از اتاق خود قرار دهید تا برای انداختن آشغال‌های خود درون آن‌ها مجبور شوید که از جای خود برخیزید. علاوه بر این، آب‌سردکن‌ها را درجایی همچون کنار پنجره‌ها قرار دهید که افراد غالبا در آنجا جمع می‌شوند و گفت‌وگو می‌کنند.
روز کاری خود را با لذت خاتمه دهید. به‌طورمعمول وقتی‌که به ساعت پنج عصر نزدیک می‌شوید، انرژی خود را از دست می‌دهید؛ اما اگر بعدازظهر یک پیاده‌روی 155 دقیقه‌ای تند انجام دهید، برای ساعات باقی‌مانده از کار خود انرژی بیشتری خواهید داشت و سودمندتر خواهید بود. اگر نگران این هستید که وقت کافی برای پیاده‌روی ندارید، این را باید گفت که پس‌ازاین پیاده‌روی با چنان انرژی‌ای مواجه می‌شوید که می‌توانید کار خود را سریع‌تر به پایان برسانید.
 درباره رفت‌وآمدتان دوباره فکر کنید. اگر هرروز با اتوبوس یا قطار به محل کار خود رفت و آمد می‌کنید، می‌توانید در حین سواری تمرین‌هایی همچون فشردن یا شل کردن عضلات را انجام دهید یا می‌توانید یک ایستگاه قبل از محل کار خود پیاده شوید و باقی راه را پیاده‌روی کنید. اگر از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنید می‌توانید در یک پارکینگ نسبتا دور از محل خود ماشینتان را پارک کنید و برای رسیدن به محل کار خود چنددقیقه‌ای پیاده‌روی کنید.
 به هنگام تماشای تلویزیون کارهای دیگری را انجام دهید. ترید میل پوشیده از گردو خاک خود را از انباری یا جای پرت اتاق به جلوی تلویزیون خود انتقال دهید و زمانی اجازه تماشای تلویزیون را به خود دهید که در حال استفاده از ترید میل هستید. اگر هیچ وسیله ورزشی ندارید، می‌توانید به هنگام تماشای تلویزیون در جای خود در جا بزنید یا اتاق خود را تمیز کنید. صرفا یک خوره تلویزیون نباشید.

صاف نشستن باعث کاهش افسردگی می شود!

منبع:سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ