اختلال حس آمیزی یا لمس آینه چیست؟

bagheri.mry
همدردی برای بسیاری از انسان‌ها مفهومی روانی و احساسی است، اما برای کارولین هارت، متخصص ماساژ‌درمانی، همدردی جنبه‌ای کاملا فیزیکی دارد زیرا او درد تمامی انسان‌ها را به صورت فیزیکی در بدنش احساس می‌کند.

همدردی برای بسیاری از انسان‌ها مفهومی روانی و احساسی است، اما برای کارولین هارت، متخصص ماساژ‌درمانی، همدردی جنبه‌ای کاملا فیزیکی دارد زیرا او درد تمامی انسان‌ها را به صورت فیزیکی در بدنش احساس می‌کند.
براساس گزارش CNN، هارت به نوعی وضعیت عصبی مبتلا است که به حس‌آمیزی یا هم‌حسی لمس آینه شهرت دارد. زمانی که هارت فردی را درحال درد کشیدن می‌بیند،‌ درد آن فرد را به صورت فیزیکی احساس می‌کند. حتی زمانی که وی اجسامی را می‌بیند که می‌توانند به بدن آسیب وارد کنند، مانند خلال دندان یا شیشه شکسته، پوست بدن وی درد ناشی از این آسیب‌ها را احساس می‌کند.

با این‌همه این اختلال صرفا آزار‌دهنده نیست و نقاط مثبتی نیز برای هارت داشته‌است، دست کم در حین کار این حس قوی به هارت کمک می‌کند تا مناطق آسیب‌دیده بدن بیمارانش را بهتر شناسایی کند و به شکلی تاثیرگذارتر به آنها کمک کند.

هارت می‌گوید با دیدن اجسام نوک تیز در پشت پاهایش احساس شوک الکتریکی می‌کند. اگر فردی را ببیند که دچار آسیب‌دیدگی شده، درد همان آسیب‌دیدگی را در بدنش احساس می‌کند. اگر ببیند که فردی بدن فرد دیگری را لمس می‌کند،‌همان لمس را روی پوستش احساس می‌کند. هارت می‌گوید هرروز شاهد رویداد‌هایی است که امواج درد را در بدن او جاری می‌کنند.

همین احساس قوی باعث شده تا بهره بردن از سرگرمی‌های مختلف برای او با مشکلاتی مواجه شود. برای مثال وی یکی از طرفداران سریال مشهور بازی تاج و تخت است، اما به دلیل وجود صحنه‌های خشن فراوان در این سریال،‌وی نمی‌تواند آن را تماشا کند. اما در مقابل در حین تماشای برنامه‌های ورزشی می‌تواند تمامی انرژی و هیجان ورزش را نیز در بدنش حس کند.

هارت می‌گوید نمی‌تواند این اختلال را در کنترل خود نگه دارد و در عین حال اگر این اختلال در او درمان شود، مانند این است که بخشی از هویتش را از دست داده‌است.

اختلال حس‌آمیزی لمس آینه ناشی از تلفیق حس‌های مختلف است، آنچه که به چشم دیده می‌شوند روی پوست نیز احساس می‌شوند. این اختلال بیشتر در میان افرادی رواج دارد که دچار نقص عضو شده‌اند، 30 درصد از انسان‌های معمولی و 16 درصد از افراد دچار نقص عضو این وضعیت را تجربه می‌کنند. این اختلال می‌تواند اکتسابی یا انتسابی باشد. محققان می‌گویند مناطقی از مغز وجود دارند که با دیدن لمس شدن بدن دیگران فعال می‌شوند، و احتمالا این مناطق در افراد مبتلا به اختلال حس‌آمیزی دچار بیش فعالی می شوند.

منبع: همشهری آنلاین

۵ درصد مردم اختلال روانی حاد دارند؛ ۸ درصد نیاز به بستری شدن

تاثیر پرخوری عصبی بر سلامت روانی و عاطفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ