چرا رنگ مو و پوست دونالد ترامپ متفاوت است؟

پانته آ توتونپیان
از زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری شد، تا زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شد، آنچه در ظاهرش بیش از همه جلب‌توجه می‌کرد، موها و البته صورت برافروخته او بود. دونالد ترامپ با همین شمایل، خیلی شبیه حرف‌های خصمانه‌اش است؛ حرف‌هایی که نشانی از صلح و آرامش ندارد و با سرخی صورتش همخوانی عجیبی دارد. اما خیلی‌ها به‌دنبال پی بردن به ظاهر کمی تا قسمتی عجیب این رئیس‌جمهور بودند و ظاهرا به‌تازگی به کشف‌هایی رسیده‌اند، اینکه چرا رنگ موهای ترامپ زرد است و چرا صورتش همیشه برافروخته و قرمز به نظر می‌رسد، حالا علت‌های پزشکی پیدا کرده که در ادامه ‌دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو آنها را بیشتر توضیح می‌دهد. نسرین خسروشاهی

دکتر مسعود داوودی 

متخصص پوست و مو 

آیا موهای ترامپ واقعی است؟
بسیاری فکر می‌کنند که موهای دونالد ترامپ چیزی شبیه کلاه‌گیس است و حتی برخی آن را تعبیر به یک دسته گندم می‌کنند که انگار روی سرش روییده است، ‌اما بررسی بیش از 300عکس ترامپ نشان داده که او پیوند مو انجام نداده و موهایش کلاه‌گیس نیست و هرچه هست، بد یا خوب! موهای خودش است. اما آنچه ممکن است به نظر غیرطبیعی بیاید این است که مدل مویی‌ که در جوانی به نظر مناسب است، ممکن است در پیری نباشد. داشتن خط موی نزدیک به ابرو در جوانی شاید جذاب باشد اما در دهه‌70 زندگی قطعا حس غیرطبیعی به بیننده می‌دهد و همین است که خیلی‌ها باور نمی‌کنند که موهای ترامپ طبیعی باشد. درحالی که او فقط مدل موهایش را از جوانی تا همین امروز حفظ کرده و هیچ تغییری در آن نداده است. از همه اینها که بگذریم چیزی که در مورد موهای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده ممکن است شک‌برانگیز باشد، رشد موهایش است که به نظر زیاد می‌آید که البته این موضوع به‌تازگی توسط پزشک خانوادگی ترامپ توضیح داده شده است. پزشک ترامپ دلیل این موضوع را مصرف نوعی دارو اعلام کرده است.  

چه دارویی موهایش را زیاد کرده؟
دارویی وجود دارد که برای درمان بزرگی پروستات تجویز می‌شود به‌نام پروپسیا که در افراد مسن و سالخورده رایج است. یکی از خصوصیاتی که این دارو دارد این است که باعث رشد مجدد موهای سر در افرادی که دچار کم‌پشتی مو شده‌اند، می‌شود. از آنجا که ازجمله خصوصیات دارو، پرمو شدن سر است از این دارو با دوز کمتر برای درمان ریزش مو در آقایان استفاده می‌شود. به‌طور معمول 60درصد از آقایانی که از این دارو استفاده می‌کنند مجددا رشد موها را خواهند داشت و موهای‌شان افزایش حجم خواهد داشت. براساس اخبار منتشر شده، ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نیز از این دارو استفاده می‌کند که می‌تواند علت پرپشتی موهایش را توجیه کند. 

ترامپ کم‌مو نبوده!
نکته‌ای که وجود دارد این است که در عکس‌های قدیمی ترامپ هیچ‌گونه کم‌پشتی در موها دیده نشده است. ممکن است فردی ریزش مو با زمینه ژنتیک داشته باشد که با مصرف این دارو بخواهد افزایش رشد داشته باشد ولی در عکس‌های جوانی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده هیچ نوع ریزش موی تیپ مردانه‌ای دیده نمی‌شود اما ممکن است با مصرف این دارو و باوجود آنکه ریزش موی زمینه‌ای وجود نداشته، موهایش پرپشت‌تر از آنچه هست، جلوه کند. آنچه مسلم است این است که ترامپ این دارو را برای پرپشتی موهایش استفاده نمی‌کند بلکه به منظور درمان بزرگی پروستات که در سن و سال او بیماری شایعی است، مصرف می‌کند. 

عوارض داروی پروستات
داروی پروسپیا که برای درمان بزرگی پروستات تجویز می‌شود، در دوزی که برای این مشکل استفاده می‌شود 5میلی‌گرم است اما زمانی که قرار است این دارو برای رویش مجدد موها استفاده شود یک‌پنجم می‌شود و یک میلی‌گرم از آن تجویز می‌شود و در‌نتیجه عوارض کمتری دارد. هرچند این دارو به‌طور کلی خواص ضدهورمون مردانه دارد و ممکن است عوارضی مانند علائم کاهش هورمون مردانه را در فرد شاهد باشیم. 

موهایی که رنگ می‌شود 
ترامپ علاوه بر اینکه موهای پرپشتی دارد آنها را رنگ هم می‌کند، چون موهایش سفید است اما عکس‌های قدیمی او نشان می‌دهد موهایش قهوه‌ای بوده و حالا رنگ بلوند و روشن را برای آن انتخاب کرده است و این رنگ واقعی موهای او نیست. شاید همین موضوع ماجرای موهای ترامپ را پررنگ‌تر کرده باشد. 

چرا صورتش قرمز است؟
آنچه به‌تازگی در رسانه‌ها منتشر شده حکایت از این دارد که او مشکل پوستی به نام «روزاسه» دارد. روزاسه در سنین میانسالی بیشتر بروز می‌کند و خودش را به شکل سرخی صورت و پیدا شدن جوش‌ها نشان می‌دهد که این سرخی صورت در برخی موارد بدتر می‌شود و می‌تواند در کسانی که در معرض گرما قرار می‌گیرند یا غذای گرم مصرف می‌کنند، باعث گلگون‌تر شدن صورت شود. معمولا در کنار این سرخی جوش‌هایی هم در صورت ظاهر می‌شود که شبیه جوش‌هایی است که در سنین بلوغ دیده می‌شود، به‌همین دلیل به این بیماری آکنه روزاسه گفته می‌شود. 
در مورد ترامپ جوش‌های روی صورت در تصاویری که از وی دیده شده، مشاهده نمی‌شود. این بیماری به‌گونه‌ای است که در صورت استفاده از دارو، جوش‌های صورت تاحدود زیادی کنترل می‌شود و از بروز آنها جلوگیری می‌شود، اما سرخی صورت کامل برطرف نمی‌شود. اینکه آیا سرخی صورت ترامپ به‌دلیل رنگ پوست روشنش است که در اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شایع است یا به‌دلیل روزاسه این‌طور شده، موضوعی است که شاید نتوان به‌طور قطع درباره آن نظر داد.  آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که جوش‌های صورت ترامپ به علت درمان کنترل شده است. اما به نظر می‌رسد بیشتر به‌دلیل سفید بودن پوستش است که این سرخی به چشم می‌آید. در روزاسه مقاوم‌ترین قسمت به درمان همین سرخی صورت است. با استفاده از دارو جوش‌ها بهتر می‌شود ولی کامل برطرف نمی‌شود و ممکن است لازم باشد برای این مشکل کرم‌هایی به‌طور جداگانه مصرف شود یا لیزر برای رفع آن به کار رود.

درمانی‌دارد؟
جوش‌های ناشی از آکنه روزاسه با درمان‌های دارویی به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌هایی از جنس تتراسایکلین‌ها بهبود پیدا می‌کند ولی گاهی این احتمال وجود دارد که بدن به این آنتی‌بیوتیک‌ها جواب ندهد که در این صورت داروهایی دیگر مانند مترونیدازول و آکوتان جایگزین و تجویز می‌شود اما خط اول درمان همین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی است. روزاسه باعث سرخی پوست صورت می‌شود مثل افرادی که مدت زیادی درمعرض نور خورشید بوده‌اند یا حتی سرماخورده‌اند و تنها بخشی که مقاوم به درمان است همین سرخی است اما  سفیدی دور چشم ترامپ بیشتر کنتراست، بین قرمزی گونه‌ها و رنگ طبیعی پلک است و نمی‌توان آن را مشکل پوستی دانست. 

سهم آقایان، عوارض پوستی
آکنه روزاسه در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است اما عوارض پوستی این بیماری در آقایان بیشتر از خانم‌هاست. از نظر سنی هم در سنین میانسالی این بیماری شایع‌تر از سنین دیگر است گرچه به صورت استثنا در سنین پایین‌تر یا بالاتر هم ممکن است شروع شود. منظور از سنین میانسالی 35 تا 40 سالگی است. 

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ