دانشمندان طاسی و سفیدی مو را درمان می کنند!

bagheri.mry
دانشمندان می‌گویند در نهایت موفق به شناسایی سلول‌هایی شده‌اند که عامل رویش مو و ایجاد رنگدانه در موش‌ها هستند، قدم بزرگی که می‌تواند به درمان ریزش مو و سفیدی مو در انسان‌ها منجر شود.

دانشمندان می‌گویند در نهایت موفق به شناسایی سلول‌هایی شده‌اند که عامل رویش مو و ایجاد رنگدانه در موش‌ها هستند، قدم بزرگی که می‌تواند به درمان ریزش مو و سفیدی مو در انسان‌ها منجر شود. دانشمندان می‌گویند در نهایت موفق به شناسایی سلول‌هایی شده‌اند که عامل رویش مو و ایجاد رنگدانه در موش‌ها هستند، قدم بزرگی که می‌تواند به درمان ریزش مو و سفیدی مو در انسان‌ها منجر شود.
براساس گزارش ساینس الرت، محققان درواقع به صورت تصادفی و درحال تحقیق روی اختلال ژنتیکی که باعث رشد تومورها در اعصاب می‌شوند، اختلالی به نام نوروفیبروماتوزیس نوع اول، با این سلول‌های مولد مو مواجه شدند.

به گفته محققان دانشگاه تگزاس، اگرچه این تحقیق با هدف درک نوعی خاص از تومورها آغاز شد، اما در نهایت به کشف عامل خاکستری شدن موها و شناسایی سلولی که عامل رویش موها است منجر شد که در آینده می‌توان از این اطلاعات برای ترمیم ریزش یا سفیدی موها استفاده کرد.

محققان درحال حاضر می‌دانند که سلول‌های بنیادین پوستی که درون برآمدگی انتهای فولیکول موی سر تجمع دارند در رشد مو موثرند، اما اطلاعات دقیقی از اینکه چه عاملی این سلول‌های پوستی را به سلول‌های مو تبدیل می‌کند نداشتند. از این رو نمی‌توانستند راهی برای تحریک رشد مو بیابند.

اما محققان آمریکایی درحال مطالعه روی روند شکل‌گیری تومورها روی سلول‌های عصبی موفق به شناسایی پروتئینی شدند که این سلول‌ها را از هم جدا می‌کند. پروتئین KROX20 که بیشتر با رشد رشته‌های عصبی در ارتباط است، در فولیکول موی موش‌ها می‌تواند سلول‌های پوستی را فعال کرده و آنها را به سلول‌های مویی تبدیل کند.

این پروتئین سپس سلول‌ها را وادار به تولید پروتئینی دیگر به نام فاکتور سلول بنیادی یا SCF می‌کند و زمانی که هردوی این مولکول‌ها درون سلول بروز می‌یابند، درون حباب مویی بالا رفته و با سلول‌های تولید کننده رنگدانه تعامل برقرار می‌کنند و این روند در نهایت به رشد موهای سالم و رنگی منجر می‌شود.

اما اگر یکی از عوامل دخیل در این فرایند حضور نداشته باشد، همه‌چیز به‌هم خواهد ریخت. زمانی که دانشمندان پروتئین KROX20 را پاک کردند، دریافتند دیگر مویی در بدن موش نمی‌روید و موش طاس می‌شود. زمانی که پروتئین SCF از این فرایند حذف شد، موی موش‌ها به سفیدی گرایید.

اگرچه انسان و موش از نظر زیستی شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما دانشمندان برای اطمینان از نتایج به دست آمده باید آن را روی انسان‌ها نیز مورد آزمایش قرار دهند. از این رو دانشمندان هم‌اکنون درحال جستجو برای یافتن KROX20 و SCF در انسان‌هایی هستند که موهای سفید یا کم‌پشت دارند تا دریابند آیا این پدیده با الگوی طاسی در مردها در ارتباط هست یا ارتباطی میان آنها وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین

آیا کافئین باعث طاسی می‌شود؟

درمان ریزش مو برای خانم ها/ آقایان با این روش ها طاسی خود را پنهان کنند

بهترین درمان خانگی برای ریزش مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ