مؤثرترین عامل در روند بهبود کودکان اتیسمی، والدین هستند

a.mahammadi
صاحب امتیاز طرح غربالگری اختلال اتیسم در استان یزد با بیان این که طرح شناخت کودکان و مداخلات زودهنگام می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: والدین مؤثرترین عامل در روند بهبود کودکان مبتلا به اختلال اتیسم هستند .

«پروانه کریمی» ، با اشاره به ضرورت اجرای طرح غربالگری اختلال طیف اتیسم، بیان کرد: این طرح از بهمن‌ماه سال گذشته با هماهنگی سازمان‌های مربوطه از جمله مرکز بهداشت و مهدهای کودک و غیره در استان آغاز شده است.
وی توزیع کتابچه، پرسش‌نامه و نصب بنرهای مختلف در سطح شهر برای آگاه‌سازی مردم در مورد این طرح غربال‌گری را از اقدامات انجام شده در سال گذشته ذکر و تصریح کرد: انجام این اقدامات باعث شد که خانواده‌ها بیشتر از وجود این اختلال آگاه شوند .
کریمی خاطرنشان کرد: فرم‌هایی که توسط مرکز بهداشت یا مهد کودک‌ها با همکاری خانواده‌ها تکمیل شده است به مرکز غربال‌گری ارجاع می‌شوند و از بین آنها پرسش‌نامه‌هایی که به سه سؤال یا بیشتر پاسخ درست داده شود، مجددأ به مرکز دعوت می‌شوند .
وی با بیان این که تست هیوا برای شناسایی بچه‌های اتیسم کاربرد دارد، تصریح کرد: در این تست 10 سؤال که مربوط به بچه‌ها اتیسم است، گنجانده شده که در بین آنها اگر به سه سؤال پاسخ درست داده شود، نیاز به حضور مجدد خانواده و بررسی کارشناسانه‌تر در این رابطه است.
صاحب‌امتیاز طرح غربالگری اختلال اتیسم با بیان این که تاکنون علت اختلال اتیسم شناخته نشده است، تصریح کرد: این اختلالی است که سیستم اعصاب مرکزی را دچار اختلال می‌کند و باعث می شود کودکان در زمینه‌ی ارتباط اجتماعی دچار مشکل شوند .
وی با اشاره به این که برای تشخیص این اختلال لازم است که یک مجموعه علائم وجود داشته باشد، عنوان کرد: این بچه‌ها در ارتباط‌های چشمی با دیگران مشکل دارند و معمولاً به طرف مقابل با گوشه‌ی چشم نگاه می‌کنند .
این مقام مسئول افزود: این کودکان به صدا بیشتر از تصویر تمایل دارند و با بچه های دیگر ارتباط اجتماعی ندارند .
کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نمی‌توان اختلال اتیسم را کاملاً از بین برد، اظهار کرد: این اختلال قابل کنترل است و ما تلاش می کنیم که ارتباط با دیگران را به آنها آموزش دهیم .
صاحب‌امتیاز طرح با اشاره به این که بچه‌های اتیسم نیاز به کار توانبخشی دارند، تصریح کرد: موسسات اتیسم زیرنظر سازمان بهزیستی مشغول به کار هستند .
وی با بیان این که طرح شناخت بچه‌ها و مداخلات زودهنگام می‌تواند نتایج بهتری در پیشگیری و درمان آنها به همراه داشته باشد، تصریح کرد: چون سن طلایی آموزش زیر هفت سال است بنابراین مداخلات درمان هم باید زودتر انجام شود و با آموزش به والدین که نقش بسزایی در روند بهبود کودکان دارند، می‌توانیم کمک بیشتری به آنها کنیم .
کریمی با اشاره به این که از بین 108 نفری که تاکنون در استان غربالگری شده‌اند، تنها سه یا چهار نفر دارای اختلال بودند، اظهار کرد: از این تعداد خانوار، 21 فرم پرسشنامه دوباره ارائه شد و در مرحله دوم نیز که آغاز شده است، از 10 خانواده دعوت شد که با فرزندانشان به مرکز بیایند و از آنها تست گرفته شود .
مدیر مرکز غربالگری اختلاف طیف اتیسم شهر یزد با بیان این که آموزش در این مرکز چند مرحله‌ای است، گفت: ارائه کتابچه آموزش به والدین از جمله مراحل آموزشی در مرکز غربالگری اتیسم است .
وی در ادامه، ارائه لوازم فعالیت عملی در کارگاه‌ها را از دیگر مراحل آموزش این مرکز دانست و بیان کرد: در این کارگاه‌ها، والدین با نحوه عملکرد خود با کوکانان و افزایش تحرکات بدنی آنها بیشتر آشنا می‌شوند.
کریمی در پایان نیز با بیان این که هم‌اکنون دوره‌های آموزشی این مرکز در مرحله مقدماتی است، خاطرنشان کرد: طرح غربال‌گری اتیسم هنوز در مرحله شناخت است لذا به تعداد کافی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی نرسیده است.

چگونگی رفتار با کودکان اوتیسمی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ