سکته مغری به کمک تراشه ها درمان می شود

bagheri.mry
شرکت طراح تراشه‌های الکترونیکی ARM با همکاری محققان آمریکایی درحال ساخت تراشه‌هایی است که می‌توان آنها را درون مغز انسان کاشت.

شرکت طراح تراشه‌های الکترونیکی ARM با همکاری محققان آمریکایی درحال ساخت تراشه‌هایی است که می‌توان آنها را درون مغز انسان کاشت.
براساس گزارش BBC، این تراشه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند تا بتوانند به افراد مبتلا به آسیب‌دیدگی‌های مغزی نخاعی کمک کنند. هدف ایجاد سیستمی است که نه تنها به افراد در انجام کارهای مختلف کمک می‌کند، بلکه می‌تواند امکان دریافت واکنش‌های حسی را نیز در آنها فراهم آورد.

این پروژه 10 ساله است و این به آن معنی است که دست کم 10 سال باید برای دیدن نتایج آن در انتظار بود. شرکت ARM برای الکترونیک‌های کاشتنی که در مرکز CSNE دانشگاه واشنگتن ساخته می‌شوند،‌ پردازشگر فراهم می‌کند و تاکنون نمونه‌ای اولیه از این فناوری ساخته شده‌است.

مرحله اول پروژه طراحی سیستم روی تراشه‌ای است که می‌تواند سیگنال‌های مغزی را به قطعه ایمپلنت محرکی در نخاع انتقال دهد تا به بیمار مبتلا به اختلال نخاعی کمک کند کنترل حرکاتش را به دست بگیرد. اگرچه پیش ازاین نیز امکان بازیابی حرکات دست و بازو در فردی کاملا فلج به وجود آمده‌بود، اما هدف این پروژه ساخت قطعه‌ای است که بتواند اطلاعات را دریافت کرده و آنها را در جهت‌های دیگر ارسال کند تا اطلاعات حسی مغز را به این شکل تکمیل کند.

درواقع قرار است این تراشه‌ها علاوه بر دریافت سیگنال‌های مغزی اطلاعاتی را نیز به مغز ارسال کنند. به این شکل فرد توجه می‌شود که یک شیئ را تا چه اندازه محکم در دست گرفته‌است یا دمای محیط را حس می‌کند. در عین حال این اطلاعات به ایجاد اتصالات جدید مغزی کمک خواهد کرد و در شرایطی ویژه، مثلا سکته مغزی، ممکن است به بهبود کامل بیمار منجر شود.

به گفته محققان این فناوری درصورت تکمیل می‌تواند به افرادی که به سکته مغزی دچار شده‌اند یا به پارکینسون و آلزایمر مبتلا هستند کمک کند.

منبع: همشهری آنلاین

افراد معلول موفق به تایپ خواهند شد!

اختراع محقق ایرانی فلج حرکتی را درمان کرد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ