راه هایی برای ارتقای زندگی و داشتن یک خانواده خوشبخت

samiira
همیشه در مورد آمار بالای طلاق سخن رانده می‌شود ولی متاسفانه همچنان این آمار در جامعه کنونی ما به قوت خود باقی است و تقریبا تمامی حرف و حدیث‌ها و راهکارهایی که در مورد این معذل بیان شده با عدم توفیق مواجه بوده است.

اما بیاییم و از منظری دیگر به این مسئله بنگریم. به جای این‌که مدام آمار و ارقام طلاق را دربیاوریم کمی از ویژگی‌های خانواده‌های خوشبخت بگوییم. شاید بیان این ویژگی‌ها و آموزش آنها به خانواده‌ها بیش از ارائه آمار و ارقام نجومی و مایوس کننده طلاق موثر بیفتد و راه را بر طلاق‌های این روزها سد کند!

به راستی یک زندگی زناشویی بی‌دغدغه و پر از آرامش ، یک خانواده خوشبخت چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟
یک زندگی شاد، یک خانواده خوشبخت

رازهای بسیاری وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند نقش قابل توجهی در ارتقای زندگی و داشتن یک خانواده خوشبخت داشته باشد.

*  در خانه فضایی خلق کنید که همه به این باور برسند بدون هم بودن ممکن نیست و همه به یکدیگر نیاز دارند.

*  باید همه اعضای خانواده حس پذیرش نظرات و عقاید یکدیگر را داشته باشید.

*  در تعامل با یکدیگر بودن، کمک بزرگی به حفظ موفقیت یا بهتر کردن شرایط خانه است.

* با مشورت هم مقرراتی وضع کنید. مقرراتی که تمام جنبه‌های موفقیت در نظر گرفته شده باشد.

* والدین، روز خود را طوری برنامه‌ریزی کنند که در آن علاوه بر کار، زمانی را هم به بودن در کنار کودکان اختصاص داده باشند.

*  شب‌ها حداقل یک ساعت را برای گفتگو با هم در نظر بگیرید. در این زمان درباره اتفاقاتی که در طول روز برای‌تان رخ داده و تصمیمات جدیدی که گرفته‌اید سخن بگویید تا از نظرات سایرین نیز بهره‌مند شوید.

*  به علایق، نظرات، استعدادها و توانایی‌های هر یک از اعضای خانواده احترام بگذارید، حتی آن کوچولویی که ممکن است متأسفانه در نگاه بعضی‌ها چندان جدی گرفته نشود.

* گمان نکنید که همه باید هم‌سلیقه باشید. به خاطر بسپارید که همین گوناگونی سلیقه‌ها می‌تواند در راستای موفقیت خانواده قدم بردارد. البته به شرطی که با گفتگو و نظرسنجی به بهترین تصمیمی که مورد قبول همه نیز هست برسید.

*  رفتار و کردار یکدیگر را ارزیابی کنید و مورد انتقاد قرار دهید.

*  شادی و نشاط را از ارکان اصلی خانه بدانید.

*  نظم داشته باشید. زمان مشخصی را برای خواب، غذا خوردن، مهمانی رفتن و حتی تماشای تلویزیون اختصاص دهید.

* به هنگام بروز اختلاف نیز با ملایمت و البته با گفتگو برای رفع آن اقدام کنید.
کشفیات علمی در مورد یک خانواده‌ خوشبخت

این روزها تحقیقات روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بسیاری در مورد یک خانواده‌ خوشبخت و شاد و ویژگی‌های آن صورت گرفته است. در زیر نتیجه بعضی از این تحقیقات را می‌خوانید:

– کنار هم بودن

دانشمندان دریافته‌اند که در کنار هم نشستن حس مشارکت بهتری می‌دهد تا این‌که در مقابل هم بنشینید. خصوصا زمانی که بخواهید تصمیم‌گیری کنید. بنابراین وقتی قرار است هم‌فکری کنید کنار هم قرار بگیرید نه مقابل هم.

– خاموشی و آرامش

«نور کمتر آرامش بیشتر» گویا این یک قائده است که در ناخودآگاه بشر حک شده و می‌توان با کم کردن نور،‌ آرامش‌بخشی یک مکالمه را افزایش داد و استرس را کاست.

بد نیست این بار که می‌خواهید از قبض‌های جدید و قیمت‌های جدید با همسرتان صحبت کنید، چند تا از لامپ‌های خانه را خاموش کنید با این کار با یک تیر دو نشان زده‌اید.

– آگاهی دادن به بچه‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد بچه‌هایی که بیشتر در مورد موفقیت‌ها و شکست والدین خود می‌دانند، راحت‌تر می‌توانند استرس خود را کنترل کنند و انعطاف‌پذیرتر هستند. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان‌تان کنترل استرس را یاد بگیرند به جای پنهان کردن همه چیز به آنان بیاموزید که وقتی مشکلی وجود دارد خانواده چطور از پس آن برمی‌آید. به آنها بیاموزید موفقیت حاصل زحمت همه اعضای خانواده است و شادی حاصل از آن، به همه تعلق دارد.

– هم‌صحبتی موثر در اطاق نشیمن

تحقیقات دانشگاه ییل و هاروارد نشان می‌دهد مردم وقتی روی سطح نرمی نشسته‌اند انعطاف‌پذیر و مصالحه‌جوتر از زمانی هستند که بر سطوح سفت و سخت نشسته‌اند.

پس بهتر است همین حالا اتاق کنفرانس خانواده را تغییر دهید و از جایی استفاده کنید که مبل‌های راحتی‌تان در آن قرار دارد.

– بزرگ‌ترها سرمایه‌های خوشبختی

خوشبختی زیر سایه بزرگ‌ترهاست. این یک افسانه قدیمی نیست، کار آن از تعارف هم گذشته است. مطالعات نشان می‌دهد مادرانی که کودکان خود را به مادربزرگ‌ها می‌سپارند استرس کمتری دارند و فرزندان آنها نسبت به سایر کودکان، خود را راحت‌تر با شرایط وفق می‌دهند.

– میز شام، یک فرصت

هنگام شام و ناهار اگر اعضای خانواده دور هم باشند چه باید بکنند؟ یک خانواده خوشبخت نام خدا را بر زبان جاری می‌سازد و بدون کلامی تمام محتویات بشقابش را تا ته می‌خورد و خدا را شکر می‌کند یا این فرصت را برای گفت‌وگو غنیمت می‌داند؟

بله یک خانواده‌ خوشبخت سر میز غذا با هم گفت‌وگو می‌کنند و از نیمه‌های پر و خالی لیوان زندگی خود سخن می‌گویند و گزارش‌های خوب و بد طول روز را با هم به اشتراک می‌گذارند و مرور می‌کنند. این واقعیت از یافته‌های حاصل از پژوهش‌های بسیاری استنباط شده است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که شاهد فراز و نشیب‌های زندگی والدین و طرح آن در خانواده هستند، همدلی و همراهی با خانواده و اطرافیان را بیش از دیگر کودکان می‌آموزند.

– زندگی هدفمند

کارها در یک خانواده خوشبخت همیشه هم سهل و ممتنع پیش نمی‌رود. راز خوشبختی این است که برنامه منسجم و مشخص و هدفمندی در خانواده اجرا شود. سه صفحه آماده کنید و روی هریک از آنها بنویسید: کارهایی برای انجام دادن، اوضاع در حال پیشرفت و کارهای انجام شده.

به عنوان یک عضو خانواده سعی کنید از ستون اول به ستون آخر در حرکت باشید. مطمئن باشید این کار شما را آنقدر موفق می‌کند که هیچ سمینار موفقیتی تاکنون این اثر را نداشته است.

– انعطاف‌پذیری

تحقیقات نشان می‌دهد انعطاف‌پذیری رمز خوشبختی است. چه با افرادی که در طول روز و طی زندگی سرو کار دارید چه در مورد تکنیک‌هایی که برای نظم و انضباط، سرگرمی یا روابط عاطفی با خانواده به کار می‌برید. هرچقدر با مسائل بیشتر درگیر شوید فرسوده‌تر می‌شوید در حالی که انسان‌های خوشبخت مثل آب از لابه‌لای سنگ‌ها نیز راه خود را پیدا می‌کنند.

– ورزش را فراموش نکنید

همیشه یک پای قضیه، تن سالم است و تن سالم با ورزش به دست می‌آید. جیم تامپسون، بنیانگذار موسسه مثبت‌اندیشی معتقد است والدین مهم‌ترین مسئولیت را در قبال بچه‌هایی که برای اولین بار با ورزش و مسابقات آشنا می‌شوند دارند. این روان‌شناس توصیه می‌کند بعد از بازی از اشتباهات احتمالی فرزندتان جلوگیری کنید و به او بگویید: «ضربه‌ای که خورده‌ای مهم نیست من فکر نمی‌کنم تو از آن اشخاصی باشی که به راحتی وا می‌دهند.»

– ارتباطات چشمی را جدی بگیرید

قطع ارتباط چشمی یکی از مهم‌ترین عوامل آغاز درگیری در خانواده است. محققان ایندیانا سال‌ها برای پایش حرکات صورت چون در هم کشیدن ابرو، جمع کردن بینی و به هم فشردن لب‌ها طی مشاجرات زناشویی وقت صرف کردند. آنها زوج‌های مورد بررسی را ۴ سال بعد نیز دوباره ‌ مورد بررسی قرار دادند و دریافتند از میان تمام حرکات چهره، چشم غره و برگرداندن نگاه، بیشترین تاثیر را در دامن زدن به تنش‌های خانوادگی داشته است. پس اگر می‌خواهید یک خانواده خوشبخت داشته باشید مراقب چشم‌های‌تان باشید و از چشم‌غره رفتن و چشم برگرداندن از همسرتان خودداری کنید وگرنه هرچه دیدید حقیقتا از چشم خودتان دیده‌اید!

– مدام نگویید «تو»

«تو» گفتن را بس کنید و به جای آن ما بگویید. مثلا به جای این‌که بگویید تو باید ارتباطات را بهتر کنی بگویید: «ما باید ارتباطات‌مان را بهتر کنیم». «جیمز پنه بکر» روان‌شناس معتقد است اینطوری هردو زن و شوهر در یک تیم قرار می‌گیرید و مجبور نیستید در جبه‌های مقابل بجنگید.

– وقتی بی‌حوصله‌ایم

دو روان‌شناس محقق شیکاگو دریافته‌اند که بین ساعت ۶ و ۸ پراسترس‌ترین زمان در شبانه‌روز است. والدین روز پراسترس کاری خود را پشت سر گذاشته‌اند، بچه‌ها خسته‌اند و اعضای خانواده همه در خانه جمع شده‌اند. این زمان اصلا وقت مناسبی برای گله‌گذاری نیست. پس لطفا این ساعت‌ها را حتی‌المقدور به کارهایی بپردازید که برای‌تان تمدد اعصاب به همراه می‌آورد نه تنش بیشتر.

– سه دقیقه فرصت دارید

«جان گاتمن» از دانشگاه واشنگتن طی تحقیقاتی دریافته است مهم‌ترین نکات هر استدلالی می‌تواند طی سه دقیقه اول بحث، بخوبی دریافت شود و بعد از آن مردم اغلب حرف‌های‌شان را با صدای بلندتری تکرار می‌کنند. پس شما هم از این پس سعی کنید تمام پیام و مباحثه خود را به بهترین نحوی در سه دقیقه خلاصه کنید زیرا بیش از این دیگران را خسته خواهید کرد.

3دلیل اصلی طلاق

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ