تب کریمه‌کنگو به البرز رسید؟

faateme1366
مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: هیچ موردی از ابتلای دام به تب کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: هیچ موردی از ابتلای دام به تب کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.

علی اصغر شریفی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تبدار حاد است که به وسیله کنه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود.
وی با اشاره به علایم این بیماری در انسان افزود: تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلو درد، دل درد، تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگی، خونریزی در مخاط، خط زیر بغل، محل‌های تزریق، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری، روده و رحم ازجمله علایم این بیماری هستند.
این مسئول با اشاره به علایم این بیماری در دام اضافه‌کرد: دام‌ها در زمان ابتلا به این بیماری بندرت علایم کلینیکی نشان می‌دهند و در اثر عفونت خونی، تب به مدت یک هفته در دام دوام می‌یابد و پس از آن دام به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می‌کند.
وی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری به انسان توضیح داد: این بیماری از طریق نیش حشرات،تماس مستقیم با لاشه گوشت آلوده ، تنفس در تماس با دامهای آلوده، گزش کنه، تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا انتقال می‌یابد.
مدیرکل دامپزشکی البرز با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلای دام ها به این بیماری اظهارکرد: بهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخمگذاری و تکثیرکنه‌ها، سمپاشی بدن و جایگاه دام بخصوص در فصل فعالیت کنه‌ها، جمع آوری‌کود و فضولات دامی و خارج نمودن از دامداری، پاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه جهت جلوگیری از تخم گذاری کنه، عدم خرید دام از کانون‌های بیماری و دامداری‌هایی‌که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و سم پاشی بدن دامهای خریداری شده و قرنطینه به مدت ۱۴ روز می‌تواند در جلوگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری موثر باشد.
شریفی با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلای انسان به این بیماری افزود: جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خود داری از له‌کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری کشتار دام در محل‌های غیر مجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دام و خودداری از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیر مجاز در پیشگیری از ابتلای انسان به این بیماری موثر است.
این مسئول در پایان گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از ابتلای انسان یا حیوان به این بیماری در استان مشاهده نشده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ