کدام جراحی چشم‌های‌تان را جوان می‌کند؟

mousavi
قدیم‌ترها اگر کسی چشمان زیبایی نداشت شاید کار زیادی نمی‌توانست برای زیبایی آن انجام دهد اما حالا آن‌قدر جراحی‌های مختلف وجود دارد که هر آنچه آرزویش را داشته باشید قابل دستیابی است. اگر در آرزوی چشم درشت، چشم رنگی، چشم سربالا و... بوده‌اید به لطف جراحی می‌توانید امیدوار باشید که به آرزوی‌تان برسید. اما یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد و آن عوارضی است که برای رسیدن به آرزوی‌تان باید متحمل شوید. البته بحث هزینه هم به‌طور جداگانه مطرح است. پس باید قبل از اینکه برای جراحی اقدام کنید همه مزایا و معایب جراحی‌های چشم را بدانید.

انواع جراحی پلک

به‌طور کلی اعمال جراحی که  برای پلک‌ها انجام می‌شود شامل جراحی پلک بالا، پلک پایین یا هر دو است. به این ترتیب ممکن است در یک جراحی فقط پلک بالا یا فقط پلک پایین جراحی شود. در مواردی ممکن است هر دو پلک‌های بالا و پایین همزمان با هم مورد جراحی قرار بگیرند. متناسب با نیاز فرد و نتیجه‌ای که موردنظر  دارد هر کدام از این موارد را می‌توان انتخاب کرد. این را هم بگوییم که برخی اعمال جراحی صرفا جنبه زیبایی دارند، مثل درشت کردن چشم‌ها در یک فرد جوان، برخی دیگر هم جنبه زیبایی و هم جنبه درمانی دارند، مثل جراحی کشیدن پلک در افرادی که دچار افتادگی پلک هستند و بینایی‌شان تحت‌تاثیر قرار گرفته است

وقتی پف‌ها می‌خوابند

پف چشم یکی از مواردی است که افراد زیادی با شکایت از آن به جراح مراجعه می‌کنند. شل شدگی لایه نگهدارنده چربی حدقه در سنین بالا باعث پف زیر چشم می‌شود. کاهش قوام تاندون‌های پلک پایین نیز سبب شلی پلک و پرکاری عضلات زیر چشم باعث چین و چروک زیر چشم می‌شود. در بزرگسالان علت پف زیر چشم ممکن است بر اثر دارو یا بیماری باشد ولی در اکثر موارد علت اصلی پف پلک و افتادگی گونه، افزایش سن است.

چگونه این مشکل حل می‌شود؟

جراحی زیبایی پلک پایین برای بهبود پف پلک پایین از داخل چشم انجام می‌شود و برش پوست ندارد. گاهی حین عمل زیبایی پلک پایین نیاز به صاف‌تر کردن محدود پوست پلک است تا از میزان چین و چروک پلک پایین کاسته شود. در اکثر افراد بالای 45سال نیاز به کشیدگی زاویه چشم به‌منظور تقویت پمپ اشکی هم وجود دارد.

چه عوارضی دارد؟

جراحی از بین بردن پف چشم هم مثل هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی به‌دنبال داشته باشد. البته باید گفت این عوارض ممکن است در همه افراد به یک اندازه بروز نکند. اما به هر حال عوارض بلفاروپلاستی پلک پایین شامل برگشتگی پلک به بیرون، گرد شدن چشم ‌و نمایان شدن سفیدی زیر چشم است. اگر کسی علاوه بر پف، چین و چروک هم داشته باشد بعد از جراحی بلفاروپلاستی نیاز به تزریق بوتاکس هم وجود دارد.

دست به سر پلک بالا بکشید

در جراحی پلک بالا، پوست اضافه روی پلک فوقانی و کیسه‌های چربی (که به‌صورت پف کردگی بالای پلک تظاهر می‌کند) برداشته می‌شود. به‌علاوه در صورتی که افتادگی پلک نیز وجود داشته باشد، می‌توان آن را حین عمل اصلاح کرد.

هم درمان هم زیبایی

جراحی پلک بالا یکی از جراحی‌هایی است که علاوه بر زیبایی به لحاظ درمانی هم اهمیت دارد. به این صورت که جراحی پلک فوقانی باعث بهبود شکل و موقعیت پلک فوقانی می‌شود. به‌علاوه در صورتی که وجود پوست اضافه یا افتادگی پلک باعث محدودیت دید جانبی شده باشد این مشکل را برطرف می‌کند و در مجموع ظاهری جوان‌تر و هوشیارتر به فرد می‌بخشد. گاهی اوقات عمل جراحی با بالا کشیدن ابرو نیز همراه می‌شود.

آیا عارضه‌ای انتظارتان را می‌کشد؟

دوبینی یا تاری دید گذرا، تورم پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف، جوش‌های سفید کوچک در محل بخیه‌ها هم ممکن است ازجمله عوارضی باشد که در برخی افراد به وجود بیاید.

تومورهای چشمی

رشد غیرطبیعی هر بافـت در بدن به ایجاد تومور منجر می‌شود که می‌تواند به‌صورت خوش‌خیم و بدخـیم رخ دهد. تومورها می‌توانند در هر جای چشم و پلک رخ دهند. اگرچه منشا تومور پلک غدد چربی و پوست است اما گاهی اوقات تومورها از سایر نقاط بدن به سمت چشم رشد می‌کنند. با افزایش سن، تومورهاى خوش‌خیم پلک شایع مى‌شوند.

چه باید کرد؟

درمان قطعی تومور پلک جراحی است که حین عمل تمام سلول‌های تومور به‌طور کامل برداشته می‌شود. گاهی رشد تومور پلک زیاد است و باید بخش وسیعی از پلک برداشته شود بنابراین جهت حفظ فعالیت طبیعی پلک، مشاوره با جراح پلاستیک چشم ضروری است. در مواردی که از تومور غفلت شده و بیماری شدت یافته است و تومور به داخل حدقه چشم گسترش می‌یابد، ممکن است نیاز به تخلیه چشم و بافت‌های مجاور آن باشد.

عوارض عمل‌های جراحی پلک چیست؟

دکتر محسن نراقی، بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت،‌ می‌گوید: اعمال جراحی پلک هم مثل دیگر عمل‌های جراحی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. ازجمله این عوارض می‌توان به خونریزی داخل چشم، ناتوانی در بستن کامل چشم، برگشتن پلک به داخل یا خارج، خشکی چشم، باقی ماندن جای برش و اشک ریزش اشاره کرد. خطرناک‌ترین عارضه عمل نیز همان خونریزی داخل چشم است که با ایجاد فشار روی عصب بینایی ممکن است موجب کوری فرد شود. ناتوانی در بستن چشم به علت برداشته شدن بیش از حد پوست پلک رخ می‌دهد، به‌همین دلیل همیشه به جراحان پلاستیک صورت توصیه می‌شود تا حداکثر محافظه‌کاری را در جراحی پلک انجام دهند.

منبع: سیب سبز

هر آنچه باید در مورد جراحی زیبایی پلک بدانید از زبان دکتر جعفری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ