ضدآفتاب‌ها را بر چه اساس و چگونه امتحان می‌کنند؟

samiira
ضدآفتاب‌ها جزو محصولات لازم و ضروری برای فصل تابستان هستند. استفاده از این محصولات می‌تواند سدی دفاعی روی پوست در مقابل اشعه آفتاب باشد و از بروز لک و پیری زودرس و سرطان پیشگیری کند. قبل از اینکه ضدآفتاب‌ها وارد بازار شوند، تحت آزمایش و بررسی و نظارت‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

        

 شاید برایتان جالب باشد بدانید که ضدآفتاب‌ها را بر چه اساس و چگونه امتحان می‌کنند تا از کارآمدی آنها اطمینان حاصل شود. برای اینکه ضدآفتابی وارد بازار شود، باید معیارهای خاصی داشته باشد. در درجه اول، عیار حفاظتی آن یا SPF محصول است. در عین حال، باید از اشعه فرابنفش محافظت کند و ایمنی محصول و فقدان ترکیبات مضر در آن برای سلامت بشر، کیفیت و سهولت مصرف نیز در نظر گرفته شده باشد. برای رسیدن به این معیارها لازم است محصولات تولیدی در درجه نخست در آزمایشگاه بررسی و پس از آن نیز برای دوره‌ای روی داوطلبان به صورت بالینی آزمایش شود. این فرایندها حداقل یک سال به طول می‌انجامد.
آزمون شماره 1 برای سنجش شاخص حفاظتی یا SPF


شاخص یا اندیس حفاظتی یک کرم ضدآفتاب شامل دو بخش است؛ SPF که از آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند و عیار حفاظتی آن در مقابل UVA که از تیره شدن پوست پیشگیری می‌کند.
برای سنجش SPF در آزمایش‌های بالینی روی داوطلبان، ابتدا منطقه کوچکی از پوست را در معرض شبیه‌ساز نور خورشید قرار می‌دهند تا پوست دچار آفتاب‌سوختگی شود. بعد از آن دوباره همین آزمایش پس از استفاده از یک محصول ضدآفتاب انجام می‌شود. 
فاصله زمانی که طول می‌کشد تا پوست آفتاب‌سوخته شود، نشان می‌دهد که SPF محصول چقدر است. به‌ عنوان مثال، اگر بدون استفاده از یک محصول، پوست بعد از 10 دقیقه قرمز شود و بعد از استفاده از محصول 300 دقیقه این حالت طول بکشد، یعنی SPF محصول 30 است. برای سنجش عیار حفاظتی یک محصول در برابر UVA دو روش وجود دارد؛ روش بالینی و روش آزمایشگاهی. برای سنجش میزان محافظت یک محصول در برابر اشعه UVA دیگر قرمزی پوست ملاک نیست، بلکه تغییر رنگ پوست به سمت قهوه‌ای را در نظر می‌گیرند که البته نباید آن را با برنزه شدن اشتباه گرفت. تمامی محصولات ضدآفتاب SPF حداقل 15 دارند اما همه آنها از پوست در برابر UVA محافظت نمی‌کنند. به همین دلیل اگر مایلید محصولی تهیه کنید که از تغییر رنگ پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب نیز پیشگیری کند، باید روی برچسب محصول را به دقت بخوانید و عبارت UVA را بیابید. اگر محصول ضدآفتابی SPF 30 دارد، عیار حفاظتی آن در برابر UVA حداقل باید 10 باشد. البته این رقم روی بسته‌بندی محصولات درج نمی‌شود و تنها می‌توانید عبارت UVA را ببینید.
آزمون شماره 2 برای سنجش میزان مقاومت در برابر آب 


برای سنجش میزان کیفیت محصول ضدآفتاب نیاز به برخی آزمایش‌ها و بررسی‌هاست. اینکه محصول چقدر در برابر آب مقاوم است و مثلا بعد از شنا چقدر از آن روی پوست باقی می‌ماند، یا اینکه بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا چه حد و تا چه مدت می‌تواند اثر محافظتی داشته باشد، باید مشخص شود.
آزمون شماره 3 برای سنجش میزان خوشایند بودن 


جمعی از کارشناسان باید محصول را از نظر خوشایند بودن امتحان کنند. اینکه یک محصول ضدآفتاب تا چه حد سریع و راحت روی پوست پخش می‌شود، چقدر قابلیت و سرعت نفوذ دارد، سبب کدری پوست می‌شود یا شفافیت آن، میزانی که روی پوست می‌ماسد و آن را سفید می‌کند و… معیارهای مهمی است که اگر در نظر گرفته نشود به‌طور حتم محصول فروش خوبی در بازار نخواهد داشت.
آزمون شماره 4 برای سنجش میزان حساسیت‌زایی


درنهایت، مهم‌ترین موضوعی که باید مورد بررسی قرار بگیرد حساسیت‌زا نبودن یک محصول و سازگاری آن با پوست است. برای این منظور جمعی از متخصصان پوست، چشم‌پزشکان و متخصصان اطفال محصول را مورد بررسی قرار می‌دهند. محصول باید زیر نور طبیعی خورشید از این نظر بررسی شود. به همین دلیل از داوطلبان درخواست می‌شود محصول مورد نظر را به مدت 3 هفته استفاده کنند و زیر نظر متخصص پوست باشند. محصولات برای انواع مختلف پوست تهیه و امتحان می‌شود. مسلما SPF ضدآفتاب برای پوست‌های تیره کمتر و برای پوست‌های روشن بالاتر است. بعد از تایید تمامی مسائل نامبرده محصول تایید فروش می‌گیرد و روانه بازار می‌شود.

کدام کرم ضد آفتاب مناسب است؟!

منبع: هفته نامه سلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ