کشف جدید رابطه اضافه وزن و بروز این بیماری ها

samiira
پژوهشگران تایلندی به تازگی دریافتند اضافه وزن احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان را افزایش می‌دهد.

       

تا به حال تحقیقات بسیاری تایید کرده بود که چاقی و اضافه وزن، سلامت عمومی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه ساز بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و ناراحتی‌های قلبی عروقی می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد سلامت دهان و دندان‌ها نیز این مشکل در امان نیستند. 
مطالعه اپیدمیولوژیک روی 160 فرد دارای اضافه یا چاق در تایلند نشان داد که آنها بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های دندانی مانند پیوره؛ التهاب بافته‌های محافظ دندان قرار دارند. در این باره دندانپزشک سلامت دندان‌ها و لثه‌های این افراد را بررسی کرد تا بیماری‌های مخاط دهان تشخیص داده شود. رادیو گرافی دندان و آزمایش خون نیز انجام شد. افراد با نمایه توده بدنی بالاتر از 30 حدود 6 برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی دچار التهابات شدید لثه و سه برابر بیشتر دچار عفونت‌های دندانی بودند. همچنین علائم التهاب خون در این گروه نیز بیشتر از دیگران است.
به گفته مدیر این تیم تحقیقات، این نخستین بار است که مطالعه‌ای ارتباط میان بیماری‌های دهان و لثه‌ها را با آزمایش خون و علائم التهاب در افراد چاق یا دارای اضافه وزن را تایید کرد.
منشا بیماری‌های التهابی بافت محافظ دندان هاعفونت است و بر استخوان و لثه‌ها تاثیر می‌گذارد. این بیماری معمولا حدود 30 سالگی بروز می‌کند و با حفظ بهداشت دهان و دندان قابل کنترل است اما به طور کلی درمان نمی‌شود

اضافه وزن در چه سنی رخ می‌دهد؟

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ