برای شناسایی زودهنگام سرطان پستان چه کنیم؟!

zahra
دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی: اگر فکر می‌کنید درمعرض خطر ابتلا هستید، بهتر است درمورد نگرانی خود با پزشک‌‌‌‌‌‌‌ مشورت کنید. شاید راه‌‌‌‌‌‌‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به شما ارائه دهد و یک جدول زمانی معاینات دوره‌‌‌‌‌‌‌ای را برای‌تان تنظیم کند.

دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی :

اگر فکر می‌کنید درمعرض خطر ابتلا هستید، بهتر است درمورد نگرانی خود با پزشک‌‌‌‌‌‌‌ مشورت کنید. شاید راه‌‌‌‌‌‌‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به شما ارائه دهد و یک جدول زمانی معاینات دوره‌‌‌‌‌‌‌ای را برای‌تان تنظیم کند. غربالگری سرطان پستان پیش از اینکه علائم آن بروز کند حائزاهمیت است. غربالگری به پزشکان کمک می‌کند تا بیماری را زود تشخیص دهند و درمان کنند.

پزشک شما شاید یکی از این آزمایش‌‌‌‌‌‌‌های غربالگری را برای سرطان پستان به شما پیشنهاد کند:

1- ماموگرام برای غربالگری

2- معاینه بالینی پستان

درمورد زمان شروع و فاصله بین غربالگری‌‌‌‌‌‌‌ها باید از پزشک خود سوال کنید.

ماموگرام برای شناسایی زودهنگام سرطان پستان به چه صورت است؟

ماموگرام معمولا توده‌‌‌‌‌‌‌ پستان را پیش از اینکه حس شود، نشان می‌‌‌‌‌‌‌دهد. ماموگرام همچنین لکه‌های ریز کلسیم را نشان می‌دهد. به این لکه‌‌‌‌‌‌‌ها میکروکلسیفیکیشن (Microcalcifications) می‌گویند. توده یا لکه‌ها معمولا موجب سرطان، سلول‌‌‌‌‌‌‌های پیش سرطانی (Precancerous) یا عوارض دیگر می‌شوند. برای تشخیص وجود سلول‌‌‌‌‌‌‌های غیرعادی، به آزمایش‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری نیاز است. اگر در ماموگرام شما منطقه غیرعادی مشاهده شود، به عکس اشعه ایکس بیشتری نیاز است. بعید نیست به نمونه‌‌‌‌‌‌‌برداری (بیوپسی) هم نیاز باشد. نمونه‌‌‌‌‌‌‌برداری تنها راه تشخیص قطعی سرطان است (بخش «تشخیص» اطلاعات بیشتری از نمونه‌‌‌‌‌‌‌برداری دارد).

ماموگرام بهترین ابزار پزشک جهت تشخیص زود‌‌‌‌‌‌‌هنگام سرطان پستان است، اما ماموگرام شیوه بی‌نقصی نیست:

– ماموگرام احتمال دارد بعضی سرطان‌‌‌‌‌‌‌ها را نشان ندهد. در این‌‌‌‌‌‌‌صورت، به نتیجه ماموگرافی «منفی کاذب» می‌‌‌‌‌‌‌گویند.

– احتمال دارد ماموگرام چیزهایی را نشان دهد که معلوم شود سرطان نیست. در این‌‌‌‌‌‌‌صورت، به نتیجه ماموگرافی «مثبت کاذب» می‌‌‌‌‌‌‌گویند.

– بعضی تومورهایی که رشد سریع دارند پیش از آنکه در ماموگرام مشخص شوند، بزرگ‌تر می‌شوند یا به سایر نقاط بدن سرایت می‌کنند.

– در ماموگرام (همچنین در عکس‌‌‌‌‌‌‌های اشعه ایکس دندانپزشکی و سایر عکس‌‌‌‌‌‌‌های رایج اشعه ایکس) از میزان بسیار کمی پرتو استفاده می‌کنند. احتمال هرگونه آسیبی بسیار پایین است اما تکرار عکسبرداری اشعه ایکس مشکل‌ساز می‌شود. فواید آن هم معمولا بیشتر از خطرات احتمالی آن است. باید از ارائه‌دهنده خدمات پزشکی خود درمورد نیاز به هر عکس اشعه ایکس بپرسید. همچنین باید در‌مورد پوشاندن قسمت‌‌‌‌‌‌‌هایی از بدن که در عکس نیستند هم پرس‌و‌جو کنید.

معاینه بالینی سرطان پستان به چه صورت است؟

ارائه‌دهنده خدمات پزشکی در معاینه بالینی، پستان شما را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌کند. معمولا از شما می‌خواهد بازوی‌تان را بلند کنید و بر سرتان بگذارید، دست‌‌‌‌‌‌‌های‌تان را آویزان کنید یا دست‌تان را به باسن‌تان فشار دهید. ارائه‌دهنده خدمات پزشکی به‌‌‌‌‌‌‌دنبال تفاوت اندازه و شکل دو پستان می‌‌‌‌‌‌‌گردد. پوست پستان را هم به‌دنبال بثورات، فرورفتگی و سایر نشانه‌‌‌‌‌‌‌های غیرعادی بررسی می‌کند. وی همچنین ممکن است نوک پستان را برای ترشح مایع فشار دهد.

ارائه‌دهنده خدمات پزشکی با انتهای انگشتان خود در جست‌وجوی توده، تمام پستان، زیر بغل و اطراف استخوان ترقوه را معاینه می‌‌‌‌‌‌‌کند. توده پیش از اینکه کسی بتواند آن را حس کند، معمولا به اندازه یک نخود است. معاینه ابتدا در یک سمت انجام می‌‌‌‌‌‌‌شود و سپس نوبت سمت دیگر بدن است. ارائه‌دهنده خدمات پزشکی همچنین غدد لنفاوی نزدیک پستان را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌کند تا ببیند بزرگ شده‌اند یا نشده‌اند. معاینه بالینی کامل از پستان معمولا حدود 10دقیقه طول می‌کشد.

دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی است. 

دکتر حمید ملکان راد با 6 سال سابقه کار به عنوان پزشک عمومی، 4 سابق کار به عنوان متخصص جراحی عمومی، بیش از 12 سال سابقه کار به عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک و با بیش از 50 هزار عمل جراحی، یکی از درخشان ترین سوابق را در دنیای پزشکی دارد. وی علاوه بر سوابق فوق دوره تکمیلی جراحی عروق را در آلمان و دوره تکمیلی جراحی فک و جمجمه را در ایران گذرانده است. 

جهت ارتباط با مطب دکترحمید ملکان راد با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید: 

02188207060

02188207061

 آدرس: گاندی – خ. صانعی – روبروی دادگاه خانواده – مرکز جراحی فک و صورت ایران – پ. 41 – ط. دوم – واحد 24 

وب سایت:‌/www.drmalakanrad.com/fa

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ