بهترین رژیم غذایی برای ماه مبارک رمضان

روزه‌داری در ماه‌های گرم سال که روزها بلندتر است، دقت بیشتری برای تامین نیازهای بدن‌لازم است. ماه رمضان ساعات کمتری از روز را مجاز هستیم غذا بخوریم و این یعنی برنامه‌ریزی برای تغذیه؛ باید بتوانید در همان چند ساعت بهترین مواد غذایی را استفاده کنید. فقط اینکه مقدار زیادی غذا بخورید تعیین‌کننده نیست، باید بتوانید نیازهای بدن‌تان را بدانید و براساس این نیازها غذا مصرف کنید. البته در این روزهای گرم نوشیدنی‌ها هم بسیار مهم است چراکه شاید در ساعات اول روز احساس تشنگی نداشته باشید اما هرچه به سمت گرمای ظهر بروید این تشنگی بیشتر برای‌تان غیرقابل تحمل خواهد بود. طب سنتی توصیه‌های تغذیه‌ای برای ماه رمضان دارد که با استفاده از این توصیه‌ها می‌توانید با بهترین شرایط عبادت کنید.

با چربی‌هاخداحافظی کنید 
متخصصان طب سنتی  می‌گویند: از خوردن غذاهای سنگین و چرب پرهیز کنید چون فقط افراد را به اصطلاح سنگین می‌کند، بنابراین غذاهایی مانند حلیم، کله‌پاچه و کباب در وعده سحر را نباید خورد چون شما را سنگین کرده و تشنگی‌تان را هم بیشتر می‌کنند. غذاهای سرخ کردنی هم در همین دسته قرار می‌گیرند، حتما از غذاهای آبپز استفاده کنید تا علاوه بر سبک بودن، عطش هم نداشته باشید. 

پرخوری ممنوع!
روزه گرفتن یعنی کم غذا خوردن و کم نوشیدن برای پاک‌سازی بدن و استراحت دستگاه گوارش، اما برخی افراد همچنان به پرخوری ادامه می‌دهند، با این تفاوت که ضرر بیشتری به بدن خود وارد می‌کنند چون ساعات غذا خوردن‌شان هم تغییر می‌کند. برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند که اگر غذا و نوشیدنی در ساعت سحری و افطاری نخورند، ممکن است تشنه یا گرسنه شوند، باید بگوییم که پرخوری یا پرنوشی جلوی گرسنگی و تشنگی را نمی‌گیرد فقط فرد را سنگین و بی‌حال می‌کند. باید بدانید چه غذاهایی مصرف کنید تا جلوی گرسنگی و تشنگی‌تان را بگیرید. 

بدون سحری هرگز!
قبل از هرچیز باید بدانید که هرگز شام را جایگزین سحری نکنید. شام را سر شب میل کنید تا معده‌تان برای سحری آماده باشد. سحری نخوردن باعث طولانی شدن ساعات خالی بودن معده، ضعف، بی‌حالی، به‌هم ریختن سیستم گوارشی و آسیب به معده می‌شود. از آن طرف هم چون سحری نخورده‌اید در خوردن افطاری و شام افراط کرده و معده پر می‌شود، بنابراین هرگز سحری را حذف نکنید. 

سراغ کدام غذاها نروید
هنگام سحر، خوردن غذاهای شور، مملو از پروتئین، غذاهای سیر و پیازدار، کباب و ماهی مناسب نیستند چون عطش را بیشتر می‌کنند. مصرف کنسروها، تن‌ها، غذاهای خشک، پرادویه و تند هنگام سحر باعث می‌شود در طول روز عطش داشته باشید. 

گوشت قرمز یا سفید؟
دکتر مسعودی متخصص طب سنتی معتقد است: اگر می‌خواهید در وعده سحر از گوشت استفاده کنید بهتر است از گوشت گوسفند، مرغ خانگی و بلدرچین مصرف کنید. بهتر است که از مصرف گوشت گاو و شتر به‌دلیل غلظت بالای آن خودداری شود چراکه سبب تشنه‌تر شدن فرد هنگام روز می‌شود. به‌علاوه خوردن برنج در سحر را محدود کرده و نان را جایگزین کنید چراکه شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد و فیبر بالایی دارد. نان سنگک بهترین انتخاب است چراکه سبوس بالایی دارد و ویتامین‌های بدن‌تان را تامین می‌کند.
این نوشیدنی‌ها را حذف‌کنید 
هنگام سحر و در ایام ماه مبارک رمضان نوشیدن چای پررنگ و قهوه و کاکائو نیز تشنگی را تشدید کرده و آب بدن را دفع می‌کنند. نوشیدنی‌های پرقند و پرنمک مثل دوغ، نوشابه، دلستر و… هم باعث عطش در طول روز می‌شود. 

دوپینگ کنید
بهتر است به جای نوشیدنی‌های مضر از آب یا برخی دمنوش‌های گیاهی بنوشید. یکی از این دمنوش‌ها شیر بادام است که استفاده از آن توصیه می‌شود. برای تهیه دمنوش شیربادام، مغز بادام خام را به همراه عسل و آب سرد مخلوط کرده تا کاملا ‌به‌صورت شیر درآید و سپس آن را بنوشید. این نوشیدنی هم مقوی است و هم عطش شما را کم می‌کند. 

خاکشیر درمانی کنید 
شربت خاکشیر هم از گذشته برای روزهای گرم استفاده می‌شده است. مقداری خاکشیر را خیس کنید و آب بکشید. آن را با آب جوشی که ولرم شده و کمی نبات مصرف کنید. البته با آب خنک هم می‌توانید این نوشیدنی را میل کنید اما آب سرد و یخ توصیه نمی‌شود چراکه برخلاف باور عموم عطش را بیشتر می‌کند. شربت لیموی کم‌شکر، شربت تخم شربتی، شربت گل‌گاوزبان، سکنجبین، بهارنارنج و دمکرده به‌لیمو هم از نوشیدنی‌هایی است که در ماه رمضان توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که اگر نیاز دارید نوشیدنی‌تان شیرین باشد، به جای شکر از عسل استفاده کنید. به‌علاوه انواع کم‌شیرین این نوشیدنی‌ها شما را کمتر تشنه می‌کند. 

مولتی ویتامین سنتی بزنید
خوردن سالاد در کنار سحری می‌تواند به تامین ویتامین‌ها و شادابی بدن‌تان کمک کند، سبزیجات تازه، کاهو، هویج، زیتون، جوانه گندم، گوجه، خیار و دیگر سبزیجات را به شکل سالاد مصرف کنید. از روغن‌زیتون و کمی آبلیمو برای طعم‌دار کردن آن استفاده کنید. استفاده از انواع سس‌های سالاد و مایونز و… اصلا توصیه نمی‌شود چراکه هم چرب است و هم شما را تشنه می‌کند. یادتان باشد سالاد را به جای غذا و وعده سحری استفاده نکنید چراکه در طول روز گرسنه خواهید شد. 

برای افطار هول نشوید
به‌دلیل تغییرات در سیستم گوارش، سیستم عصبی و عملکرد غدد در ماه رمضان باید از خوردن غذاهای غلیظ و سنگین پرهیز کنید. بنابراین افطار را با خوردن آب جوش، سوپ و آش آغاز کنید تا معده‌تان آماده پذیرش غذا در شام شود. بدترین کار این است که افطار را با یک غذای پرحجم و سنگین آغاز کنید، در این صورت معده‌تان به یکباره سنگین شده و نمی‌تواند این حجم از غذا را بعد از ساعت‌ها خالی بودن تحمل کند. سوزش سر معده، سختی در هضم غذا و دل درد می‌تواند نتایج این کار باشد. 

پرهیزهایی که باید جدی بگیرید 
از خوردن غذاهای دیرهضم در افطار هم پرهیز کنید چراکه برای شام سیر هستید و ممکن است آخر شب گرسنه شوید و غذا بخورید. همین باعث می‌شود سحری را حذف کنید. این غذاهای دیرهضم شامل حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبیا و عدس است و غذاهایی که سریع هضم می‌شوند غذاهایی هستند که حاوی قند و آرد سفید هستند. برای افطار از این غذاها استفاده کنید. همچنین از غذاهای فیبردار و دارای سبوس، ذرت، اسفناج و میوه‌های خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر و آلوخشک بیشتر استفاده شود.

آداب افطار کردن
باز کردن روزه با غذاهای سنگین به‌طور کلی توصیه نمی‌شود اما اگر گرم مزاج باشید بیشتر برای‌تان ضرر خواهد داشت. توصیه می‌کنیم هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه، از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید. اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود. بعد از آن شام را دست‌کم یک ساعت پس از افطار میل کنید. 

منبع: مجله سیب سبز

عوارض «مخلوط خوری» در ماه رمضان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ