چه چیزهایی را نباید به همسرتان بگویید؟

mousavi
صداقت اصل اول ارتباط بین دو نفر، خصوصا ارتباط بین همسران است. حتما شما هم بارها شنیده‌اید که افراد در توضیح ملاک‌های‌شان برای ازدواج، قبل از هرچیز صداقت را مهم می‌دانند و قبل از پول و ظاهر و غیره، صداقت برای‌شان مهم است. این خوب است که برای ازدواج به‌دنبال فردی باشیم که صادقانه همه چیز را مطرح کند، اما صداقت به معنی گفتن همه چیز نیست. مسائلی در زندگی به وجود می‌آیند که شاید هیچ نیازی به مطرح کردن آنها وجود نداشته باشد و مطرح کردن‌شان فقط ایجاد مشکل کند. برای اینکه بدانیم حد و مرزهای صداقت در زندگی زناشویی تا کجاست، با دکتر حسن عسگری‌فر، روانشناس گفت‌وگو کردیم.

صداقت تا کجا؟

اولین نکته قابل‌توجه این است که از همان ابتدای ازدواج و حتی در دوران نامزدی، صداقت باید در زندگی جاری باشد تا اعتماد هرچه بیشتر بین خانم و آقا شکل بگیرد. اما گاهی اوقات چیزی که بیان می‌شود ارتباطی با صداقت ندارد و می‌تواند ریشه رابطه را از بین ببرد. در همه زندگی‌ها مسائلی وجود دارد که گفتن آنها فقط تنش‌ها را بیشتر می‌کند. البته که زن و شوهر نباید موضوعی به‌عنوان مخفی‌کاری داشته باشند، اما این قضیه حد و مرزهایی دارد.

چطور بگوییم؟

شناخت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دکتر عسگری‌فر به آن اشاره کرده و می‌گوید: یکی از نکات بسیار مهم در این موضوع این است که طرفین باید شناخت درستی از هم داشته باشند تا بتوانند تمام رازهای خود را در محیط امن ارتباط بیان کنند. معمولا گفته می‌شود که این شناخت چیزی نیست که با یک ماه و دوماه به دست بیاید و صرف مدتی آشنایی بتوان گفت شناخت به دست آمده است. من معتقدم شناخت پس از سه تا پنج سال ارتباط مستمر با فرد به دست می‌آید. بعد از اینکه شناخت دقیقی از فرد به دست آمد، می‌توان با اطمینان خاطر و با شناخت از شخصیت او از روشی برای بیان حقایق استفاده کرد که مناسب او باشد و کمترین هیجانات منفی به‌دنبال داشته باشد.

چه چیز را بگوییم؟

نکته مهم این است که از خلقیات همسر خود اطلاعات زیادی داشته باشید. باید بدانید لازم است که او چه چیزهایی را بداند و دانستن چه چیزهایی چالش ایجاد می‌کند. مسلما مسائل چالش‌زا اگر درباره شما و همسرتان است مسلما باید گفته شود اما سعی کنید در یک فضا و زمان مناسب و با آرامش مطلب را بیان کنید. به گفتن کلیات بسنده کنید و اگر او از شما سوالی نمی‌پرسد جزئیات بیشتری را بیان نکنید. اما اگر مسئله‌ای به شما و زندگی و همسرتان مربوط نیست و فقط بین شما چالش ایجاد می‌کند و همسرتان هم اصراری به دانستن آن ندارد، دلیلی برای بازگو کردن آن ندارید.

تا کجا پیش برویم؟

دکتر عسگری‌فر می‌گوید: یکی از مسائل مهمی که باید با احتیاط از آن صحبت کرد، ارتباطات گذشته فرد است. مثلا اگر خانمی چند خواستگار جدی داشته و با آنها به مرحله تصمیم‌گیری رسیده یا مثلا آقایی در ارتباط با خانمی برای ازدواج بوده یا عشقی اتفاق افتاده، حتما باید بعد از شناخت صحیح از طرف مقابل و درنظر گرفتن خلقیات او از این موارد صحبت شود. گاهی اوقات صحبت از چنین مواردی، ابهاماتی را در فرد به وجود می‌آورد که ممکن است منشا چالش‌ها باشد. این قضیه زمانی پررنگ‌تر هم می‌شود که فرد مورد‌نظر جزو افراد فامیل یا آشنایان باشد؛ آن وقت است که احتمالا مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد و رفت و آمدهای خانوادگی مختل می‌شود. ما تاکید می‌کنیم که باید صداقت وجود داشته باشد اما تاکیدی بر گفتن تمام جزئیات نداریم.

خط قرمزها رابشناسید

دکتر عسگری‌فر توضیح ‌می‌دهد: یکی از مواردی که گفتن آن می‌تواند چالش‌برانگیز یا غیرضروری باشد، بیان تمام احساسات درونی‌تان است. افراد خصوصا خانم‌ها ممکن است در طول زندگی درگیر احساسات مختلفی نسبت به همسرشان شوند.

در‌مواقع مختلف ممکن است احساساتی مثل خشم، ترس و… حتی نفرت یا شک و سوءظن نسبت به همسر شکل بگیرد که حتی ساعتی هم بیشتر طول نکشد. اما بیان این احساسات موقتی می‌تواند مشکلاتی را رقم بزند که شاید مدت‌ها زمان ببرد تا بتوان آن را ترمیم کرد. البته منظور ما این نیست که احساسات خود را بیان نکنید و ‌آنها را مخفی کنید، بلکه منظورمان این است که بتوانید موارد غیرضروری و موقتی را مدیریت کنید. مدیریت کردن احساسات حتی درباره احساسات مثبت و عشق را هم باید مدنظر داشته باشید. دلیلی ندارد تمام شوق و شعف، خشم، ترس و… را با گفتار بیان کنید. گاهی اوقات می‌توانید این احساسات را با کدهای رفتاری نشان دهید و همسرتان را از آنها آگاه کنید.

این عادت را ترک کنید

دائم غر زدن از مسائل کاری و مشکل‌تان در این حوزه می‌تواند زندگی شخصی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. ضرورتی ندارد تمام مشکلات خود در محل کار را با همسرتان درمیان بگذارید. البته بازهم به سطح روابط شما بستگی دارد و اینکه همسرتان تا چه حد توانایی پذیرش و شنیدن آن را دارد. اما به‌طور معمول دیده‌ایم کسانی که دائم درباره مشکلات محیط کار خود در منزل صحبت می‌کنند، تنش‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

رازهای خانوادگی را لو ندهید

یکی از موارد دیگری که گفتن از آن ممکن است روابط شما را با مشکل رو‌به‌رو کند، اتفاقاتی است که در خانواده والدین‌تان رخ می‌دهد. لازم نیست همه آنچه در خانواده پدری‌تان اتفاق می‌افتد را برای همسرتان شرح دهید.

یا مثلا دعوای زناشویی خواهرتان با همسرش یا برادرتان با همسرش، به شما و همسرتان ارتباطی ندارد و جزء مواردی محسوب می‌شود که نیازی نیست بیان شود. اینها رازهای خانوادگی است که می‌توانید تا حدی که به زندگی شما ربطی نداشته باشد و شما درگیر آن نشده باشید، برای خودتان نگه دارید. به‌علاوه اگر از سمت خانواده‌تان حرفی درباره همسرتان زده شد، بهتر است آن را برای همسرتان بازگو نکنید چراکه تخم کینه و دشمنی را بین آنها می‌کارید.

منبع: سیب سبز

این حرف ها را به همسرتان نباید بگویید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ