اگر سالمند در منزل دارید، این مطلب مخصوص شماست!

faateme1366
رئیس انجمن علمی طب سالمندی و سالمندشناسی ایران گفت:80 درصد سالمندان با ابتلا به یک بیماری مزمن نسبت به دیگران آسیب پذیرتر و در معرض خطر ناتوانی و مرگ هستند.

احمد دلبری رئیس انجمن علمی طب سالمندی و سالمندشناسی ایران ؛ اظهار کرد: بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، سرطان ها، دیابت، پرفشاری خـون، ازدیاد چربـی خـون، بیماری های اسکلتی عضلانی و بیماری های روانی از شـایع تـرین بیماری های دوران سالمندی محسوب می شوند.

وی مطرح کرد: به ترتیب بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و سرطان ها به عنوان شایع ترین علل مرگ و میر در سالمندان بوده و همچنین شایع ترین علت ناتوانی و معلولیت در سالمندی سکته مغزی است.

دلبری با تاکید بر نقش پیشگیری و اصلاح سبک زندگی سالم گفت: کنترل فشار خون جهت کاهش بیماری های قلبی و سکته های مغزی، کاهش مرگ و میر و ناتوانی سـالمندان امـری ضـروری است که باید در سنین جوانی به تمام افراد آموزش داده شود و در سنین سالمندی همراهان سالمند این مهم را مورد نظر قرار دهند تا افراد در سالمندی درگیر عوارض گوناگون بیماری ها نشوند.

وی افزود: در سالمندی توانایی، سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی افراد کاهش یافته و بازنشستگی همراه با کاهش درآمد به مرور زمان رابطه آنان با دوستانشان را کمرنگ می کند که موضوع زمینه ساز افزایش بیماری های روانی افراد است و نباید بگذاریم در سالمندی ارتباطات اجتماعی کمرنگ شود.

رئیس انجمن علمی طب سالمندی و سالمندشناسی ایران گفت: زنان بیش از مردان مبتلا به اخـتلالات روانی بوده و با وضعیت هایی از قبیل فوت همسر، بی سوادی و عدم فعالیت های اجتمـاعی و فیزیکی افـزایش پیدا می کند در بـسیاری از مـوارد مـی تـوان بـا اقدامات به هنگام و مناسب مداخله گرانه از بروز و پیشرفت آنهـا جلـوگیری کرد و برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان گام برداشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ