چطور لک های پوستی را محو کنیم؟

پوست برای شاداب و زیبا ماندن نیاز به مراقبت دارد و مراقبت هم نیاز به اطلاعاتی مفید که آن هم با مطالعه و انگیزه شما قابل دستیابی است. پس به جای دست روی دست گذاشتن یا تست روشهای پیش پا افتاده و بینتیجه در جوانسازی پوست باید دنبال راه چاره بود. مثلا پنهان کردن لکهای صورت با انواع کرمهای آرایشی روشی موقت برای از بین بردن ظاهر قضیه است، درحالی که با یک بررسی اولیه به وسیله متخصص پوست میتوان راهحلهای موثرتری برای رفع همیشگی لکهای از روی صورت پیدا کرد. اما اگر میخواهید خودتان ریشه لکها را از روی صورتتان بکنید با راهنماییهای دکتر مهری شیوایی، متخصص پوست، راه هموارتری پیش روی شماست.

این لک‌ها روی صورت من چیست؟

یکی از شایع‌ترین دلایل خانم‌ها برای مراجعه به کلینیک‌های پوست و مو درمان لک‌های ریز و درشت صورت‌شان است. لک‌های پوستی که در چشم برهم زدنی ظاهر می‌شوند و پاک کردن آنها زحمت و هزینه زیادی دارد. اما برای اینکه بدانید این لک بر اثر چه اتفاقی روی پوست می‌نشیند باید بگوییم که پوست ما رنگ‌پذیری خود را مدیون فعالیت هموگلوبین، کاروتنوئید و ملانوسیت‌هاست اما همین روند طبیعی گاهی تحت‌تاثیر عوامل ژنتیکی یا اکتسابی با افزایش سلول‌های رنگ‌‌ساز و تحریک درونی و بیرونی در رنگدانه‌های پوست (ملانین) روی پوست لک ایجاد می‌کند. لکه‌هایی قهوه‌ای که بیشترین تراکم را روی پیشانی، گونه‌ها و بینی دارد و با افزایش رنگدانه‌ها در سطح پوست هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. اما برای اینکه بتوانید با این عارضه عذاب‌آور روی پوست‌تان خداحافظی کنید همه علت‌های بروز و درمان آن را به شما خواهیم گفت.

چرا صورت لک می‌شود؟

اگر دنبال پاسخی دقیق برای این سوال اساسی می‌گردید باید ابتدا عواملی که با تاثیر روی ساختمان سطحی و عمقی پوست لک‌ها را مهمان پوست‌تان کرده بشناسید.

آفتاب: این همه تاکید متخصصان و کارشناسان برای استفاده از ضدآفتاب به‌ویژه در فصل تابستان برای مقابله با همین لک‌های مزاحم است. نور و اشعه آفتاب یکی از شایع‌ترین علت‌های بروز لک‌های قهوه‌ای روی پوست است که به مرور با تاثیرات مخرب روی رنگدانه‌های سطحی پوست و تحریک ملانوسیت‌ها تبدیل به لک‌های تیره و روشن می‌شود.

بارداری: بعد از آفتاب دوران بارداری بیشترین تاثیر را در گرفتار شدن پوست به لک‌ها دارد. لکه‌هایی که با تغییرات هورمونی و در نتیجه تحریک شدن رنگدانه‌های پوست به‌تدریج روی گونه، چانه و پیشانی ظاهر شده و به لک بارداری معروف است.

قرص و دارو: منظور ما همه داروها نیست اما برخی قرص‌های ضدبارداری، ضدجوش، ضدسرطان یا داروهایی که برای کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مصرف می‌شوند، می‌توانند بروز لک‌ها روی صورت را تشدید و تحریک کنند و به صورت قهوه‌ای شدن قسمت‌هایی از پوست ظاهر شوند.

افزایش سن: پیری علاوه بر تغییرات جسمی، ظاهر پوست را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد چون پوست با افزایش سن و بر اثر عوامل بیرونی به‌ویژه آفتاب زیبایی و شفافیت خود را از دست می‌دهد. از طرفی کلاژن و ملانین‌های پوست ضعیف و ضعیف‌تر شده و به عضوی بی‌دفاع تبدیل می‌شود. درنتیجه لک‌های قهوه‌ای‌ رنگ در پوست صورت و پشت دست‌ها ظاهر و به‌تدریج پررنگ‌تر و بیشتر می‌شوند.

بیماری‌ها: گاهی لک‌ها بر اثر بیماری‌های مختلف سراغ پوست می‌آیند. تغییراتی که با اختلال در سیستم دفاعی بدن ایجاد و به شکل لک روی پوست می‌نشیند. مشکلات کلیوی و کبد، روماتیسم و حتی آسم می‌تواند به این عارضه پوستی منجر شود.

جوش و آکنه: اگر جوش‌ها زود به زود سراغ پوست‌تان می‌آیند، بهتر است دست زدن به آنها را فراموش کنید، چون کندن یا چلاندن آنها بر اثر سایش، پوست شما را در درازمدت دچار لک می‌کند.

پیشگیری کنید

متاسفانه درباره این عارضه پوستی در برخی موارد کاری از شما برای مقابله با بروز آنها ساخته نیست. برای مثال لک بارداری یا لک‌هایی که بر اثر بیماری‌های مختلف سراغ‌تان می‌آید تنها بعد از طی شدن دوران بیماری و بارداری برطرف شدنی است. اما علاوه بر این موارد گاهی همه چیز برای پیشگیری فراهم است، کافی است دلسوز پوست‌تان باشید و تا می‌توانید از آن مراقبت کنید.

ضدآفتاب بزنید: باز هم تاکید می‌کنیم که با انتخاب کرمی با SPF مناسب پوست‌تان در تمام سال  از حمله لک‌های ناشی از اشعه‌های خورشید پیشگیری کنید. البته به شرط اینکه هر دو ساعت آن را روی پوست خود تمدید کنید.

عینک و کلاه استفاده کنید: در فصل‌هایی مانند تابستان که خورشید ساعت‌های طولانی و با دما و نور شدیدتری می‌تابد، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی استاندارد را جدی بگیرید. این لوازم مانع از تشکیل و تجمع لک‌ها روی گونه، بینی و اطراف چشم‌های شما خواهد شد.

ضد لک بخورید: ضدلک‌های طبیعی که خوردن آنها در کنار لذت، فواید فراوانی هم دارد را در اولویت برنامه‌هایی مراقبتی خود قرار دهید. میوه‌هایی مانند گیلاس، به، سیب قرمز، توت‌فرنگی و شاه‌توت سرشار از پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان بهترین منابع برای پیشگیری از آثار مخرب محیط در ظاهر شدن لک‌ها روی صورت است.

غذای چرب نخورید: روغن‌های موجود در فست‌فود و هر نوع غذای پرحجم و چرب و مصرف شیرینی و تنقلات شور باعث بروز آکنه روی پوست شما می‌شود. بنابراین تا می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند زیتون و کنجد استفاده کنید، چون بروز جوش و تورم پس از خوردن این خوراکی‌ها، روی پوست بعد از مدتی به لک تبدیل خواهد شد.

مرطوب کنید: گرفتن رطوبت و آب از پوست مساوی است با کشتن آن. چون نمی‌دانید نوشیدن آب فراوان و استفاده از مرطوب‌کننده روی پوست‌های خشک تا چه اندازه از لک‌دار شدن پوست‌تان پیشگیری می‌کند.

لک‌ها را درمان و پاک کنید

روش‌های طبیعی بهترین و موثرترین شیوه‌های برطرف کردن لک‌های پوستی هستند البته اگر میزان و نوع لک‌ها روی صورت نشانه‌ای از یک مشکل جدی در بدن نباشد. اگر می‌خواهید از روش‌های حل مشکل خود باخبر شوید، راه‌های درمان زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ماسک‌های طبیعی معجزه می‌کنند 

اگر با بررسی مرتب پوست خود آثار اولیه لک‌ها را روی آن شناسایی کردید، بهتر است از همان ابتدا پوست‌تان را به قوی‌ترین ماسک‌های لک‌بر طبیعی از دل  طبیعت بسپارید.

ماسک آلوئه‌ورا: این گیاه با تاثیرات ویژه‌ای که روی پوست دارد، علاوه بر درمان و کمک رنگ کردن لک‌های صورت به جوانی، شادابی و احیای سلول‌های پوستی کمک فراوانی می‌کند. تنها کافی است روزی دو مرتبه ژل درون برگ این گیاه را روی پوست خود ماساژ دهید.

ماسک لیمو: آب لیموترش تازه در تنظیم ترشح رنگدانه‌های پوست و احیای سلول‌های پوست و روشن کردن صورت بسیار موثر است. پس آب آن را بگیرید و شب‌ها پیش از خوابیدن مستقیم به پوست‌تان بزنید. این کار به مرور لک‌های پوست شما را کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌کند.

ماسک انگور: خواص دارویی و درمانی این میوه به حدی زیاد است که برای درمان هر دردی می‌توان از آن استفاده کرد. درمان کم‌خونی، چربی خون، سلامت جسم و پوست و تسکین دردهای مفاصل تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های این میوه است. اما برای پاک کردن لک‌ها از روی پوست حبه‌های انگور را له کنید و با یک قاشق غذاخوری عسل و روغن‌زیتون خوب مخلوط کنید. این ماسک را 40شب روی صورت خود ادامه و هر بار یک ساعت آن را روی پوست خود قرار دهید. با ماسک انگور بعد از بین رفتن لک و جای جوش‌ها صورتی یکدست و درخشان خواهید داشت.

ماسک سیب:  برای تهیه این ماسک ضدلک، یک عدد سیب را درون مخلوط‌کن بریزید و بعد از اضافه کردن 2 قاشق شیر، خوب مخلوط کنید. حالا چند قطره آب‌‌لیموی تازه به این مخلوط اضافه کنید و ماسک را شب‌ها روی صورت قرار دهید.

محصولاتی که لک‌ها را بی‌رنگ می‌کنند

یکی دیگر از راه‌های پرطرفدار درمان لک استفاده از محصولاتی است که با فرمولاسیون خاص ضدتیرگی و روشن‌کننده لک‌هاست. کرم، ژل، سرم یا لوسیون‌هایی که با مصرف مداوم آنها قسمت‌هایی از پوست که رنگدانه‌ها در آن تجمع کرده‌اند روشن و روشن‌تر شده و نقاط تیره از بین می‌رود. تهیه این محصولات با مارک‌های قابل اطمینان روند کمرنگ شدن لک‌های صورت و پاک شدن آنها از روی پوست را تسریع می‌کند.

درمان‌های تخصصی با لیزر

این روش به‌عنوان آخرین راه برای پوست‌های پوشیده شده از لک مورداستفاده قرار می‌گیرد. روشی که تحت‌نظر متخصص پوست با دستگاه به آرامی لایه‌های مرده پوست برداشته شده و به کمرنگ و درنهایت برداشته شدن لک‌های تیره منجر می‌شود.

منبع: سیب سبز

درمان لک‌های پوستی بدون لیزر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ