مصرف این دارو برای کسانی که کیسه صفرا ندارند ممنوع!

سازمان غذا و داروی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پزشکان از تجویز الوکسادولین Eluxadoline با نام تجاری Viberzi و محصولی از کمپانی Allergan، دارویی که برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر همراه با اسهال تجویز می‌شود، در بیمارانی که تحت کله‌سیستکتومی قرار گرفته‌اند، بپرهیزند.

در مروری که این سازمان انجام داده، مشخص شد این دسته از بیماران در معرض افزایش خطر ابتلا به پانکراتیت حاد قرار می‌گیرند که نتیجه‌ای ندارد جز بستری شدن در بیمارستان یا مرگ. در فوریه 2017، دو مورد مرگ که مرتبط با الوکسادولین بود، به این سازمان گزارش شد. هر دو مورد نیز در بیمارانی رخ داده بود که کیسه صفرا نداشتند.
یکی از موارد فوت به دلیل ابتلای بیمار به پانکراتیت و دیگری به دلیل اسپاسم اسفنکتر ادی رخ داده بود. بیماری که با تابلوی پانکراتیت مراجعه کرده بود، علایمی مانند درد شدید شکم، تهوع، و استفراغ را در طول یک ساعت پس از مصرف فقط یک دوز الوکسادولین پیدا کرده بود. بیمار دیگر نیز علایم بالینی خود را پس از تجویز اولین دوز الوکسادولین تجربه کرده بود.
بر اساس این اطلاعیه، از می 2015، که الوکسادولین برای نخستین بار تائید شده، تا فوریه 2017، حدود 120 مورد گزارش از موارد شدید ابتلا به پانکراتیت یا مرگ به سازمان غذا و دارو رسیده است.
از 68 بیماری که وضعیت کیسه صفرای خود را گزارش کرده بودند، 56 مورد از آنها کیسه صفرا نداشتند و داروی الوکسادولین را با دوز 75 میلی‌گرم که دوز توصیه شده برای این دسته از بیماران است، دریافت می‌کردند.

ارتباط سایز شکم با بیماری کبد چرب در چیست؟

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ