پاکسازی پوست با شمع!

استفاده از مواد طبیعی یکی از بهترین شیوه های ایجاد و حفظ طراوت و زیبایی پوست صورت و بدن بوده و هست. از قدیم الایام شیوه های متعددی برای پاکسازی و حذف موهای زائد بدن در اقوام و ملیتها استفاده شده است که هر کدام منافع و معایبی داشته است. امروزه همچنان شیوه هایی از گذشته وجود دارند که مورد توجه قرار گرفته اند، تعدادی از آنها را می توان میراثی از گذشته دانست که به نسل های بعد هم رسیده است مثل استفاده از شمع مذاب.

چطور پاکسازی می کنند؟

پاک‌سازی با شمع درواقع شبیه پاک‌سازی پوست به کمک موم‌های گرم است البته تفاوت‌هایی دارد. در پاک‌سازی به کمک موم لایه نازکی از موم روی پوست کشیده شده سپس به کمک پارچه مخصوص و با حرکتی سریع برخلاف رویش مو آنها را از سطح پوست جدا می‌کنند. اما در روش اصلاح با شمع، لایه‌ای ضخیم از شمع مذاب روی پوست قرار داده می‌شود. به پوست آرامش داده می‌شود تا زمانی که شمع سخت و محکم شود، سپس آن را به آرامی از سطح پوست جدا می‌کنیم.

هم لایه برداری هم آبرسانی

شمع یا صمغ عربی، در گذشته محصولی طبیعی بوده که با ترکیبات کاملا طبیعی تولید و استفاده می‌شده است. امروزه با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد مصنوعی متنوع، انواع و اقسام محصولات با ترکیبات متفاوت در بازار وجود دارند که کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال شمع‌هایی با عصاره آلوئه‌ورا برای آب‌رسانی بیشتر یا صمغ درخت کاج برای روشن کردن پوست. دقیقا به‌دلیل وجود مواد طبیعی در تولید این محصول و تاثیرات آنها بر پوست، این شیوه کمک می‌کرد که رشد موهای زائد متوقف شود. این کارایی درواقع ناشی از تاثیر مواد تشکیل‌دهنده شمع بر پوست بوده نه شیوه استفاده از آن. متاسفانه این روزها تنها از شیوه اصلاح با شمع، عنوان باقی‌مانده و با وجود مواد مصنوعی موجود در محصولات، تاثیری بر  کاهش روند رشد موها ندارد.

روند اجرا

روش کار اصلاح صورت به کمک شمع به این صورت است که ابتدا تکه‌ای پارافین را که به صورت قالب‌های بزرگ تهیه می‌شود، داخل دستگاه گرم‌کننده قرار می‌دهند تا کاملا ذوب شود. سپس به‌وسیله کاردک یا چوب بستنی لایه نازکی از آن روی پوست کشیده و بعد از کمی خشک شدن خلاف جهت رویش مو آن را برمی‌دارند. پارافین ‌سرد شده به‌صورت ورقه‌ای جدا شده و به همراه خود موهای زائد هم جدا می‌شود. شیوه کار تقریبا شبیه کار با موم است اما ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. بافت یک دست شمع، زمان استراحت طولانی، گرمای بالا و عمق نفوذ شمع از موارد متفاوت در دو شیوه است.

خداحافظی با جوش های سرسیاه

حرارت تقریبا بالای شمع مذاب باعث می‌شود عروق سطحی پوست به‌شدت فعال، منافذ بسته پوست باز و داخل آنها پوشیده از شمع شود. پس از خنک و یک تکه شدن شمع و هنگام جداسازی آن از روی پوست، جوش‌های سفید زیر‌پوستی و جوش‌های سرسیاه ناحیه چانه و بینی نیز همراه موهای زائد خارج می‌شود. منافذ باز، تمیز و پاک‌سازی می‌شوند و بلافاصله با خنک شدن سطح پوست بسته می‌شوند. جریان زیاد خون در سطح پوست کمک می‌کند خون‌رسانی بیشتر شده و پوست طراوت و زیبایی خاصی پیدا کند. به‌دلیل نظافت عمقی، پوست نرمی و شادابی طولانی‌مدتی خواهد داشت. در این شیوه سلول‌های مرده سطح پوست و سبوم زیادی آن نیز با کمترین فشار و آسیب از پوست جدا شده و درواقع نوعی پاک‌سازی هم به‌حساب می‌آید.

قبل از اجرا بدانید

به‌دلیل مذاب بودن شمع باید احتیاط کرد که حرارت آن ملایم باشد تا به پوست آسیبی نرسد.

این کار باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود تا هر بخش از بدن فقط یک‌بار با شمع پوشیده شود. تکرار این کار در یک بخش قطعا پوست را آزار می‌دهد.

پارافین و شمع‌های مخصوص صورت و بدن متفاوت هستند و باید توجه داشت که متناسب با کاربری آن را استفاده کرد.

این کار نوعی پاک‌سازی و لایه‌برداری قشر مرده پوست را هم انجام می‌دهد به‌همین دلیل پوست به مراقبت بیشتری بعد از اصلاح احتیاج دارد.

از ویژگی‌های این روش می‌توان به درد کم آن نسبت به شیوه سنتی اصلاح صورت یعنی بند انداختن اشاره کرد (البته بی‌درد هم نیست).

استفاده از شیوه اصلاح با شمع، به‌دلیل خاصیت  نرم و شفاف‌کنندگی پوست‌های لک‌دار، بسیار مورد توجه قرار گرفته است ولی باید دقت داشت پوست‌های حساس و مستعد جوش و آکنه گزینه مناسبی برای این کار نیستند.

پوست‌های حساس و دارای مویرگ‌های خونی نازک و متعدد ممکن است از این شیوه آسیب ببینند.

تحریک بسیار بالای پوست و افزایش جریان خون در این عمل باعث می‌شود که فرد تا چند ساعت احساس گرگرفتگی و گرما کند که استفاده از ژل‌های خنک‌کننده در التیام و کاهش آن موثر است.

تنها مورد منفی این روش این است که به‌دلیل کشش زیادی که روی پوست ایجاد می‌کند ممکن است باعث شل شدن پوست مخصوصا برای افراد در سنین بالا شود و توصیه می‌شود که از این روش کمتر استفاده کنند.

در مورد جوش زدن بعد از اصلاح با شمع مذاب نظرات متفاوتی هست به‌همین دلیل توصیه این است که 24 ساعت قبل، بخش کوچکی از پوست را آزمایش کنید تا از سلامت پوست‌تان مطمئن شوید.

کدام شمع ها را انتخاب کنید؟

در مورد انتخاب و استفاده شمع‌های مخصوص اصلاح باید دقت زیادی داشته باشید چون همه  شمع‌ها و پارافین‌های موجود در بازار برای این کار مناسب نیستند. بهترین کار تهیه محصول استاندارد از برندها و مراکز معتبر یا اطمینان به آرایشگرتان خواهد بود.

توصیه می‌شود از هر شمع مذاب تنها یک‌بار استفاده شود و مطمئن باشید که هر بار شمع جدیدی برای شما استفاده می‌شود.

بهترین شیوه انتقال شمع مذاب به سطح پوست استفاده از دست است. در این شیوه حرارت شمع با پوست دست سنجیده شده و مانع از سوختگی پوست می‌شود.

شمع‌های معطر و رنگی گزینه مناسبی برای پاک‌سازی پوست صورت نیستند چون معمولا مواد رنگی و رنگدانه‌های آن روی صورت و منافذ باز نفوذ کرده و ممکن است همین عوامل باعث ایجاد ناراحتی یا عفونت‌های پوستی شود.

بهتر است قبل از انجام اصلاح با شمع صورت‌تان را نشویید تا چربی طبیعی پوست روی آن باشد.

بلافاصله بعد از اصلاح با شمع، از شست‌وشوی صورت خودداری کنید و به جای آن از لوسیون‌های خنک‌کننده مثل آلوئه‌ورا، خیار یا سیب استفاده کنید.

24 ساعت بعد از اصلاح، پوست صورت را با روغن‌های طبیعی مانند زیتون، روغن درخت چای یا روغن نارگیل چرب کنید تا کشسانی پوست حفظ شود.

استفاده از ضدآفتاب با قدرت پوشش بالا در روزهای تابستان توصیه می‌شود.

منبع: سیب سبز

همه چیز در مورد لایه برداری پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
hamed

hamed

1396-10-10 - 08:50 پاسخ

مطلب بسیار جالب بود. پارافین تراپی و شمع درمانی و یا بهره جستن از دیگر خواص پارافین امروزه در دنیا و همین طور در ایران به صورت چشمگیری رشد داشته است. البته همان طور هم که در مقاله بالا ذکر شده نوع پارافین ها برای مقاصد خاص کاملا با هم متفاوت است. از شمع حامد