هر فنجان قهوه چقدر کالری دارد؟

zahra
نگاهی به ترکیبات انواع قهوه و میزان کالری آنها

تلخی و شیرینی آدم‌ها را در گپ‌و‌گفت‌ها، اما این نوشیدنی  لذت‌بخش در کنار همه جذابیت هایش می تواند دردسرهای زیادی برای مصرف‌کننده اش به همراه داشته باشد. بسته به اینکه شما از میان منوی 
نوشیدنی های گرم سراغ کدام یک از انواع قهوه بروید ماجرا فرق می کند. گاهی یک انتخاب غلط می تواند به قیمت جذب صدها کیلو کالری انرژی اضافه  بر سازمان باشد.حالا که قهوه به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌‌ها تبدیل شده و خیلی‌ها این نوشیدنی را در برنامه خوراکی‌های‌شان گنجانده‌اند بد نیست علاوه بر آشنایی با انواع سرو قهوه از میزان کالری انواع این نوشیدنی جذاب هم باخبر شویم. با ما همراه شوید.

اولین‌بار که اهالی آفریقا با دانه‌های خوشبوی قهوه روبه‌رو شدند هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که روزی روزگاری در سراسر دنیا نوشیدنی به عمل آمده از این دانه‌ها در فنجان‌های زیبا سرو شود و به پرطرفدارترین نوشیدنی دنیا تبدیل شود.  قهوه نوشیدنی عجیبی است؛ با طعمی که پیچ و تاب می‌خورد .

آنهایی که تلخ نمی‌خورند
خیلی‌ها قهوه را به خاطر تلخی‌اش دوست دارند و ترجیح می‌دهند طعمش را خاص احساس کنند، اما این قطعا شامل همه افراد نمی‌شود. تعداد زیادی هم قهوه را با شکر و شیرینی همراه می‌کنند که طعم بینابینی از تلخی و شیرینی را بچشند. این دسته از رفقا ماشین حساب ذهن‌شان را فعال کنند و به‌ازای هر یک پیمانه 10 گرمی شکر 40 کالری به میزان کالری داخل فنجان‌شان اضافه کنند.

اسپرسو؛ تمرین مهارت باریستاها
اسپرسو عنوان غلیظ‌ترین و سنگین‌ترین نوع سرو قهوه را به خود اختصاص داده است. این قهوه، برای قهوه‌خورهای حرفه‌ای که دوست دارند طعم و عطر قهوه را تمام و کمال احساس کنند، بهترین انتخاب است. درواقع اکثر انواع قهوه از پایه اصلی اسپرسو تامین می‌شوند. در بین کافه‌چی‌ها رسم است که میزان مهارت کافه‌چی را از کیفیت درست کردن اسپرسو می‌توان تشخیص داد. یعنی اگر یک قهوه‌چی اسپرسو مرغوبی تحویل‌تان نداد از مهارت او در این حرفه به کل ناامید شوید. در واقع آماده کردن یک فنجان اسپرسوی غلیظ، داغ و معطر صلاحیت و مهارت یک کافه‌چی را مشخص می‌کند. در این صورت است که می‌تواند ادامه راه را هم برود.
یک شات اسپرسو ۸ گرمی 5  کالری دارد.

آمریکانو؛ کمی رقیق‌تر 
اسپرسو آمریکانو یک روش متفاوت از سرو قهوه است که در آمریکا بیشترین طرفدار را دارد. در آماده کردن این نوع قهوه که از خانواده اسپرسوهاست  به‌ازای یک شات اسپرسو یک شات آب جوش به قهوه اضافه می‌شود. در واقع نوعی اسپرسو است که از غلظت آن با افزودن آب جوش کم شده است. 
یک فنجان آمریکانو 15 کالری دارد.

ماکیاتو؛ لکه‌ای بر قلب اسپرسو
ماکیاتو به معنی لکه است. دلیل این نامگذاری هم وجود یک لکه سفید از شیر در میان قهوه غلیظ و نزدیک به سیاهرنگ اسپرسو است. اسپرسو ماکیاتو یک نوشیدنی گرم ایتالیایی بر پایه اسپرسو است که با قرار دادن مقدار کمی کف شیر در حد چند قاشق روی یک فنجان داغ اسپرسو به دست می‌آید. 
یک فنجان اسپرسو ماکیاتو 10 کالری دارد.

حالا برعکس؛ لاته ماکیاتو
لاته در زبان ایتالیایی به معنی شیر است. ماکیاتو هم که به معنی لکه است.  لاته ماکیاتو هم از خانواده اسپرسو است که نسبت شیر به قهوه در آن دو برابر است، ضمن اینکه ترتیب آماده کردنش هم متفاوت است. به این ترتیب که در آماده کردن لاته ماکیاتو ابتدا کف شیر را در لیوان ریخته سپس شیر جوشیده شده را به آرامی روی کف شیر می‌ریزند و در آخر یک شات اسپرسو را به آرامی از کنار لیوان به شیر اضافه می‌کنند. با اضافه شدن قهوه، کف شیر به آرامی به سمت بالای لیوان حرکت می‌کند. 
یک فنجان لاته ماکیاتو 190 کالری دارد.

لاته؛ یک فنجان  پر دردسر
لاته به معنای شیر است که مفهوم کافه لاته را روشن می‌کند. به‌دلیل اینکه حجم بیشتری از این قهوه را شیر دربر می‌گیرد. یعنی یک‌سوم فنجان اسپرسو و دوسوم فنجان شیر جوشانده شده است. برای تهیه لاته ابتدا اسپرسو را در فنجان ریخته سپس شیر جوشانده شده را که حالت خامه‌ای به خود گرفته است به آن اضافه می‌شود. نحوه اضافه کردن شیر و خامه به اسپرسو این امکان را برای باریستاها فراهم کرده که نقش‌هایی را روی فنجان ایجاد کنند و به مفهوم لاته آرت جان ببخشند. 
هر فنجان کافه لاته 190 کالری دارد.

فلت وایت؛ با اصلیت استرالیایی
فلت وایت هم یک فنجان معطر و خوشمزه از خانواده اسپرسو است که شباهت زیادی با کافه لاته دارد. تفاوت این دو در مقدار شیری است که به اسپرسو اضافه می‌شود. در لاته میزان شیر به نسبت فلت وایت بیشتر است و همچنین اثری هم از خامه روی آن دیده نمی‌شود. اصلی‌ات این قهوه استرالیایی است و اولین‌بار استرالیایی‌ها اسپرسو را با این کیفیت نوشیدند.
 یک فنجان فلت لایت 180 کالری دارد.

کن پانا؛ لکه خامه‌ای بر قلب اسپرسو
کن پانا به زبان ایتالیایی به معنی خامه است. اسپرسو کن پانا از خانواده اسپرسو است و شباهت زیادی با ماکیاتو دارد با این تفاوت که روی یک شات اسپرسو به‌جای کف شیر لایه نازکی از خامه شیرینی پف کرده اضافه می‌شود. 
اسپرسو کن پانا 31 کالری دارد.

قهوه خامه‌ای
و اما کاپوپینو عضو دیگری از خانواده اسپرسوها است که در آن ترکیب موادی شامل اسپرسو و شیر به میزان مساوی است که روی آن را با کف شیرو به اندازه دوبرابر حجم شیر پر می‌کنند. در آخر هم روی کف شیر را با پودر کاکائو و دارچین تزیین می‌کنند. 
یک فنجان کاپوچینو 120 کالری دارد. 

موکا؛ محبوب قهوه بازها
موکا هم از خانواده اسپرسو است اما ترکیبی است از اسپرسو، شیر و خامه که مقداری شکلات گرم هم به آن اضافه شده و طعم و عطر خوش آن را دو برابر کرده است. در واقع موکا نقطه اشتراکی است بین طرفداران قهوه و شکلات. برای آماده کردن یک فنجان موکا ابتدا یک شات اسپرسو در فنجان ریخته نصف شات شکلات داغ، نصف شات شیر داغ و درنهایت یک لایه خامه شیر به نوشیدنی گرم و جذاب‌تان اضافه کنید.
یک فنجان موکا 385 کالری دارد.

منبع: مجله سیب سبز

با هر ورزشی چقدر می توان کالری سوزاند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
لیلا

لیلا

1396-09-12 - 04:18 پاسخ

عالی بود